Opter AB - Optimerade leveranser

Intressant - där fick vi med ett screeningverktyg också!

Frågade om kodarna iom att det - om jag uppfattat det rätt, verkar vara en central kompetens (asset/skill) i affärsmodellen. Om teknikutvecklingen (om den är central) är outsourcad kan det uppstå otroliga flaskhalsar (det kan det naturligtvis ändå) och kostnadshöjningar man ej räknat med - dvs som på sikt nöter på de hittills goda marginalerna.

Om kompetensen finns in-house är detta oftast mer förutsägbart + förhoppningsvis lättare att hantera.

Höga marginaler - o kul med utdelning (med risk för att låta gammaldags)…

Känner att jag själv vet för lite om branschen - kan tänka mig att den är rätt fragmenterad - eller detta ett antagande, men ex. i jämförelse med bokföringsbranschen: inte så länge sedan allt sköttes “med papper, penna och fysiska mappar” och teknologin snarast var ett hjälpmedel. Nu är det teknologin som styr - och branschen har redan under flera år genomgått faser av konsolidering. Större aktörer, med egen mjukvara köper upp mindre osv.

Detta nu raljerande, men kan tänka mig att det finns vissa likheter. Hur ser detta bolag: var det främst organisk - eller siktar man på M&A’s - eller rent av kan man själv bli en uppköpskandidat?

2 gillningar