Starbreeze - Allt börjar med PAYDAY 3

Starbreeze will report its Q3 results on Thursday at 6.45 am CET. With PAYDAY 3 being released during the quarter, we expect a significant increase in revenues and profits. So far, no official sales figures for PAYDAY 3 have been released, but we know that about 3.2 million unique players played the game during September. Since then, however, the player count (on Steam) has decreased markedly due to, among other things, technical issues experienced after launch. The decrease in player count creates downward pressure on the short-term estimates. If Starbreeze manages to entice players to return to the game with new updates, the game’s fortunes might still improve.

1 gillning

Starbreeze har släppt sin Q3 rapport och såklart är PAYDAY 3 dominerande i siffrorna. Nettoomsättningen uppgick till 494 miljoner kronor där:

  • PAYDAY 2 stod för 51,6 miljoner kronor
  • PAYDAY 3 stod för 441 miljoner kronor

”Såväl intresse som initial försäljning översteg våra förväntningar, det märktes att många har väntat länge på att få spela Payday 3. Det blev dessvärre snabbt tydligt att den infrastruktur som spelet vilar på inte höll – detta trots omfattande både interna och externa tester som genomförts fram till lansering. Konsekvensen är att försäljningen efter perioden är något lägre, men vi är övertygade om att det vi har framför oss kommer öka försäljningen över tid. Jag har själv ofta sagt att ‘du är aldrig bättre än ditt nästa spel’, och händelserna i september och oktober ger förstås skäl till omfattande analys, utredning och handling”, skriver vd Tobias Sjögren.

3 gillningar

Bifogat vår nyaste Starbreeze rapport.

Situationen kring Starbreeze och PAYDAY 3 är för närvarande ganska binär, och sannolikt kommer vi inom de kommande 12 månaderna att se en betydande rörelse åt det ena eller det andra hållet, beroende på om PD3 återhämtar sig eller inte.

Starbreeze nuvarande rörelsevärde på cirka 360 MSEK är mycket lågt, förutsatt att PD3:s spelarantal återhämtar sig med kommande uppdateringar. På siktet är detta dock fortfarande osäkert, men alla kort ligger fortfarande på bordet för att detta ska kunna ske. Vår åsikt är att förhållandet mellan avkastning och risk fortsättningsvis är någorlunda positivt på grund av den låga värderingen. Dock har prognosriskerna ökat efter den besvärliga lanseringen, och av den anledningen vill vi inte för närvarande innehava en starkt positiv rekommendation.

Estimaten kommer att drivas av PD3:s återhämtning eller brist på sådan under de kommande kvartalen. Därmed anser vi att det är skäl i detta fall att lägga mera vikt på rekommendationen än riktkursen, vilket är vad vi även generellt sett rekommenderar.

2 gillningar

@Isa_Hudd intervjuade Starbreeze:s VD Tobias Sjögren.

Lanseringen av Payday 3 kantandes av tekniska problem. Kvartalets nettoomsättning däremot, uppgick till närmare en halv miljard kronor, vilket innebär att bolaget nått break-even gällande de investeringar som gjorts fram till lansering. VD Tobias Sjögren sammanfattar arbetet med att återfå spelarnas förtroende, bolagets inkomstströmmar, finansiella ställning samt kommande projekt.

1 gillning

Detta fick jag på twitter:

Statistisk analys och inlägg om Starbreeze och Hexatronic.
Kolla in:

Veckans önskemål (vecka 47) – Backtesting (statistical-finance.com)

1 gillning

är detta ett skämt? :thinking:

2 gillningar

Fick en direkt fråga på X/ twitter, kopplad till intervjun med Starbreeze VD Tobias Sjögren för en vecka sedan.
Kommentaren var följande :slight_smile: (Se nedan). I och med att profilen var öppen och kommentaren syns i mitt eget twitterflöde, så vågar klistra in den.

Dvs: att jag hade missat att fråga hur de skall finansiera två AAA produktioner.

Härlig kommentar, iom att detta var något jag definitivt själv funderade över. Vad dock inte lika finkänslig i mina kommentarer :rofl:. …
15,11 minuter in i intervjun (direktlänk nedan) ställer jag frågan rakt ut:

  • Kommer ni att ha råd med dethär” ( är min direkta fråga), där jag sedan utvecklar mitt resonemang med att stroleksklassen för följande AAA spel, dvs BAXTER ligger på samma nivå som PAYDAY 3 (dvs i praktiken 40-50 miljoner euro).

