Den svenska spelutvecklaren och -utgivaren Paradox Interactive fokuserar på strategi- och rollspel och simulation. Deras huvudplattform är PC. Några av deras mest kända spelserier är Crusader Kings, Stellaris, Europa Universalis, Victoria och Hearts of Iron. Företaget publicerar också spelserien Cities: Skylines från det tammerforsiska Colossal Order.
Företaget har sina rötter på 90-talet, precis som många andra spelföretag. Paradox, som törstar efter tillväxt, noterades på börsen 2015.
För spelarna är Paradox en riktig guldgruva: man kan spendera hundratals timmar på ett enda strategispel under årens lopp! De spel jag är mest bekant med är Europa Universalis IV, Hearts of Iron 2 och 4. Spelens livslängd förlängs betydligt av a) DLC:er och b) en stor modding-community. Några av de bästa modsen för Hearts of Iron 2, som släpptes i början av 2000-talet, uppdateras fortfarande, och trots den något föråldrade grafiken är spelet fortfarande mycket tillfredsställande för en soffsittande general som söker utmaningar.
Ur en investerares perspektiv är Paradox modell förvånansvärt bra. Såvitt jag förstår är utvecklingen av strategispel inte en uppgift för ett stort team eller en stor budget, så de behöver inte sälja dem i miljonupplagor. På toppen av ett spel som kostar 60 euro kommer en mängd relativt lättproducerade tillägg, som vanligtvis kostar 20 euro. Till exempel, det 2013 lanserade Europa Universalis IV har fått så mycket DLC under årens lopp att hela paketet fortfarande kostar 360 EUR på Steam!
Tack vare strategin har företagets lönsamhet och tillväxt varit utmärkt. EBIT-marginalen har legat på 25-45 %.
Problemet är att kvaliteten på Paradox spelutgivningar har varierat kraftigt. Mycket investeras i tillväxt, men vissa utgivningar har till och med varit katastrofer, som det viktiga Cities: Skylines 2. Detta väcker frågan om Paradox har tappat kontakten med spelarna i och med tillväxten och om marknadsavdelningen styr för mycket över lanseringsdatumen.
Aktien har rasat från 300 kronor till 150 kronor. Senast för ett par dagar sedan sköts spelet Life by You upp på obestämd tid.
Värderingsmässigt är bolaget inte dyrt: jag skulle uppskatta att bolaget borde kunna fortsätta växa lönsamt och att det fria kassaflödet kan vara 800-1000 MSEK per år. Med det i åtanke handlas aktien till ett EV/FCF på 15x (Paradox har mycket cash på balance sheet).
EV/EBIT baserad på forward concensus EBIT estimate ser ut också billigt:
Finns det några Paradox-ägare här? Är raset en möjlighet att komma in i ett bra spelbolag, eller en värdefälla? Jag köpte själv aktien förra veckan.