Nexstim - med hjärnstimulering till världsherravälde

Hade tänkt öppna en diskussionstråd om det här intressanta företaget. :slight_smile:

Nexstim är verksamma inom medicinteknik. Idag innehas verksamhet främst inom forskning och utveckling av magnetstimulation, en metod som används innan en läkare påbörjar hjärnkirurgi. Tekniken ämnar att kartlägga hjärnan samt uppgifter om hur rehabilitering fortgår för patienter som drabbats av stroke. Bolaget grundades under 2000 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.

2 gillningar

Här är en helt färsk analys av det här företaget.

2 gillningar

Sara, @antti.siltanen ja Nexstim :point_down:

Content:
00:00 Introduction
00:15 Nexstim as a company
02:25 Business model
04:50 Market and competition
07:07 Value drivers and risk factors
09:17 Strategy
10:00 Financial position
11:11 Estimates and valuation

2 gillningar

Det verkar vara ganska mycket som händer i det här företaget just nu. Jag har ingen expertis om detta företag, men jag har sammanställt några tankar från andra:

Målet med gemensamma kliniker har tydligen inte uppnåtts som förväntat, eftersom inga nya kliniker har etablerats. Utvärderingen av ekonomisk påverkan är utmanande.

De starka marginalerna för enheterna har varit en positiv faktor, även om handelsvolymerna tydligen inte har förverkligats som förväntat de senaste åren.

En räntesänkning skulle tydligen vara särskilt fördelaktig för detta företag? :slight_smile:

Och en sådan här meddelande kom i december:

https://www.nexstim.com/news-and-events/news/press-release/nexstim-releases-new-system-functionalities-for-research-use-in-europe

Nu analys på Nexstim utgavs i dag Nexstim: New year starts in a mixed atmosphere - Inderes

2 gillningar

Nexstim’s H2 was positive in terms of announced system sales. During the reporting period, the company announced 16 system sales of which 11 occurred in Q4. The total number of deals will only be revealed in the H2 report as not all deals are announced with a press release. Depending on the final number, the period may be the best in the company’s history. This provides a positive base for this year, when we expect licensing revenue to start with Magnus Medical commercializing the system. Sales also needs to be on an upward trend to achieve more permanent profitability.

1 gillning

Ägarna till Nexstim har en spännande dag på tisdag. :slight_smile:

1 gillning

@antti.siltanen has done a good and high-quality analysis of this company. It’s worth reading! :slight_smile:

The key figures were already known based on preliminary data from the beginning of the year, which were now revised. Revenue was slightly higher than the preliminary data suggested and the result hit our forecasts. The H2 cash flow was also at the expected zero level considering the partial transfer of cash flow to 2024 through increased trade receivables. The report did not contain any surprises, so forecast changes were small. Nexstim expects increasing revenue and earnings, which disperses concerns related to cash flow adequacy. We expect the company to continue on the path of profitable growth, although the cashflow is likely to remain negative this year.

1 gillning