Hmm, det finns mycket jag gillar i Musti t.ex niché retailer fokuset och möjligheten att de blir uppköpta av nÄgon som vill göra market entry i Norden. Men risker finns det alltid.
-
Intresset för husdjur / hundar kan sjunka
Enligt finska kennelliitto finns det 800 000 hundar i Finland. Jag undrar hur mycket mera hundar ârymmsâ det i vĂ„r lilla marknad. Vet inte situationen i andra nordiska lĂ€nder. DĂ€r har dock Musti Ă€nnu vĂ€l utrymme att vĂ€xa. Men överlag Ă€r jag smĂ„tt orolig av lĂ„ngtidstrenden. Om man tagit en hund under koronan Ă€r man bunden med den i ca. 10 Ă„r. Men tar man en ny valp efter det? -
Risken att fokuset tappas. Musti har köpt en fabrik som tillverkar hundmat. Tycker att det kan vara strategiskt rÀtt i och med att de producerar konkurerande brÀnds hundmat. Men jag hoppas att de hÄller fokuset i Hund och katt mat&redskap, för t.ex Faunatar verkar ha gÄtt i konkurs.
-
Konkurrens. Det finns starka online aktörer som Zooplus och Amazon som kan kapa en del av kakan. Mathandeln har ökat allt mer sortimenten för djur. Musti hamnar nog kÀmpa för tillvÀxt och marknadsandel, men de har tillsvidare goda bevis.
Dessa Àr de första riskerna som jag kommer att tÀnka pÄ nÀr det gÀller verksamheten. HÄller inflationen Ànnu som ett hot, men tillsvidare verkar det inte ha inverkat mycket.