Paradox Interactive: Värdefälla eller köpläge?

Paradoxs Q2-resultat var uppmuntrande. Kassaflödet var starkt och core-portföljen säljer bra.

Jag får tillgång till Barclays analyser fördröjt via Bloomberg. Som vanligt i “stora världen”-stil är dessa ganska tunna bullet point-rapporter jämfört med Inderes rapporter. Jag är dock glad att just dessa rapporter är tillgängliga, eftersom Barclays analytiker har en UNDERWEIGHT-rekommendation och är skeptisk till företagets kortsiktiga prestation. Till skillnad från de flesta investerare, som verkar leta efter analyser (och andra källor, som andra investerare och nyheter) som stödjer deras egna åsikter, letar jag efter saker som kan vara fel med mina innehav. Därför är negativa synpunkter mer än välkomna.

Barclays baserar sitt målpris på 120 och rekommendationen “minska” på den stora osäkerheten kring lanseringen av Blood 2 och PA2. Även om de också erkänner värdet och kvaliteten på kärnportföljen, tenderar spelbolag att bedömas hårt baserat på deras kortsiktiga prestation. Detta bör naturligtvis tolkas som att för att tillgodose finansmarknadernas korta tidshorisont lyfter de fram dessa farhågor, medan jag funderar på hur Paradox kommer att se ut om 3-10 år.

Hur som helst, dessa farhågor kring B2 och PA2 är verkliga. Q2 stärkte dock bilden av kärnportföljens kvalitet och hållbarhet. Om dessa två misslyckas helt kommer den svaga sentimenten för aktien sannolikt att fortsätta ett tag. Det är ett ganska meningslöst inlägg, men min poäng är att det kan komma intressanta köptillfällen framöver.

1 gillning