Teqnion - nisch förvärvaren med fokus på överlevnad

Har inte hunnit titta ännu. Bara öppnat: :rofl: :rofl: detta blir nog en klassiker #vanligtgnet Also a way to communicate :rofl:. Love it!

Återkommer ännu till denna när jag hunnit titta.

2 gillningar

Vanligt gnet… Alltså jag får magkramp :rofl:

1 gillning

Här är Teqnions Q&A. Bra diskussion :grinning:

2 gillningar

Lyssnade på Börspodden på vägen hem i går. Fick mig flera skratt, de tog upp samma grejer som vi diskuterat här @Lillen :): Steenes vd-ord i rapporten, och den höga värderingen. Kommer ej ihåg exakta ordalydelsen, men det bollades om “att ngt mystiskt är det :rofl:” …

3 gillningar

Yes, intressant diskussion.
Några points utöver ‘the obvious’ dvs siffrorna:
-Carina verkar vara en klippa, o det är säkert en fullträff att hon är där :grin: .
-Operating capital = “constant struggle” : var det så hon sade? (Hur länge har detta pågått, men tur att Carina är där…).
-Bygg knagglar, men ingen överraskning.
-Angående tillväxt/förvärvsstrategin framöver: inga ‘silverbullet’ svar här… men inte väntat heller, men helt klart att det finns begränsningar i tid och resurser som även andra funderat över iom frågorna
-Once again: faktiskt en väldigt spretig portfölj

Note to self: jag gillar handfast ägande. Det står detta gäng verkligen för…

2 gillningar

The investor´s Podcasts Stig Brodersen intervjuade CXO Daniel från Teqnion.

3 gillningar

Super!! Tack!! Ska absolut lyssna på denna!!

2 gillningar

Teqnion förvärvar Stanwell Group. Mera internationella bolag under paraplyet…

Stanwell is a UK based leading supplier of beverage and fluid dispense systems. Since inception in 1990, the current management and owners, Doug, Joanne and Jonathan have been designing, manufacturing and providing innovative solutions for market leading clients in the UK and the European market from the picturesque town of Holmfirth, West Yorkshire.

2 gillningar

Kan varmt rekommendera purfärsk intervju med VD Johan Steene

3 gillningar

Tack för länken skall lyssna på detta! :slight_smile:

Teqnion behandlades även i TIP:s nyaste Mastermind episode, där Stig pitchade Teqnion

3 gillningar

Såg att Helen R gjorde reklam om avsnittet på twitter o tänkte att jag måste posta det hit, men du hann tydligen före!

Kul! Tack! Marknaden är fö en superb podd!!

1 gillning

Har äntligen hunnit lyssna på denna, men inte alls hunnit sätta mig in i senaste förvärvet…

Gillade dock frågorna, i synnerhet väldigt tydligt angående utspädning (fattade hela upplägget själv först nu: interesting att total% :en verkligen är såpass liten + att de optioner som finns är på upphällningen (hur det blir i framtiden vet man ju ej, precis som de diskuterade).

Äger fortfarande ej… :slight_smile: , lite väl hajpat just nu, synd nog.
Måste ännu lyssna på de övriga poddavsnittena på temat :slight_smile:

3 gillningar

Mera förvärv

Schill Reglerteknik utvecklar avancerad mätutrustning för dynamisk och statisk ensning av vapensystem. Produkterna används främst ombord på örlogsfartyg men även på vissa landbaserade plattformar

Inte kanske vad jag hade förväntat mig, men intressant förvärv i allafall.

3 gillningar

Teqnion rapporterade idag Q2 resultatet. De har apat Berkshires stil att rapportera på veckoslutet, så får alla tugga resultaten i lugn och ro. Det här kunde bli mera en vana för flere bolag!

Omsättning +12%
EBITA +25%
EPS +12%

Kassaflödet var ett minus i denna rapport, men överlag verkar det gå framåt :slight_smile:

3 gillningar

Teqnion gjorde nyemission för 202 SEK. Det som verkade dock styra marknadens tankar var vem som tecknade!

Stora nyheten var alltså att Akre Capital har gjort en entry i Teqnion.

2 gillningar

Nya affärer:

“Surge is a fantastic company, a typical Teqnion one, run by even more fantastic people. The demand for their products in the UK is surging and the company is well-positioned to ride the wave. We couldn’t be happier to welcome the Johnson family plus team to our family.” says Johan Steene, CEO of Teqnion.

2 gillningar

Breaking news:
Teqnions CFO : Carina (som jag aldrig träffat…, men ändå gillat så mkt… bl.a. på basen av hur hon svarat på frågor i samband med alla kvartalsrapporter…

Till pressmeddelandet: (inga orsaker uppges, iaf ej ännu):
Teqnions CFO slutar - Inderes

2 gillningar

Det var mindre bra.

Skulle vara intressant att förstå varför. Det väcker ju ganska mycket spekulationer på orsaken. I ett optimistiskt fall så headhuntas Teqnions otroliga CFO:n till andra bolag…men jag tror sällan på den mest rosiga versionen av storyn :face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

Ja, jag håller med dig. Skulle vara intressant att få lite djupgående orsaker. Att nyckelpersoner lämnar är sällan ett gott tecken. Men, å andra sidan, det kan handla om vad som helst. Allt från personliga orsaker till what not…

2 gillningar

Q4 23 Var seg och sur :grimacing: :face_with_monocle:

TEQ Snabbkommuniké 2023
Teqniongruppen gnetar vidare i ett tuffare klimat. Kvartalets omsättning och resultat efter skatt är i nivå med 2022 med hjälp av förvärvade bolag men organiskt minskar försäljningen med nästan 8%. Det är mycket bra sug efter bl.a elkomponenter och försvarsmateriel men fortsatt kärvt i husbyggarbranschen. Vi tappar en procentenhet i EBITA-marginal. Trist! Kassaflödet är bra men kan alltid bli bättre. Vinst per aktie minskar med ca 5% i kvartalet*, första gången på tre år som det går åt fel håll. Motigt! Helåret 2023 bräcker 2022 med 11% i omsättning, 17% i EBITA och 11% i VPA. Förvärvskassan är stark efter sommarens emission och refinansierade krediter. Nu finns verkligen möjligheten att visa vad vi går för. Framåt är vår riktning, uppåt ska vår avkastning!

2 gillningar