Jag har under en period gillat bolaget Railcare. Ett svenskt bolag som sysslar med diverse tjänster med koppling till järnväg i olika utsträckning vilka är entrepenad (ett segment i sverige och ett i utland (vilket inprincip är UK)), Transport skandinavien och ett som är maskin och teknik. De som drar lasset omsättningsmässigt är utan tvekan entrepenad sverige och transport skandinavien och där entrepenadsdelen är klart mycket lönsammare. Min fråga, ifall vi har några fler järnvägsintresserade i forumet, är hur man ska bedömma deras marginaler? Och bara för att jag har störst problem med ju Q4 är det detta kvartal jag efterfrågar någon att bolla med.
Efter att ha backtrackat deras marginaler per segment ser jag stora variationer som till viss del kan förklaras av kostnadsinflationen f.g år men annars har jag svårt att tolka och få grepp kring vad det är som skapar differenserna? Det man trycker på vid lönsamhetsförbättring är ofta hänförligt till antingen högre volymer eller i vissa fall kostnadsbesparingar. Jag förstår ju också att det inte alltid går att sätta ord på vad som påverkar lönsamhet till punkt och pricka men när man väl ger en anledning bör den väl vara konsekvent? Inte så som bolaget förklarar sig i rapporter. Jag skickar även med en screenshot på vad jag sammanställt kring deras marginaler per segment senaste 4 åren (endast Q4) så får ni kika med utan att behöva bläddra mellan rapporterna. Har ni överlag en tanke kring bolagets marginaler (inte bara för Q4) får ni gärna lägga till det med.
Allt gott!
4 gillningar
Hej och välkommen till forumet!
Väldigt intressant att du tar upp Railcare. Jag fick upp ögonen för Railcare när de i oktober annonserade ett nytt avtal med Trafikverket, det näst största i deras historia. Jag har inte heller jättesvårt att få känslan att järnvägarna i Sverige behöver underhåll och att Railcare som bolag borde kunna takta på med sina avtal och en mindre tillväxt.
Däremot har jag ej kunskap om dina funderingar kring differenserna och har inte lyssnat in på något call och fått höra hur bolaget ställer sig till diverse frågor. Det är också svårt att jämföra med andra vilket inte underlättar för mig att förstå sig på alla siffror. Men får helt enkelt kolla vidare och utveckla kunskapen kring Railcare!
Ps - ändrade på rubriken för att se om vi kan locka hit fler intressenter.
5 gillningar
Ping @JesperHagman och övriga rälsfantaster!
Har under eftermiddagen tagit tjuren vid hornen och försökt hitta ett mönster i marginalerna eller åtminstone få fram en snittmarginal för varje kvartal historiskt. Så vad jag gjort är att jag tagit fram EBIT-marginalen för varje kvartal från 2014 fram till nu. Sedan har jag summerat det på 3, 5, 7 och “hela tiden” horisonter för att se hur den ändras. Jag bifogar en bild på hur det blev. Hoppas det är till nytta för någon eller iaf är intressant för någon att läsa.
2 gillningar
Detta är ju grymt! Var det något i siffrorna som stack ut enligt dig eller andra åsikter som kom i samband med skapandet?
1 gillning
Situation: Var ute och sprang igår med en kollega i Stockholm. När vi springer förbi T-Centralen ser vi ett tåg som rullar ut på spåren och ögat dras dit. Då står det Railcare tydligt och stort och nästa minuten var lite mer lättsam att springa. Kul när man nås av “aktietankar” spontant. Ska läsa på lite mer nu om vad exakt bolaget gör.
2 gillningar
Jamen jag tycker det gav lite bättre koll på vilka mönster marginalerna har. Det jag tycker gav mest var att man fick några intervall som marginalerna pendlar mellan. Kollar man Q1 och Q4 tycker jag vi ser ganska jämna intervall medan Q2 och Q3 hr lite större variationer. I de senare två ser jag istället en nytta med tabellen då man ser vilka marginaler som bolaget legat mellan senaste åren vilket blir 10,3% respektive 16,5% ca. Fick du ut något av tabellen för egen del?
1 gillning
Haha ja det låter för väl bekant alltså! Här i Falun har jag tyvärr inte nåtts av ett Railcare tåg tyvärr men på aktiespåret går jag sällan på en offentlig toalett utan att kolla vilka som installerat produkterna. Oftast blir det svedberg och FM Mattson
2 gillningar
Juste, om du känner du för att bolla några idéer så kan du skriva till @aktiegiraffen på X eller om du vill skriva här. Är jag glad och kunna bidra eller bara kunna diskutera med andra tågfantaster
2 gillningar
Ursäkta, går lite utanför ämnet, men i Finland finns Nurminen Logistics.
Nurminen Logistics är en industrikoncern som specialiserar sig på transport- och logistiktjänster. Företaget erbjuder ett brett utbud av tjänster, inklusive frakt och transport med järnvägstrafik där det dominerar den största marknadsandelen i Norden och Baltikum. Dessutom erbjuder Nurminen Logistics skräddarsydda tjänster för olika projekt samt terminaltjänster.
