NESTE siktar högt med förnybart

Tack för uppföljningen av Neste!
Eftersom Neste är mitt största enskilda aktieinnehav och dessutom en ten-bagger i portföljen, följer jag med intresse med era och andras synpunkter på företaget. Det är inte alldeles enkelt att placera in Neste i något fack. Är det ett värdebolag eller ett tillväxtbolag? Är det ett dynamiskt, modernt och självständigt företag eller alltför hårt styrt av den stora finska staten, som ju är största ägaren? De flesta anser att Neste är en miljöföregångare, medan dock vissa fondbolag stängt ut företaget från sina ESG-fonder pga oljan och även palmoljan. Igår såg vi att ni (Inderes) var något pessimistiska och håller kvar vid en fortsatt värdering på 50 euro, medan andra analytiker var betydligt mer positiva, t.ex. OP som höjde sin värdering från 70 till 72. Finns det nån enkel förklaring till att analytikerna är av så olika åsikt om Neste?

3 gillningar

Hej och välkommen till forumet :smiley:!
På ett personligt plan måste jag säga att jag snurrat på alla frågeställningar du nämner i inlägget. Kommer ihåg det som i går när min bror och jag (efter många om och men) gjorde våra första aktieinköp (båda hade listat bolag som vi ansåg vara potentiella objekt). Jag tvärvägrade NESTE med hänvisningen till palmoljeskandalen och ansåg då (med ungdomens svartvithet) att bolaget ur ESG synpunkt (andra termer användes då, men andemeningen den samma) var en NO-GO zone, SAMT en fossil ( i ordets rätta bemärkelse), som kommer att dö ut. Mitt andra argument för eget veto var det statliga ägandet…

Min bror köpte NESTE ändå o har genom åren hänvisat till både kurs- och bolagsutveckling…, och skrattat gott åt mina argument för ett X antal år sedan… :slight_smile:

MEN: precis av motsatta ESG skäl som jag i ungdomens glans valde att ej plocka in NESTE i egen portfölj finns den sedan ett antal år sedan i sonens. Inom flygbränsle mkt intressanta möjligheter, samt otrolig återvinning gällande alla plaster.

Gällande riktkursen ger jag över bollen till analytiker @petri.gostowski :), ESG frågan till vår ESG expert Karoliina Loikkanen :). Återkommer!

2 gillningar

Hi, great question about Neste and ESG. ESG is about managing environmental, social and governance topics and there is no one single way to assess the performance on the area. Different rating agencies use different criteria and weight the relative performance on separate ESG areas in a different ways. Companies can therefore be out of ESG ratings in one instance but among top 3 in another. Personally I would say that as of today, ratings , when there are several of them, may give an investor a hunch about ESG level or related controversies but as of today I would not rely on them entirely.

3 gillningar

Those views don’t really differ that much when you look at the consensus. The consensus target price, which is the average of all target prices, is now just under 55 euros. The difference between our target price and that is just under 10%, which I think is in the usual ballpark for a company like Neste. That OP’s target price is again the highest, which of course has a bigger difference.

Our cash flow model values ​​the share at just under 51 euros, while the average cost of capital (wacc-%) is 7.8%. Our cash flow model bends to that 70 euro, if I put the wacc-% north of 6%, i.e. a good 1.5% units lower. To my taste, that is currently a rather low wacc-%, and in my view the wacc-% should be higher. Of course, each investor can assess his own return requirement and thereby frame his own view of the company’s value.

Here below is a graph of what our cash flow model gives with the current cash flow assumptions when the return requirement is changed by 0.5% in different directions. Apologies for the graphic layout, that’s a graphic from an old template made a long time ago :sweat_smile:

image

3 gillningar

I don’t think it has been that long since I considered Neste expensive, and slowly the stock has dropped to become almost affordable. Of course, certain risks still concern me, but this high-quality company is no longer expensive, if I may say so.