För PAYDAY 3 hade Starbreeze en förläggare som deltog i utvecklingskostnaderna, medan bolaget i BAXTERs case själva ämnar stå som publisher

Det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning på basen av VD:ns kommenterar. MINA EGNA tankar i detta skede är följande:

  • Positivt att bolaget nu tränar på mindre projekt som trepartsförläggare → detta ger erfarenhet av publishing delen (på ren svenska: bättre att göra bort sig smått, och lära sig under vägen, än att gå ut hårt o få smäll, dvs inleda publishingverksamhet iom AAA, aka Baxter). Alla nya projekt har “barnsjukdomar”, oberoende om det gäller spelutvekling, ny teknik, eller helt andra innovationer

  • I och med att man själv är förläggare behåller man makten längre i egna händer, samt förbättrar det egna kassaflödet på sikt! (Dvs hjälper även att betala löpande kostnader).

  • Allt är naturligtvis relativt då man väger frågan “har vi råd?”, men ett kassaflöde utan “lag” (dvs fördröjningen som uppstår iom att 1) förläggaren först skall ha sina kostnader täckta, och man 2) först därefter kan börja fakturera förläggaren på den "återstående delen, efter break-even (eller recoup, som man säger i branschen) är naturligtvis alltid hemåt.

  • Det som däremot är negativt (den andra sidan av myntet) är naturligtvis det facto att en större dela av kakan, dvs av själva utvecklingskostnaderna faller på Starbreeze själva. Om man, ur ett finansiellt perspektiv synar caset närmare i sömmarna är den finansiella positionen för bolaget en helt annat vid inledandet av utvecklingen av Baxter än vid motsvarande läge för PAYDAY 3.

  • I och med nyemissionen är balansen städad och skuldmässigt inte alls belastat (alltid bra!). Detta är ett helt annat utgångsläge än att komma ur en närpå konkursliknande situation och vara fullständigt beroende av utomstående finansiering, samt förläggare.

  • Vad en förläggare bl.a. tillför är ju, förutom delning på den ekonomiska (framförallt utvecklingsmässiga) bördan även nätverk, förhandlingsposition och tillgång till distributionskanaler. VDn lyfter dock fram att man inte alls ställer sig främmande för olika typer av samarbeten med andra aktörer i branscher framöver.

  • Man bör även komma i håg att även om själva lanseringen kantats av problem för PAYDAY 3, så är varumärket fortfarande starkt, vilket antalet spelare + communitymedlemmar tyder på.

  • Därtill går man nu ut med infon att spelet har “recoupat”, el som rubriken antyder: “break-even” har nåtts. Dvs alla spelutvecklingskostnader är täckta. Detta betyder ju, i praktiken att alla intäkter är “hemåt”, dvs kassaflöde som kan täcka löpande kostnader.

  • Att förläggaren fortfarande tar sin del är en annan diskussion och att de intäkter som skapar kassaflödet alltid kommer med fördröjning tycks jag tydligen ha behov av att upprepa, men trots detta, så är det ändå “reda pengar i kassan” , dvs ja: varför skulle man inte ha råd? Detta, i synnerhet som man inte längre har skulder som kostar i samma utsträckning.

  • Humankapitalet då? Ja, detta avhandlas även i intervjun: vissa personer kommer att vara “tied up” med att jobba vidare på PAYDAY 3, andra fast i att upprätthålla PAYDAY 2, MEN: samtidigt har man även lyckats rekrytera + behålla personal.

  • För en som inte är alltför bevandrad i spelbranschen kan man faktiskt se det ur ett helt annat perspektiv: DET ÄR, först och främst varumärken och humankapital som KOSTAR. Och det är inte så betungade: OM man väljer att jämföra med, vad vet jag verkstad, gruvor, flygbolag och what not (allt annat kapitaltungt) .

OBS! Stor disclaimer: jag äger inte aktien, jag har svårt för spelutvecklare överlag, som ekonom. Vad jag INTE gillar är den otroligt dåliga insynen (röriga pengaströmmar: gäller alla bolag), den svåra förutsägbarheten (du vet aldrig hur spelarna reagerar och tar emot ngt) samt laggande kassaflöde (med det sagt: om Starbreeze i framtiden jobbar mer åt förläggarhållet, så blir detta bättre!).

MED DET SAGT:
Spelutveckling = verkligen här för att stanna! Dvs en megatrend, som inte kan förnekas.
Kritik kan man alltid ge, MEN: Starbreeze är ett bolag som verkligen sett om sitt hus och rest sig från askan. Att en release kantas av svårigheter behöver ej innebära undergång på sikt. Varumärket är starkt och PAYDAY 2 bidrar i sin tur till kassaflödet.
Trepartsförläggarverksamheten ser jag som en positiv utveckling. Kunskap, som väl förvaltad kan leda till stora möjligheter i framtiden.
Städad balans! Alltid bra! I synnerhet i tider då pengar kostar, dvs även löpande
Ännu om lanseringen: kommunikation och kundförhållanden är allt! Samt att bibehålla och stärka förtroendet. Starbreeze har en egen community, även en egen plattform. Rätt utnyttjad = stora fördelar på sikt!

https://www.inderes.se/videos/starbreeze-q323-break-even-for-payday

2 gillningar

Njaa, var och en tolkar det som hen vill :+1:, åtminstone ett inlägg i diskussionen, vilket är fritt fram att göra :smiley: ! Önskar ett alldeles utmärkt veckoslut!

