Svolders största innehav New Wave kom med Q1 resultat idag.
https://www.nwg.se/press/delarsrapport-for-forsta-kvartalet-2023/
- Nettoomsättningen uppgick till 2 135 ,5 MSEK, vilket var 20% högre än föregående år (1 774,9 MSEK). Valutaförändringar påverkade omsättningen positivt med 6% och förvärvad verksamhet med 9%
- Rörelseresultat uppgick till 313,5 (209,1) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 222,2 (153,5) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 3,35 (2,31) SEK.
- Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till -193,1 (5,2) MSEK.
- Soliditeten uppgick till 56,3 (61,9) %.
- Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 42,0 (22,9) %.
Alla segment, utom inredning och gåvor, växte kraftigt. Raporten ser fin ut, men kassaflödet fastnade jag på. Förklarning:
Den ökade försäljningen leder också till att vi binder mer kapital i kundfordringar. Vi förvärvade även BTC under fjolåret men har fortsatt utrymme för fler förvärv.
VD:n kommenterar framtiden på följande sätt:
Framtiden
Det är alltid svårt att bedöma det kortsiktiga perspektivet men jag vet att vi står starka inom i stort sett alla områden. De investeringar vi gjort tidigare har verkligen givit bra resultat, både i ökad försäljning och i en mycket bra resultatutveckling.
Vi har mycket tillväxt kvar i redan utvecklade produkter, inte minst inom Craft skor och Craft Teamwear, där vi bara sett början. Även inom Cutter & Buck och flera av våra varumärken inom profil och yrkeskläder finns stora möjligheter till fortsatt lönsam tillväxt.
Vi kommer, som jag tidigare skrivit, att öka takten i produktutveckling, marknadsföring och introduktion av befintliga produkter/varumärken i fler länder. Detta inleddes redan under första kvartalet. Som det ser ut i dagsläget klarar nuvarande intäktsökningar att parera de kostnaderna utan att det får någon större negativ inverkan på våra resultat.
Så sammantaget ser jag och mina medarbetare ljust på framtiden och vi har många år kvar av lönsam tillväxt!
Summa sumarum så går tåget framåt på ett imponerande sätt. Har inte studerat bolaget super nära, men är nog överraskad att bolagt tuffar på så här starkt. Craft verkar vara ett överraskande starkt brand.