The weak long-term demand outlook for oil-based fuels is a concern. If we look several years ahead, how will Neste fare in the markets? Is Neste’s industry gradually dying into a niche?

I want to consider the long-term risks, and I’m wondering if Neste is a company of the future or not.

Sorry for my dramatic tone. :slight_smile:

@aili.jarvinen_72273, du har pratat om Neste på Twitter. :slight_smile:

Var ser du för närvarande de största möjligheterna för Neste?
Kan du säga varför Nestes kurs har sjunkit på senaste tiden eller vad du tänker om det? Regulatoriska risker?

Du kan svara på svenska eller engelska här.

Tack på förhand för ditt svar! :slight_smile:

2 gillningar

Tack för att du frågar. Det råkade bara vara så att jag bara undersökte Neste och jag kommer förmodligen att publicera min egen amatöranalys av den igen den här veckan. Om jag har tid förstås. Men jag är inte färdig än. Jag har just börjat. Jag kunde skriva om Neste hela dag, men här är några ord.

Jag tycker om att det är vanligt att i osäkra tidet investerare är rädda att bränsleförbruckningen minskar. Jag är ganska säker på att det hända. Det har varit diskuterning i media när Sverige minskar sina distributionsskyldigheten från 30% till 24%. Om jag har förståd rätt, andra stater ökar skyldigheten. I Finland distributionsskyldigheten är 2023 13,5%, vara 2024 28% och ökar årligen til 35% 2030. Det låtar bra, men samtiden EU har mål att minska konsumtionen. En analys jag har hört att Neste har sex månad tid för att söka nya kunder och priset kan bli även högre än nu. Men det är en stor osäkerhet i marknaden, finns där nya kunder.

Jag litar på Neste vet vad de gör.

Den samma tiden i USA Biden har lovat att stöd på grön energi. Men stöd går till lokal företag och Kanada och Mexiko. Det är bra att Neste göra fabrik med lokal företag Marathon. Joint venture ägande är 50/50, men de betonar att handlingen utspelar sig genom Marathon. Nu Kalifornia har mycket starkare lagstiftning till grönenergi an andra stater. Vi ses om i framtiden andra stater ökar kraver.

De har okså väteekonomi och plaståtervinning.

Eftersom anskaffnikg av råvaror kan biobränslen säljning motsvara mot än konsthandel. Det finns bara ett begränsat antal av biobränslen. Men som vi redan har sett, dem pris har redan fallit. Omsättning av Neste också. Det finns osäkerhet i volymmarkinalen. Markinalen kommer att minska från 945$/ton till 800-900$/ton, men hur mycket de ska sälja? När konsumtionen minskar i samma tiden…

Vi ska se vad händer nu.

Singapore förlegning har just öppnat.

Jag vill säga att jag har inte läste allt ännu. Men här är några saker som kom att tänka på.

Kan någon berätta mer vad människor i Sverige tänker om distributionsskyldigheten.

Jag vill säga att jag har inte läste allt ännu. Men här är några saker som kom att tänka på.

Kan någon berätta mer vad människor i Sverige tänker om distributionsskyldigheten? Det intresserar mig.

4 gillningar

Tack så mycket för svaret, Aili! :slight_smile:

Jag förväntade mig verkligen inte ett så omfattande och utmärkt svar. Det kom upp mycket information som jag inte alls hade tänkt på någon gång. Jag kanske har läst snabbt, men jag hade redan glömt bort eller något annat.

Fantastiskt svar. När tänker du bli analytiker? :thinking: (@mikaelrautanen :wink: )

5 gillningar

Jag läste att inom en ganska kort tid har VD Peter Vanacker, affärschef Thorsten Lange och nyligen också affärschef Mercedes Alonso lämnat Neste.

Väcker detta några tankar? Jag är själv inte orolig ännu, men undrar om någon har några tankar kring detta?

Tack på förhand för svaren! :slight_smile:

1 gillning

Neste har uppdaterat sin utdelningspolitik, men de ekonomiska målen (ROACE >15 %) förblir oförändrade.

