The Swedish clothing market performed well for Lindex, and here are the analyst’s comments on it:
The September figures for the Swedish clothing market were published this morning. September sales increased by 1%. Due to minor changes made earlier in the year, the cumulative figure for the year was not published, but we also estimate it to be around 1%.
Stockmann har gjort ett bra jobb med att inleda en strategisk utvärdering av varuhusverksamhetens framtid redan för nästan ett år sedan, och resultaten förväntas med spänning under innevarande år. Det verkar som att utvärderingen fortskrider enligt plan och att försäljningsprocessen redan är igång. Lindex vill säkerligen försäkra sig om att saneringsprocessen är i sitt slutskede innan stora beslut fattas. Jag ser fram emot företagets kommande tillkännagivanden, eftersom jag starkt tror att avyttringen av varuhusverksamheten kommer att ge en betydande positiv effekt på Stockmanns aktiekurs.
Lindex-divisionens starka kassaflöde och förmåga att skapa värde är företagets centrala styrkor. Avslutandet av företagssaneringen öppnar upp nya möjligheter, såsom att inleda utdelningar och underlätta strukturella omorganisationer, vilket ytterligare stärker Lindex position och framtidsutsikter.
Ja, den strategiska utvärderingen ska bli intressant att höra mer om som du nämner.
Personligen gillar jag Lindex butikerna här i Stockholm som jag allt för ofta är inne i p.g.a det är en favorit hos min sambo.
Lagom till skrivandet så publicerar analytiker Rauli sina kommentarer inför rapporten.
Lindex Q3-resultat var svaga på grund av logistiska utmaningar och en svag marknadssituation. Bolaget sänkte den övre delen av sin prognos och förväntar sig nu att hela årets justerade EBIT blir 70–80 miljoner euro. Inderes prognos ligger på 68 miljoner euro. Trots att resultatet på kort sikt inte motsvarade förväntningarna, upprepar Inderes sin köprekommendation för Lindex-aktien, eftersom försäljningen av varuhusen förväntas inom de kommande månaderna, vilket skulle stödja aktiekursen.
Under det tredje kvartalet minskade Lindex-segmentets omsättning med cirka 2 %, vilket var under förväntningarna. Orsakerna var logistiska utmaningar och varmt väder. Lindex justerade EBIT var 21 miljoner euro (Inderes prognos var 27 miljoner), och resultatet påverkades negativt av svaga försäljningar och höga fasta kostnader. Bolaget justerade sin prognos och sänkte den övre gränsen.
Lindex omstruktureringsprocess fortskrider, och Inderes tror att en försäljning av varuhusen kommer att stödja aktien framöver.
Den svenska klädmarknaden låg kvar på samma nivå som förra året i oktober.
The October figures for the Swedish clothing market were published this morning. Sales in October increased by 0.4% year-on-year. Due to minor changes made earlier in the year, the cumulative figure for the year was not published, but we estimate it to be around 1%.
Vi förväntar oss ett stort nyhetsflöde från Lindex under den närmaste tiden. Nyheter om resultatet av den strategiska översynen väntas, uppdatering om den senaste omstruktureringstvisten och enligt vår uppfattning finns även risk för en vinstvarning.
Lindex fortsätter att utreda strategiska alternativ för varuhusverksamheten, som påbörjades hösten 2023. Resultaten förväntas bli klara under första halvåret 2025, även om den ursprungliga målsättningen var att slutföra utvärderingen i år. Förseningen kan vara kopplad till strukturella förändringar, där de senaste tvister nyligen avgjordes. Enligt Inderes bedömning strävar Lindex fortfarande efter att avveckla varuhusverksamheten, men resultatet beror på om en lämplig köpare kan hittas. Framsteg i omstruktureringen skulle underlätta processen.