En analytiker har gjort en cirka 40 sidor lång analys om det och dess branscher, som är ett par år gammal. I denna analys kan det finnas några intressanta uppgifter om branschen … och visst anses även Nurminen Logistics vara ett intressant företag av många.
Strong growth in the past year, the profitability turnaround and strengthened financial situation have clearly lowered Nurminen Logistics’ risk profile. We believe the company has excellent conditions for continued earnings growth as the China and Asia cargo train accelerates, although the growth rate involves uncertainty due to the early development stage of the market. Despite the uncertainty, we find the risk/return ratio of the share attractive following our significant positive estimate revisions.
(Notera! Rapporten är gjord innan kriget i Ukraina började.)
Ingen fara! Alltid kul att läsa om nya bolag, och ändå relevant till frågan.
@aktiegirraffen, fråga! När började du kika på Railcare och vad var det som gjorde att du drogs dit?
1 gillning
Idag kom Q3 rapporten från Railcare där Railcare rapporterade en stark försäljning för Q3 2024, som ökade med 6,2 % till 169,1 miljoner SEK, jämfört med 159,2 miljoner SEK samma period förra året.
Dock, trots ökningen i intäkter sjönk rörelseresultatet (EBIT) från 26,8 miljoner SEK till 19,0 miljoner SEK vilket kan vara lite alarmerande men i VD ordet skriver man "Vår tillväxtresa innebär att vi redan nu utökar organisationen för att möta framtida behov, vilket inledningsvis innebär ökade kostnader och lägre marginaler.
Så jag tror inte man ska dra för stora växlar av det i detta skede men såklart något att hålla koll på i framtiden om de inte lyckas skala upp och leverade sett till den ökande försäljningen nu. Rapporten tas emot dock avvaktande och aktier är ner på förmiddagen.
Länk till rapporten.
Händelser under kvartalet som jag tycker är viktigt att ta med sig:
Det ska bli kul att se hur Railcare fortsätter att utvecklas härifrån!
1 gillning
Nu blev jag inaktiv lite väl länge hehe, får försöka förbättra det framgent!
Jag började kika på railcare under typ våren 2023 vill jag minnas då jag dels såg en fin historik men även en “tråkig” buisness som man ju gillar
2 gillningar
Grymt där! Har dessvärre inte hunnit läsa genom rapporten ännu vilket får bli en helgsyssla troligtvis. Jämförde mot mina estimat och där bommar de tyvärr ganska väsentligt. Både lägre tillväxttakt än väntat samt lägre lönsamhet (vilket ju är sammankopplade) gjorde att de var en bit ifrån.
Just marginalerna är och har jag blivit liiite mer vaksam över sedan man börjat ta in extern arbetskraft för att kunna ta sig an fler projekt än innan på bekostnad av lönsamheten. Det är inte något jag är ett fan av ifall det sker i en alltför stor utsträckning.
Drar man ut tidslinjen något så har ändå bolaget, vad jag anser, en relativt god marknad till mötes. Mr Remahl har även gång på gång nämnt den höga och ständigt ökande underhållsskulden inom svensk järnväg vilket bör hanteras och ge ytterligare kontrakt till kompetenta leverantörer såsom Railcare.
Tycker även förvärvet man gjorde här senast samt ny avtalet med LKAB, som äntligen fick lite längd i sig, talar för att bolaget har en ganska tydlig runway framgent där tillväxt och ökar förtroende hos kunderna är centralt.
Återkommer efter läsning!
3 gillningar
Tack för din insiktsfulla kommentar! Jag håller med om att marginalerna är något att hålla ögonen på, särskilt när man börjar använda extern arbetskraft som kan trycka ned lönsamheten. Som du säger är det en balansgång mellan att kunna ta sig an fler projekt och att bibehålla goda marginaler.
Jag tror också, som du nämner, att Railcare har en stark position i en marknad med stor efterfrågan på underhåll, och med ökande behov av järnvägsinvesteringar i Sverige bör bolaget kunna hitta ytterligare kontrakt. Förvärvet och det nya avtalet med LKAB ger en bra grund att stå på, och visar på ett växande förtroende från kunder. Så jag fyllde på lite och hoppas Railcare kan fortsätta utvecklas!
2 gillningar
Kul! Ja jag tycker den är något klurig. Att förvärva sig till ytterligare kapacitet och på så sätt visa att man vill ta sig an mer projekt för att växa har jag inget emot utan ser endast positivt till det. Att istället ta sig an fler projekt tillsammans med extern arbetskraft för att växa intäkter kan vara gynnsamt förutsatt att andra synergier aktiveras men det är en balansgång som sagt.
I det lite längre loppet känns det som en bra aktie och bra bolag att äga med underhållsskulden som Sverige byggt upp vilket man bör kunna kapitalisera på iom sin marknadsposition de har idag. Däremot är lönsamheten kortsiktigt och hur man vill växa det som får mitt ark att visa lite klent med MoS (Margin och saftey) tyvärr. Men får följa upp lite längre fram i tiden!