3 gillningar

Sällan intresserad av kursreaktioner, men nu är jag intresserad.

Idag hölls Neste’s kapitalmarknadsdagar och enligt min åsikt var det ingenting särskilt överraskande där… eller var det?

Jag frågar därför att Neste-aktien sjönk rejält idag.

Tack på förhand för svaren! :slight_smile:

image

3 gillningar

@aili.jarvinen_72273, du vet nog mycket bra om Neste enligt min åsikt och följer det ganska bra enligt min kännedom.

Jag vet att det generellt sett inte är särskilt viktigt att följa aktiekursens rörelser, men jag funderar ändå över varför Nestes aktiekurs har sjunkit ännu mer?

Under kapitalmarknadsdagarna och efter det har den sjunkit, men enligt min uppfattning har det inte kommit någon särskilt bra anledning till varför den har sjunkit.

Du behöver inte svara om du inte hinner och någon annan kan svara.

Tack på förhand för svaren! :slight_smile:

1 gillning

Jag var väldigt besviken på Nestes siffror som helhet; jag kunde inte hitta något särskilt positivt att säga förutom att det alltid kunde gå sämre.

Det som irriterar mig mest är att det inte sades något nytt och positivt om framtidsutsikterna.

Tydligen är Nestes nära framtid svag, men självklart hoppas jag att Neste fortsätter att ha en stabil och högkvalitativ utveckling på lång sikt. Vad tycker ni om denna nya analys?

Tack för era tankar i förväg! :slight_smile:

2 gillningar

I believe Neste is a high-quality company that knows how to innovate and look to the future. Well… this is the impression I’ve gained from reading. I’m not an industry expert.

Are the uncertainties in the company currently due to the general trends in the company’s sectors or are they a result of the company’s own choices? It seems more like the first reason, if I’ve understood correctly, as there are various new obligations, and it’s unclear how the industry will develop or in which direction it’s heading.

The stock has dropped significantly, partly due to weak financial figures, but is it now the case that various regulatory risks are increasing, and the long-term demand outlook for oil is declining, causing the markets to perceive the company as highly uncertain? :slight_smile:

I am concerned about intensifying competition, so what will happen to market share and margins.

1 gillning

Neste välkomnar beslutet från det tyska förbundskabinettet om obegränsad godkännande för försäljning av 100 procent förnybar diesel (HVO100) i Tyskland.

Artificiell intelligens har översatt från tyska till svenska:

Beslutet från det tyska förbundskabinettet om obegränsad godkännande för försäljning av paraffindiesel enligt DIN EN 15940 i Tyskland från den 22 november 2023 betraktas av Neste som ett betydande steg mot den akut nödvändiga avfossiliseringen av transportsektorn, vilket kräver användning av alla tillgängliga lösningar. Hittills har användningen av 100 procent förnybar diesel (HVO 100), som Neste MY Renewable Diesel™, endast varit möjlig här i landet i tillämpningar utanför vägen och inom kollektivtrafiken. Förbundskabinettsbeslutet banar väg för obegränsad godkännande av Neste MY Renewable Diesel på den tyska marknaden. Detta kommer sannolikt att möjliggöra försäljning och användning utan begränsningar från våren 2024. Tyskland följer därmed andra EU-länder som Belgien, Nederländerna, Finland eller Sverige, där försäljningen av förnybar diesel vid offentliga bensinstationer redan är tillåten.

“Vi är glada över att förbundskabinettet nu också har beslutat att tillåta försäljning av 100 procent förnybar diesel som Neste MY Renewable Diesel™ i Tyskland utan begränsningar. Utöver kollektivtrafiken får nu även operatörer av privatägda fordonsparker samt privatpersoner möjlighet att direkt minska växthusgasutsläppen från sina dieselfordon”, säger Katja Wodjereck, Executive Vice President för affärsenheten Renewable Products hos Neste.