1 gillning

Nyheter från Starbreeze :slight_smile:

1 gillning

Starbreeze kommer att rapportera sina Q4-resultat på torsdag. :slight_smile:

1 gillning

Isa dina intervjuer med Tobias är intressanta, kan du inte spela in en ny intervju med Tobias nu efter att de släppt en rapport samt kommit med info om ‘Operation Medicbag’ :slight_smile: ?

2 gillningar

Hej Mackan!

Tack för din feedback. Jag (jobbar med Isa m fl på communityn) ska intervjua analytikern Anton som följer starbreeze under dagarna här och ska se till han får den frågan. Har du några fler frågor du vill få besvarade av honom?

Vi försöker få en till en intervju med Tobias också, det hjälper att veta att det är uppskattat.

1 gillning

Tack för detta @anton.damsten och @JesperHagman! :blush:

Innehåll:

00:00 Start
00:12 Q4 rapporten sammanfattad
01:13 Minskade EBIT
02:01 Stark kundbas från PD3 ska till PD3
04:21 Project Baxter 2026
05:53 Värdering & rekommendation

1 gillning

Hej @mackan :smiley:! Hjärtligt välkommen till forumet! Förträffligt att du hittat hit och tack för berömmet - kul att du tittat - o kul att du gillat! Precis som @JesperHagman :gem: skrev är det guld värt att få feedback som denna! Fler intervjuer blir det säkert i ngt skede - det jobbar vi på :)! Tills dess: @börsen84 :gem: lade redan upp den, men hoppas du hittat denna:

Kom, som sagt även i håg att du kan ställa direkta frågor till @anton.damsten här i kedjan!

Hur som haver: hjärtligt välkommen än en gång! Delta jätttegärna i de andra diskussionstrådarna, eller skapa egna? Kanske just du har ngt guldkorn vi andra borde få ta del av?

Önskar ett förträffligt veckoslut!! // Isa & c:o

3 gillningar

Starbreeze :s VD Tobias Sjögren lämnar på dagen. Styrelseledamoten tar tyglarna som tillförordnad.

1 gillning

Det går fort i hockey… och på börsen. Synd på en mkt trevlig VD.
Payday har inte nått dit man väntat sig. Intressanta tider väntar.
@anton.damsten : vad är dina spontana tankar?

1 gillning

Ord och inga visor från styrelsen, dem verkar helt klart missnöjda med Tobias ledarskap om man läser mellan raderna i pressmeddelandet. Får hoppas dem får in någon ny VD snabbt.

2 gillningar

Hälsningar från Stockholm! Analytiker @anton.damsten sammanfattar tankarna krin VD-bytet:

Direktlänk till videon:

2 gillningar

Nya VDn har snart varit på plats i en månad. Ingen som har gjort någon intervju eller fått någon kommentar om vad han har för planer trots att han bara är tillförordnad. Blir Inderes först i världen med att få ett ord med honom? :slight_smile:

3 gillningar

Hej allihopa! Christoffer heter jag och är ny analytiker för Starbreeze här på Inderes. Har ni frågor om caset är ni välkomna att skriva här i forumet.

Igår (2 maj) meddelade Starbreeze att bolaget tillsammans med spelutvecklingsstudion Walking Tree Games GmbH kommer att lansera version 1.0 av The Tribe Must Survive den 23 maj på Steam för ett pris om 24,99 dollar, där Starbreeze agerar förläggare. Sedan spelet lanserades i Early Access den 22 februari 2024, har utvecklingsteamet fokuserat på att bl.a. förbättra spelmekaniken, utöka speldjupet samt inkorporera övriga förbättringar baserat på feedback från spelare, allt för att öka omspelbarheten.

Under Early Access perioden har spelet haft en topp om 117 CCU (concurrent users) och under de senaste två månaderna har denna siffra pendlat mellan 10-20. Av 91 omdömen på Steam är 68 positiva (73 %) och 23 negativa (17 %), vilket illustrerar en övervägande positiv syn på spelet av dem som har spelat. Spellanseringen är ett steg i rätt riktning för att Starbreeze kan kunna fortsätta bygga och vidareutveckla sitt varumärke som en pålitlig förläggare. Däremot, och som siffrorna antyder, är spelet av mindre karaktär och vi förväntar oss därför i dagsläget att inga betydande intäktsströmmar kommer tillfalla Starbreeze genom denna lansering.

3 gillningar