Consti - turnaround på rätt väg!

Evli höjer åter igen riktpriset; denna gång till 13,00 EUR. :money_with_wings: Rekommendationen fortsättningsvis ”Buy”.

We expect that the steady performance continues, and operative profitability improves year-on-year.

Länk:
Positive development expected

4 gillningar

En rejäl skräll av Consti: omsättningen +13%, vinsten +60% och en dividendökning på 33%! :top:

Kraftigt förbättrat kassaflöde, större orderbok, massivt ökat relativ lönsamhet… I like! :money_with_wings:

4 gillningar

Evli, som för bara några dagar sedan höjde riktpriset, konstaterar nu: “Even stronger than expected”. :muscle:

4 gillningar

@olli.koponen : do you see a potential shift of Consti’s dividend policy? You’ve forecasted DPS 2024e 0.55€ and now we indeed already reached DPS 2022 0,60€.

4 gillningar

Inte illa, ett 26 MEUR projekt för Consti! :ok_hand:t3: Start redan denna vår. Jordvärme, solpaneler m.m.

Consti peruskorjaa 3 HEKA-taloa

4 gillningar

Consti tycks numera gå från klarhet till klarhet!

  • Omsättningen ökade +15%
  • Resultatet ökade +83%
  • Nya beställningar ökade +56%
  • Orderboken ökade +24%
  • Skulderna minskade -65%
  • EPS ökade +300%

Ingen dålig prestation i dessa svåra tider! :slight_smile:

4 gillningar

@olli.koponen : I see in today’s report that you are positive as well, but still remain slightly cautious. Given that Consti has substantially beaten your estimates multiple quarters now, I wonder what will it take for Consti to get your “Buy” recommendation? :slight_smile:

5 gillningar

Can not comment on that Buy-recommendation but yes still some uncertainties remain. But it is looking quite good and this is a good start for the year.

5 gillningar

Hej, bara som mellankommentar ang Consti. I vissa fall har vi tillgång till 3rd party analys från andra andra analyshus i vår tjänst (har skrivit om detta tidigare ang ngt annat bolag). I Constis fall verkar det finnas flera tillgängliga rapporter på ENG.

Vi kan inte ta ställning till tredje parts utlåtanden, men som infokanala för den som vill läsa är det alltid ett alternativ iom att infon finns tillgänglig :slight_smile:

Scrolla ner på sidan: + kolla tabben 3rd party

4 gillningar

Is this too broad of a question, perhaps, but a shorter answer would suffice for me.

Does the energy efficiency trend have a significant impact on Consti in the long term? Or is this trend just one small factor in a larger context?

Of course, energy efficiency has always been considered, but I’m just wondering if the energy efficiency trend has somehow risen particularly in recent times.

Thank you in advance for your response! :slight_smile:

2 gillningar

I will let @olli.koponen give the in-depth answer, but just to open the discussion, Consti has indeed increased its focus on energy efficiency / sustainability solutions. To what extent these initiatives are paying off is beyond me though. A couple of examples: Consti Optimi and Eco Consti.

Looking at the initiatives and incentives from the Finnish government (ARA etc.), it should be a highly interesting market. :slight_smile:

1 gillning

Thank you very much for your message! :pray:

You made some interesting points and brought up some things that I didn’t actually know. Now I might also know where to search for more information with the help of Google.

I dare to ask these kinds of questions because I think that the answers can bring joy to others as well, not just me. :slight_smile:

2 gillningar

I think that will be one of the biggest benefactoring megatrends for Consti and renovation market as a whole for the coming years. In Finland (and I assume in Nordics aswell) we have founded apartments massively during 1950s-60s-70s that are coming in to the roughly 50 year lifespan renovation age. That means we have a lot of work to do if we seek to keep our buildings safe and sound.

As there is a underlying need to renovate buildings, they might aswell make the building more energy efficient. With that comes for example Consti Optimi which @Dividendseglaren nicely mentioned here above. But Optimi might be a high end solution or step that takes your energy efficiency to a whole new level. Even just renovating or upgrading your insulation, pipes, air conditioning, automating lights, automating ventilation, monitoring building’s flows (water, air, electricity) with digital solutions can drastically improve energyefficiency. That trend is very supportive now for renovation market as ppl are more focused on that and the legislation is pushing building companies and property owners to be more energy efficient.

So the answer is YES to the original question.

4 gillningar

Thank you also Olli for your comprehensive answer! I now understand the whole better, there were many things that came up that I wouldn’t have thought of myself. :pray:

I am very satisfied with your answers. :slight_smile:

1 gillning

Det minsta och kanske mest “spännande” (well, allt är relativt :sweat_smile:) bolaget i min portfölj.

