Incap släppte sin Q3:a förra veckans fredag, dvs 25 oktober. Det var ett tag sedan jag senaste hade äran att snacka med O.Pukk, så måste helt ärligt inleda med att säga att det var riktigt roligt att “ses”, även om det inte var IRL.
Innan jag går vidare till mina kommentarer ang själva ämnet, dvs rapporten och därtillhörande intervjun, så önskar jag ge två kommentarer på bokstavskombinationen IRL (därav utmärkt i "bold"ad stil ovan.
-
Jag är, per definition, någon som kidsen (egna inkluderade) kallar för boomer . Det är fullständigt ok. Jag är trygg i mig själv. Jag brukar glatt svara: tänk vilken tur att din mamma är en boomer! Med det etablerat, (mitt boomertillstånd alltså), vill jag skrika ut: TÄNK - att man kan utföra intervjuer med en person som befinner sig på andra sidan Atlanten (vilket Otto gjorde vid tidpunkten) UTAN att linjen brister 22 gånger, utan att det ekar, och utan att det känns som att den andra skulle sitta på månen… - tvärtom: med denna typ av set-up känns det nästan som om vi skulle sitta i samma rum! Vad vill jag säga med detta (förutom att jag är en boomer och att det , det facto är närmare hundra år sedan jag gjorde TV debut, eller hade mitt första uppdrag som journalist… )? Jo, det jag vill säga är ett stort TACK till all får fantastiska personal och våra superba studios som möjliggör detta!
-
Yes: jag är, boomer till trots, en stor vän av “remote” möten via Teams, Slack, eller var det nu kan vara, till exempel diskussioner (eller monologer) som denna via forum. Underbart att det är möjligt , precis som jag skrev ovan. Vad denna typ av möten (oberoende av syfte) inte, enligt mig, någonsin kan ersätta är det verkliga mötet, IRL. Att utföra en intervju på plats i fabrik är fortfarande mkt högt på önskelistan! Hoppas vi kan få till det i framtiden!
Nu till mina egna tankar efter o inför snacket med Pukk.
- många peers har vinstvarnat: Note o Kitron i sept. Scanfil tidigare, redan i somras, men kom därefter m. förvärvsnyheter. Hanzas VD har varit ute o lovat i pressen att de INTE kommer att vinstvarna o släppte en riktigt stark rapport i tisdags. Incap däremot verkar ha tagit smällen något tidigare, och som Pukk sade " ifjol var vi slagpåsen". Nu har läget vänt - dvs Incap är, som rubriken antyder, tillbaka i tillväxtspåret.
- Det är inte bara tillväxt, utan även det som Pukk sade vid något tillfälle “the darkest hour is behind us” - utan lite av ett nytt Incap som man i slutet av 2023 - början av 2024 kunde ana, men nu verkar ta form. Dvs då m syftning på den största kundens ställning, som numera minskar i takt med att den övriga kundpaletten utökas.
- Den största kunden, icke att förglömma, visar fortfarande tillväxt på sikt, men inte i samma takt som innan, Här bör man även komma i håg marknadens snedvridning, iom läget, så som Pukk även beskriver det var prekärt. Att den största kunden i slutänden satt på alltför stora lager var svårt att se mitt under pågående komponetskris o allt annat kaos som rådde.
- Att man utfört denna “de-stocking excersice” vad skall man säga på sve: lagerkonsolidering (?) , samtidigt som man framgångsrikt integrerar förvärv o - ja, stryr kosan mot tillväxt inom andra områden säger något… förutsatt att detta spår upprätthålls dvs.
- Gillar även inställningen "det är alltid kris någonstans i världen (eller hur Pukk uttryckte sig) , men Incap kan ta vad än som kommer. Återstår naturligtvis alltid att se, men personligen gillar jag attityden. Man kan ALLTID skylla på omvärldsfaktorer, regnet, eller till och med att gräset växer åt fel håll då man inte lyckas göra mål på fotbollsplan. Till syvende och sist lever vi alla i samma värld - där vi alla (med syftning på allt från kattungar, människor, småfirmor, listade bolag, till länder, nationer och unioner) reder ut våra egna problem (mindre eller större) i tur och ordning. Den som ger sig in i den “leken” med offerkoftan på, är sällan den som kommer ut på andra sidan iklädd ledartröja.
- Om lager: detta är något som stört mig enormt: hur skall man, som investerare tolka “lager” i rapporten. Är det en indikation på kommande försäljning, eller något helt annat. Även här ger Pukk ett ärligt svar.
För tydlighetens skull: äger personligen inga aktier i Incap. Inte de som kallar mig boomer heller.
IH
Direktlänk till intervju på svenska:
Incap Q3’24: slagpåsen gör comeback i tillväxtracet - Inderes
För den som hellre lyssnar på ENG:
Incap Q3’24: Kasvu jatkuu (eng.)
För den som missat analysen - LÄS den (!) @antti.viljakainen s text är mkt kvalitativ, till skillnad från mina egna funderingar på temat. Ni glömmer väl inte att han även svarar på frågor !