Aktia - ny växel eller fortsatt stiltje?

Jag är kanske onödigt pessimistisk, men man blir ju alltid lite orolig om det liknar ett case som potentiellt kunde vara “too good to be true” :grinning:. Javisst Taaleri affären såsades till lite och sedan hade de ju lite intern drama på räntefond sidan och nu får man ju se vem kliver fram som nya VD.

Men som du säger så finns det mycket illa i priset, och en hel del som kan/bör gå rätt i och med goda medvinden. Median P/E 2018-2022 har varit över 12, dividend 4,6%. Nu enligt prognosen ligger forw. P/E 8,5 och direktavkastningen förväntas vara 7.1% i nästa år.

Om vi svänger om det hela, vad kan ännu gå fel? Vad jag har förstått eller inbillat mig förstå, så borde bostadslånportföljen se ganska hälsosam ut? AUM borde öka, i och med att vi kommer från en ganska kylig investeringsperiod…vad är det som jag inte förstår? Kan Aktia prissättas lågt på grund av svag track-rekord?

3 gillningar

Gällande Aktias strategi, så har jag trots allt lite svårt att förstå vem man avser nå med förmögenhetsförvaltningen. Hur stor potential finns det i marknaden inom detta segment egentligen… ?

Räntenettot på det stora hela avgörande.
Ang bank överlag tror jag det finns en del oro inprisat. Både gällande banksektorn och det som finns innanför: dvs fastighet + att räntehöjningarna ökar risken för kreditförluster.

Detta nu allmänna mellankommentarer… @Matias_Arola knows best.

Aktia utmärker sig igen. Produkterna är det åtminstone inget fel på. :slight_smile:

I Refinitiv Lipper Fund Awards-jämförelsen belönades Aktia som den bästa europeiska räntefondförvaltaren i serien för små fondhus. Även Aktias fonder samlade återigen in förstapriser i såväl Norden som Europa.

Vi har under sex år i rad valts till Finlands bästa räntefondförvaltare i Morningstars jämförelse, och Lippers ansedda erkännande visar att vår kunskap inom räntor är stark i hela den europeiska jämförelsegruppen.

3 gillningar

@Dividendseglaren Du ska nog inte tänka att detta är något som har med Aktias “fina” produkter samt “skickliga” förvaltare att göra… Alla fondhus vinner olika jämförelser hela tiden, som i verkligheten inte har någon koppling till kundnyttan. Är mera som ett marknadsföringstrick. Har alltid varit fascinerad över finansbraschens förmåga att utnämna “bästa” fondförvaltarna vars fonder i verkligheten presterat oerhört dåligt.

Kolla tabellen nedan med Aktias räntefonders prestationer för 1 och 3-års perioder. Så gott som alla räntefonder har löpande avgifter mellan 0,6-1,5% medan endast 1 fond avkastat mer än 4% p.a. de senaste tre åren. Hälften av Aktias räntefonder har negativ avkastning p.a. på en treårsperiod.

1 gillning

Aktias resultat var riktigt skönt att se! :+1: Jag ska studera det noggrannare ikväll, men det första intrycket är riktigt bra.

Inderes har förresten i snart fyra år kontinuerligt legat på Öka / Köp -sidan (förutom i februari 2021) och nu slog Aktia @Matias_Arola 's estimat såpass rejält att mitt eget estimat är att vi snart igen ser en Köp-rekommendation och högre riktkurs. :wink:

Och ja, jag ökade igen, @9,69€. :money_with_wings:

3 gillningar

10 första observationer från rapporten:

(+) Räntenettot växer snabbare än väntat
(+) Provisionsintäkterna överraskande höga
(+) Livförsäkringsnettot bättre än förväntat

(+) Små reserveringar för kreditförluster
(+) Utlåningen ökar

(+) AUM växer
(+) Kundnöjdheten inom Private Banking ökar markant

(+) Försäljningen av risklivförsäkringar ökar

(+) CET1 ökar

(-) Kostnaderna stiger onödigt snabbt. Det var nu också lite oklart om ens CFOn själv tror att kostnaderna kommer att ligga kvar på samma nivå som 2022, vilket Aktia fortsätter att hävda.