Denna vecka började med att nästan en tiondel av marknadsvärdet utraderades under måndagen. Utan nyheter. På en i.ö. stigande Helsingfors-börs. :scream:

Nya tag på onsdag: 16’000’000 EUR rakt in i orderboken för Q2/2023! :star_struck:

Får se var denna vecka slutar; tråkigt är det iaf inte. :sweat_smile:

3 gillningar

Den som väntar på något gott… Äntligen var det dags för @olli.koponen att lyfta rekommendationen till “Köp”, efter ett riktigt starkt andra kvartal av Consti. :+1: Starkt jobbat öka resultatet på sista raden i dessa tider!

https://www.inderes.fi/fi/hyvaa-saa-halvalla

3 gillningar

Consti plockade hem ett ganska stort saneringsprojekt i Tammerfors, 10.5 MEUR. Förhoppningsvis har konkurrensen om dessa projekt inte hårdnat alltför mycket, så att det börjar återspeglas i vinstmarginalerna. Väntar nyfiket på Q3:an nu!

https://www.consti.fi/consti/ajankohtaista/uutiset/consti-talotekniikalle-tampereen-virastotalon-saneeraus-ja-laajennushankkeen-talotekniikkaurakka

3 gillningar

Evli tror på fortsatt tillväxt, stabil lönsamhet och även en växande dividend.

Consti - Valuation doesn’t set the bar high

3 gillningar

Consti är inte ett traditionellt företag som bygger nya objekt, utan det är ett företag vars verksamhet omfattar olika typer av reparationer, installationer, inköp och omstruktureringar både i affärslokaler och bostadsbyggnader.

Consti har fortskridit i det utmanande byggmarknaden i år genom att öka sin omsättning och vinst. Trots att utsikterna för nästa år inte är de bästa, är marknadens långsiktiga drivkrafter gynnsamma och Inderes anser att företaget kommer att kunna bibehålla sin stabila resultatutveckling under de kommande åren. Jämfört med Constis nuvarande resultatnivå, lönsamhetspotential, starka kapitalavkastning och rika kassaflöde är värderingen låg enligt flera mått och gör aktiens avkastning-riskförhållande lockande.

Vad risker ser ni för Consti? :slight_smile:

2 gillningar

Nåväl, jag förstår inte varför denna företagskedja är så tyst. Visst har företaget sina egna risker, kanske främst inom sina branscher, men enligt min uppfattning verkar företaget lockande. Cirka 90 procent av min bekantskap med företaget grundar sig på material producerat av Inde, även om jag har läst om företaget från olika andra platser också. Nedan är mina tankar - de intelligenta idéerna är lånade från andra källor och de roliga delarna är mina egna felaktiga slutsatser från andras texter eller mina egna spekulationer.

Constis verksamhet är till stor del baserad på projektarbete, vilket kan låta lite skrämmande, men projekt hör till “saken”. Dessutom finns det många olika projekt av olika storlek, och kunderna är mångsidiga. Så det finns diversifiering även på det här sättet, så på det sättet skulle man inte vara orolig.

Företaget har långa projektavtal med några fasta priser. Finns det en specifik risk här att kostnaderna skulle stiga för mycket igen, vilket skulle påverka lönsamheten? Jag funderar på hur väl företaget har kunnat och lyckats prissätta sådana avtal med fasta priser, tak eller liknande i enlighet med möjligheterna. Andelen sådana avtal är dock stor.

Företaget är inte mycket känt, och dess skuldsituation är väl kontrollerad - nettoskuldfri balans. Constis “områden” borde alltid ha en viss aktivitet, och i en svår situation kan det säkert lättare genomföra företagsförvärv. Dessutom har tydliga tecken på vändning redan setts, vilket redan har inträffat.

Det finns många risker, men jag är på något sätt inte särskilt orolig för de flesta. En del är standardrisker som finns mycket inom branschen, men jag tänker mest på prissättningsrisken för dessa långa avtal. Visst kan satsningen på nybyggnation vara en egen typ av risk (och samtidigt en stor möjlighet), men jag hoppas åtminstone att nya strukturer och besparingsprogram framträder som långsiktigt utmärkta.

Det verkar verka på en bransch som är genomsnittligt riskfylld (?) och förväntar sig inte jättestora tillväxt- eller lönsamhetsförväntningar, men aktien verkar lockande prissatt, och specifikt som en aktör inom branschen verkar den ändå vara lågrisk.

2 gillningar