Godkännandet är kopplat till den reviderade lagen om upphandling av rena vägfordon och EU-förordningen om uppbyggnad av infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR). Lagens antagande kräver fortfarande godkännande från förbundsrådet. Ett branschöverskridande samarbete mellan ledande organisationer och företag inom transport- och bränsleindustrin krävde tidigare i år godkännande av bränslet.

“Vi räknar nu med att även förbundsrådets representation från förbundsländerna kommer att erkänna brådskan att godkänna förnybara bränslen i Tyskland och i majoritet stödja regeringens beslut”, säger Katja Wodjereck. Genom att använda Neste MY Renewable Diesel kan växthusgasutsläppen (THG eller CO2e) över bränslets livscykel minska med upp till 90 % jämfört med fossildiesel. Neste MY Renewable Diesel tillverkas till 100 % av förnybara råvaror och är fullständigt kompatibel med alla dieselmotorer och befintlig distributionsinfrastruktur för bränslen – från raffinaderiet till bensinstationen. Bränslet kan användas ren i ren form utan att några anpassningar behövs för dieselbilar eller motorer. Nästan alla fordonstillverkare har godkänt de dieselmotorer de producerar för förnybar diesel.

1 gillning

Neste’s VD har valts till TIME 100-listan.

Matti Lehmus är president och VD för Neste Corporation, världens ledande producent av hållbart flygbränsle. Under det senaste decenniet har det finska petroleumbolaget övergått från enbart raffinering av råolja till att skapa inte bara hållbart flygbränsle, utan också förnybar diesel och förnybara plaster. År 2023 meddelade Neste att de lanserar ett bränsle med lägre utsläpp för sjöfart samt inleder ett samarbete med andra finländska energiföretag för att främja förnybar väte.

1 gillning

Neste tillverkar bland annat “bränslen för transporter” och förnybara bränslen. Företaget är ledande inom sina branscher och är känt för sin innovationsförmåga samt förmågan att se framåt och undvika större risker. :slight_smile:

Q4 var inte särskilt bra, men investerarna litar på företagets framtid.

In Neste’s Q4 report, the main focus was on the outlook for Renewable Products, as the segment’s expected earnings growth has been colored by a number of challenges. For these, the overall picture is now somewhat clearer, but the earnings growth from higher sales volumes seems to be coming in more slowly than expected. We have lowered our forecasts for the current year to reflect this, but over the longer term the changes have been small.

1 gillning

Here is a very relevant overview of the renewable fuels market.

Across all scenarios, sustainable fuels are projected to see significant growth across sectors, particularly in hard-to-abate transportation segments where electrification is projected to be limited due to infrastructure, weight, or range requirements.

Sustainable fuels are projected to play a particularly important role in aviation, with other sectors such as passenger cars, commercial vehicles, and maritime relying largely on electrification, hydrogen, and hydrogen-based fuels (such as ammonia).

In aviation, sustainable aviation fuels (SAFs) are considered by the industry as the only option today to replace fossil fuels in wide-body long-distance planes from a technical point of view, as hydrogen and battery options are currently still in early stages of development.

2 gillningar

Nestes aktiekurs har sjunkit mycket från sitt ATH-värde. Nestes riktlinjer har förblivit desamma och enligt min uppfattning har investerarna varit nervösa för företaget, men jag vet inte exakt varför.

I Nederländerna planeras en ny mandat för förnybara energikällor, vilket kan öka marknaden. Strejker påverkar produktionen lite, men tack vare skyddsåtgärder är effekterna inte betydande.

Aktiekursen har nyligen stigit lite, så kanske investerarna har lugnat sig lite och börjat se längre framåt än bara kvartalet. :slight_smile:

1 gillning

It seems like a good thing, but it doesn’t necessarily mean anything significantly bigger. Hopefully, Neste will benefit from this.

2024 annual obligation to rise to 28.4% from 19.9%

Netherlands aims to prevent 1.5 million mt/year of CO2 emissions

2 gillningar