Musti Group Àr tyvÀrr inte lÀngre Inderes kund, men inget stoppar att skapa ett Àmne och diskutera om bolaget!
NÀr jag kollade in pÄ deras senaste kvartalrapport blev jag direkt sagt imponerad över hur stark business de egentligen driver. Jag hade den tanken att bolaget kommer inte att klara av tiden efter Koronan vidare bra. Inflation och husdjur lÄter inte vidare bra i mitt öra. Jag trodde att mÄnga skulle byta till billigare alternativ, men tvÀrtom har Musti Group vuxit vÀl.
(obs, jag tar inget ansvar att nedan presenterade siffror stÀmmer, granska alltid sjÀlva )
OmsÀttning, obs mÀrk att de har avvikande kvartalrapportering.
Liikevaihto | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
---|---|---|---|---|
2021 | 84,3 | 82,4 | 82,7 | 91,5 |
2022 | 101,3 | 92,4 | 95,5 | 101,8 |
2023 | 110,4 | 101,7 | 103,3 |
Bruttomarginal - hÄllits mycket stark Àven under 2023.
Myyntikate | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
---|---|---|---|---|
2021 | 46,10 % | 45,30 % | 45,40 % | 45,70 % |
2022 | 47,50 % | 46,50 % | 46,40 % | 45,20 % |
2023 | 45,90 % | 45,10 % | 45,70 % |
EBIT | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
---|---|---|---|---|
2021 | 8,4 | 6,1 | 5,3 | 8,6 |
2022 | 10,2 | 5,4 | 6,7 | 8,5 |
2023 | 10,1 | 7,1 | 9,9 |
EBIT% | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
---|---|---|---|---|
2021 | 10,0 % | 7,4 % | 6,4 % | 9,4 % |
2022 | 10,1 % | 5,8 % | 7,0 % | 8,3 % |
2023 | 9,1 % | 7,0 % | 9,6 % |
Antalet affÀrer
MyymÀlÀt | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
---|---|---|---|---|
2021 | 300 | 301 | 308 | 312 |
2022 | 320 | 324 | 329 | 335 |
2023 | 340 | 342 | 341 |
Antalet stammkunder - obs mÀngderna i tusen, dvs. Q3 2023 ca. 1,5milj stammkunder.
Kanta-asiakkaat | Q1 | Q2 | Q3 | Q4 |
---|---|---|---|---|
2021 | 1189 | 1222 | 1257 | 1297 |
2022 | 1340 | 1372 | 1409 | 1454 |
2023 | 1485 | 1511 | 1522 |
Ăverraskande starka siffror i mitt tycke! Hur Ă€r det möjligt. Tja, jag Ă€r inte en hundĂ€gare, men min flickvĂ€nn Ă€r. Hon förklarade att ja, om en hundmat har visat sig funka bra, vill man inte gĂ€rna byta för hundmagar Ă€r inte vidare ömtĂ„liga.
Dessutom har Musti en stark stammkundsprogramm som introducerar Musti till valp Àgare direkt. De Àr direkt med och stöder hund förÀldrarna och pÄ sÄ sÀtt skapas lojalitet.
Musti group Àr marknadsledare inom norden. 44,4% av omsÀttningen Àr frÄn Finland, 40,4 % frÄn Sverige och 15,2% av Norge. I senaste kvartalet visade Finland en omsÀttnings tillvÀxt pÄ 15,6%! DÀremot Sverige och Norge visade inte vidare stark tillvÀxt, men dÀr lönar det sig att ta i beaktan valutaeffekterna. Om man rensar bort valutan klarade Sverige av att vÀxa 11,9% och Norge 26,9%. Tufft och samtidigt har de kunnat öka lönsamheten och marginalerna ser mycket bra ut!
MÄlsÀttningar för framtiden ser ut enligt följande:
The long-term financial targets updated by the Board of Directors on 3 May 2021 are:
Growth
Net sales to reach at least EUR 500 million by the financial year 2024 by
continuation of strong customer acquisition momentum and increasing share of
wallet.
Profitability
Mid- to long-term adjusted EBITA margin of at least 13 per cent with steadily
improving profile. Margin increase is expected to be realised through steady gross
margin and improving operating leverage.
Capital structure
Maintain net debt in relation to adjusted EBITDA below 2.5x
in the long term.
Dividend policy
To pay a dividend corresponding to 60-80 per cent of net profit. Any potential
dividend shall take into account acquisitions, the companyâs financial position, cashflow and future growth opportunities.
Vad tycker ni om Musti? Jag sjÀlv har börjat köpa försiktigt .