Wärtsilä - motorer för framtiden

Här är en intervju med Wärtsiläs chef för investerarrelationer, Hanna Maria Heikkinen. Intervjun är på finska, men AI kan kanske översätta den till flytande svenska eller engelska. :slight_smile:

Från intervjun plockade jag ut följande punkter, som jag skriver ned här. Observera dock att jag kan ha missuppfattat något! :slight_smile:

Wärtsilä är en internationellt ledande teknologikoncern som fokuserar på hållbar utveckling inom sjöfarts- och energimarknaderna. Företaget har över 280 verksamhetsställen i 79 länder och sysselsätter nästan 18 000 personer. Wärtsiläs verksamhet är indelad i två huvudsegment: Marine och Energy.

Marine-segmentet utvecklar innovativa lösningar för koldioxidneutral sjöfart, såsom hybridteknologier, framdrivningssystem och digitala ekosystem mellan fartyg och hamnar. Energy-segmentet stödjer övergången till 100 % förnybar elproduktion genom att erbjuda energilagrings- och optimeringsteknologier samt koldioxidneutrala kraftverk.

Wärtsiläs långsiktiga mål är en rörelsemarginal på 12 %, vilket stöds av tillväxt inom försäljning av ny utrustning och expansion av värdebaserade tjänster. Inom tjänsterna ligger fokus på att minska kundernas operativa kostnader och förlänga utrustningens livscykel.

Digitaliseringens roll är central: exempelvis ruttoptimering och fjärrövervakning bidrar till ökad effektivitet. Inom energisektorn konkurrerar Wärtsilä med stora aktörer och satsar på lönsamhet och smarta energilösningar.

För investerare erbjuder Wärtsilä stabil tillväxt, en stark marknadsposition och en strategisk inriktning mot hållbar utveckling.

Här är en länk till intervjun. :slight_smile: