Nordea - Finlands stolthet!

Nå alla banker har naturligtvis sina risker vid en bankkris, eftersom verksamheten är baserad på stark hävstång. Men Nordeas risknivå har minskat de senaste åren. Åtminstone hittills har kreditförlusterna varit låga, vilket framgår av Q1-resultatet.

I verkligheten kan man se bankernas resultatstabilitet först under en svag konjunktur. Handelsbanken har vanligtvis klarat sig bäst av de nordiska bankerna.

“Stark kreditkvalitet och låga kreditförluster. Kreditförluster och liknande nettoresultat uppgick till 19mn euro eller 2punkter. Trots inbromsningen i de nordiska ekonomierna förblev kreditförlusterna låga och uppgick till 15mn euro eller 2punkter. Bufferten enligt ledningens bedömning behölls oförändrad på 585mn euro.”

“Utsikter oförändrade: avkastning på eget kapital som överstiger 13procent. Nordea har en motståndskraftig affärsmodell och kreditportföljen är väl diversifierad mellan länder och sektorer. Det gör att banken står väl rustad att klara ett läge med makroekonomisk osäkerhet och instabila finansmarknader. Nordea strävar efter att fortsätta förbättra lönsamheten och räknar fortsatt med en avkastning på eget kapital som överstiger 13procent under 2023.”

5 gillningar

Kort reflektion kring rapporterade kreditförluster det senaste dygnet:

  • Nordea -82% vs. prognoserna
  • Handelsbanken -91% vs. prognoserna
  • SEB -56% vs. prognoserna

Kanske förtroendet för de nordiska bankerna i sakta mak återvänder. :sweat_smile:

5 gillningar

(video in english)
Tack Verneri för en intressant intervju med Ian! :slight_smile:
00:00 Ian Smith
01:05 Q1
02:14 Banking crisis
02:52 Loan losses
04:10 Deposit competition
04:46 CRE market
05:56 CRE risks
06:27 Profitability turn around
07:30 ROE target
09:34 Loan loss ratio
11:00 Rate sensitivity

Min analys av resultatet:
All-time-high ROE på 17% + kanoon resultat, EPS 0,31€.
=Kursen :face_vomiting:

5 gillningar

Nästan fascinerande hur Nordea ännu ett kvartal slår förväntningarna med stor marginal, överträffar nästan alla mätare, och kursen sjunker. :sweat_smile: Men det passar åtminstone mig utmärkt; köpte ännu mera idag. Nordea börjar vara i ganska tung övervikt i portföljen, men det är i mitt tycke svårt att hitta bättre risk-reward för tillfället.

4 gillningar

Tack Verneri! Det var något nytt för mig igen. :slight_smile:

Nordea överträffade analytikernas förväntningar, men jag förväntade mig att företaget skulle överträffa alla förväntningar, så kanske därför var marknadsreaktionen lite svag. Det var glädjande att se att Nordea fortfarande strävar efter att förbättra lönsamheten och att bolagets lånevolym fortsatte att utvecklas positivt trots dämpad ekonomisk aktivitet.

2 gillningar

Verneri, har du några tankar kring nedgången i Nordeas aktiepris?

Många är förbryllade eftersom allt gick riktigt bra och resultatet överträffade alla förväntningar, men aktiepriset fortsätter att falla.

Är det möjligt att större investerare tittar mot framtiden och ser något de inte gillar?

Nja, jag har åtminstone Nordea i min portfölj. :slight_smile:

1 gillning

@Verneri_Pulkkinen skrev på twitter om detta, men på finska…hjälper det?:grimacing:

3 gillningar

Tack till dig! :pray:

Lyckligtvis finns det Google Translate och ChatGPT - åtminstone kan man få fram huvudpunkterna. :slight_smile:

2 gillningar

Nordea är med i denna något populistiska artikel med sin utdelning på 8 %.

Nordeas förväntade utdelning förväntas stiga från 0,87 euro detta år till 0,95 euro år 2025 (per Bloomberg concensus).

3 gillningar

Årets 9:e Nordea-köp och samtidigt årets största ökning @9 401 €. Jag har redan ökat sedan 2016. Dividenden stiger och kursen sjunker, och i den här takten kommer de snart att mötas. :sweat_smile: Småningom börjar jag också lite undra om det ligger en hund begraven här; helt enkelt för att risk-reward -förhållandet börjar se för bra ut för att vara sant. :face_with_monocle: Jag kommer dock fortsätta att öka…

2 gillningar

Jag shoppade åtminstone inte ensam idag. Förhoppningsvis vet Arja vad hon sysslar med. :smile:

3 gillningar

Vi har goda nyheter :)!
NORDEA hör numera till de bolag vi följer! En initieringsanalys på 40+ sidor nu publicerad!! Går ej av för hackor! Kolla in!

8 gillningar

En kort video om Nordea på engelska med @Matias_Arola :coffee:

5 gillningar

Jag är verkligen glad över den här rapporten från Nordea.

Efter att ha läst Nordeas rapport visste jag mycket mer om företaget än någonsin tidigare. Jag har naturligtvis fått mycket blandad information om Nordea här och där, men den här utmärkta rapporten sammanfattade all viktig information i en enda rapport.

Det finns mycket att ta in, men ingenting onödigt.

Jag kan välja att läsa en sådan rapport eller spendera hundratals timmar på att forska själv.

Tack så mycket, Matias! :slight_smile:

2 gillningar

Nordea is doing really well, below is a new excellent analysis of Nordea. :slight_smile: :point_down:

3 gillningar

Antti interviewed Nordea’s CFO Ian Smith .

Topics: 00:00 Intro 00:20 Q2’23 01:05 Credit losses 02:12 Interest rate outlook 03:20 Profitability 04:24 Winning strategy and digital

4 gillningar

Köpte ytterligare en bunt med Nordea, denna gång @10.70€, fastän jag inte borde (överlägset största positionen). Handelsbankens raport var dock såpass lovande att jag inte kunde motstå frestelsen.

Handelsbankens VD: “Kvartalets resultat var det högsta hittills. Intäkterna ökade, kostnaderna hölls stabila och K/I-talet förbättrades till ny lägstanivå med förbättring i samtliga hemmamarknader.

Och synnerligen intressant: “Kreditförlusterna uppgick till -1 mkr (-58), och kreditförlust-nivån till 0,00% (0,00).

Kanske de nordiska bankernas tid inte är över trots allt…

6 gillningar

Ser ut ganska bra…

Det här är en sammanfattning gjord av Bloombergs automation.

3 gillningar

Några slides från Q3-presenationen:


3 gillningar

Vinsten (E) ökar kontinuerligt, antalet aktier (S) minskar kontinuerligt och samtidigt sjunker kursen (P) - kommer vi ännu att få se P/E 1x? :rofl: I väntan på det passade jag ännu en gång på att öka, denna gång för 10.45€. Resultatet och dividenden duger av någon anledning inte åt marknaden; för mig räcker det utmärkt…

4 gillningar