Nokian Tyres - Mot en ny framtid (?)

Nokian Tyres känns billigt, även med hänsyn till riskerna.

Fabriken i Rumänien verkar göra goda framsteg och det är inte omöjligt att budgeten till och med kan hamna under det beräknade. I min föreställning överskrids budgetar oftare än de hålls, och det känns som om tidtabeller alltid drar ut på tiden, men i det här projektet verkar det vara annorlunda. Även i USA-fabriken har saker och ting, så vitt jag förstår, gått bra.

Enligt min mening är företagets attraktivitet tydlig genom att de negativa aspekter som har lyfts fram här och där inte är så störande på lång sikt, om jag har förstått rätt, såsom produktionsstopp och leveranssvårigheter. Vissa som väljer investeringsobjekt baserat på kortsiktiga siffror kanske inte alltid förstår företagets attraktivitet; om de tittade bredare och längre fram skulle de kanske se annorlunda på det.

Hot och risker finns alltid, men jag ser dem som kända och bekanta risker, och baserat på min uppfattning och vad jag har läst, är jag inte orolig för exempelvis den bekanta cykliskheten eller minskningen av varumärkets dragningskraft.

Enligt allmän uppfattning har företaget bottnat, och nu väntar vi på att Rumänien ska vara i full gång till 100 procent, och även USA.

Det här känns som samma företag som tidigare före de svåra tiderna… alltså på ett bra sätt. Företagets aktiekurs är ganska låg och det känns som om alla stora områden ser bra ut, med ljusglimtar i Rumänien och USA, samt i själva företaget.

Förklaras aktiens möjliga låga värde av människors kortsiktighet, när de inte har tittat längre och bredare? Kanske hänger företagets rykte från tidigare tider och dess misstag fortfarande kvar – bara gud vet, men låt däcken rulla – dessa saker oroar mig inte mycket.

Endast enstaka saker jag har läst, som gör mycket positiva prognoser långt framåt, gör mig något tveksam, eftersom det ofta görs i företag som står inför problem. Men sett till alla analyser och de flesta meddelanden är andelen av dessa mycket liten. På investeringssidan finns det enligt min kännedom inga messiasfigurer, eftersom inte ens de bästa investerarna, åtminstone baserat på vad jag har läst och diskuterat, kan säga med säkerhet att detta företag mycket sannolikt kommer att dubbla, trippla eller annat. Det här ser mycket bra ut i mina ögon, vilket naturligtvis inte är någon garanti för något.

Jag är intresserad av företaget som investeringsobjekt, och jag tror att särskilt ägare och andra som ser företaget i en positiv dager är intresserade av att höra välgrundade tankar om vad som skulle kunna göra företaget till ett mindre bra investeringsobjekt. Goda och omfattande motiveringar intresserar mig, snarare än personliga erfarenheter av företagets produkter eller korta kommentarer om företagets tidigare misstag. Det har funnits bra tankar om företaget, även när det gäller riskfaktorer, i denna tråd och i företagets rapport, men jag skulle vilja ha ännu fler tankar om detta. Naturligtvis finns det alltid risker när man måste vänta på saker, vilket är tydligt, men detta är inget nytt för mig. :slight_smile: