Trots sämre kvartalsrapporter har Kamux fortsatt kunnat uppvisa relativt god lönsamhet (EBIT% 5) i Finland. Problemet just nu är verksamheten i Sverige (och Tyskland) som går på förlust. Även makroekonomiska klimatet har blivit tuffare och nollräntetiden är över.
Samtidigt har dock även marknadens förväntningar för Kamux blivit mycket låga och idag betalar man priset i princip endast för finska verksamheten.
Jag gick in i Kamux ursprungligen i 2019. Investeringstesen var att bilhandel var ineffektiv och det fanns alldeles för många oseriösa spelare i braschen. Tesen gäller delvis fortfarande men samtidigt har andra stora spelare utvecklat sig minst lika snabbt som Kamux (Wetteri/Saka i Finland, bla Bilia i Sverige). Idag är branschen mera professionell och konkurrensen hårdare.
Det finns absolut utrymme för fortsatt konsolidering i bilhandelbraschen och de stora brukar förbli stora. För att nå marknadens förväntningar behövs det inte längre 4-5% lönsamhet i Sverige/Tyskland utan det kanske räcker med 2-3%. Det borde inte vara alldeles för högt mål att nå och därför har jag valt att behålla min position.