5 gillningar

Danske Bank höjer prognoserna avsevärt: 2023E EPS +7% och 2024E EPS +11%. Riktkursen stiger också: 11,8-13,1 EUR.

https://research.danskebank.com/research/#/Research/articlepreview/0fc0cffa-5871-4778-9eb9-ff7a343c45d3/EN

3 gillningar

OP höjer även de prognoserna: ‘Öka’ → ‘Köp’. Riktpris: 10,50€ → 12,00€. 🔝

4 gillningar

Lite sen med min kommentar, I know + egentligen inte alls insatt i situationen för att uttala mig, men något märklig tidtabell på detta… , eller vad tycker ni? Om man blir utsedd till vd och tillträder senast 1,5 år senare? …wut, wut? Världen kan ju ha hunnit gå under fram tills dess? Eller?


Aleksi Lehtonen utnämnd till verkställande direktör för Aktia (inderes.se)

3 gillningar

Aktia känns inte alls dyrt för mig just nu, utan jag tycker att priset är till och med förmånligt… På samma sätt som Nordea.

Ränteökningen är och har varit bra för Aktia. Förmögenhetsförvaltningen växer eller åtminstone så har jag förstått det. Dessutom verkar det finnas potential för förbättring av kostnadseffektiviteten, så Aktia kan få ytterligare drivkraft för sin aktiekurs därifrån.

Enligt min uppfattning har Aktia för närvarande inga särskilda risker, förutom de välkända branschrelaterade riskerna. Naturligtvis är fastighetsmarknaderna särskilt oroande med tanke på Aktia.

Värderingen verkar förmånlig och riskerna verkar inte stora enligt min åsikt. Eller är någon annan av en annan åsikt?

Jag äger i alla fall ännu inte Aktia, jag har Nordea i min portfölj. :slight_smile:

2 gillningar

Riktigt, riktigt stark Q3:a av Aktia. Intäkterna överskred förväntningarna och kostnaderna underskred förväntningarna. Sista raden därmed överraskande stark. Mycket mer än så förväntar jag mig inte av Aktia. :grin:

PS. Aktiekursen reagerar som den brukar, dvs. sjunker. I väntan på P/E 1x: :popcorn:.

2 gillningar

Stabil Q4:a av Aktia. Dividenden höjs med 63%, vilket nu innebär en direktavkastning på 7,7%. P/B under 1x och ROE 13,7%. Utsikter 2024: stigande räntenetto, stigande provisionsnetto, och stabil livförsäkringsverksamhet.

Kursen? Den sjunker som vanligt. :joy:

Jag? Fortsätter i vanlig ordning att tanka.

Dagens tanke? ”The market can remain irrational longer than you can remain solvent

2 gillningar

Kollade på kul tillbaka på prognoserna för räntenettot per oktober 2022. Räntenettot för 2023 landade på 144 MEUR, dvs. rejält högre än 2023E. Och än 2024E. Och än 2025E.

Kursutvecklingen sedan oktober 2022? Ca. -8%. :popcorn:

2 gillningar

Aktiens pris verkar billigt om man tittar på “värderingsmultiplar” och utdelningen är cirka 9 procent. Det verkar som att företaget behandlas lite för strängt.

Å andra sidan finns det faktiska skäl till den lilla misstänksamheten på marknaden, och det är faktiskt intressant att följa hur problemen med amerikanska banker kan påverka här… även om det bara är i psykologisk bemärkelse.

Räntorna kan sjunka, men bostadsmarknaderna kan ha något att säga till om. :slight_smile:

Det är kanske inte en stark aktör, men det finns potential att effektivisera verksamheten och om även förmögenhetsförvaltningsdelen är på väg upp, så tycker jag att det är ganska lockande.

2 gillningar

Styrelsens vice-ordförande shoppade igår: Aktia Bank Abp: Transaktioner utförda av personer i ledande ställning – Timo Vättö. Hoppas han har insyn i verksamheten. :popcorn:

3 gillningar