KONE - kvalitativt och stabilt, men var hitta nästa Kina?

Kina-Kina-Kina igen! Även orsaken till detta:

3 gillningar

Om Kones Q3:a med analytiker Erkki Vesola. Kvartalsrapporten gick i vinstvarningens tecken, som sig bör. Problematiken på den kinesiska marknaden är mångfacetterad, och som bekant Kones största och mest lönsamma marknad. Kinaproblemen till trots är det bara att konstatera: än skall världens hissar servas, det kommer man inte i från.

4 gillningar

Jag tror det var @Verneri_Pulkkinen som kallade Kinas ekonomi -och den potentiella (och troligtvis stundande) återöppningen för värlsdekonomins svarta häst…

Att beakta Kina i den ekonomiska värlskalkylen är ett måste, inte minst på grund av storleken. Det som händer i Kina får svallvågeeffekter över resten av världen. För bolag som KONE är den kinesiska marknaden - och framförallt fastighetsmarknaden kritisk.

Intressant grafik och rapport från Handelsbanken nedan:

Länk till hela rapporten: China’s Growth Challenges Continue, av Erik Meyersson, Senior Economist, Handelsbanken
https://www.researchonline.se/document/sr6dnnPsGU6kAYZY4k2IUQ2

2 gillningar

Analytiker Erkki Vesola kommenterar dagens Q4:a från KONE:

Besvikelse gällande orderingången, men bättre rörelsemarginal än väntat. Att bolaget ej guidar för 2023, men meddelar om omfattande omstruktureringar någon minut innan rapportsläpp väcker frågor, och säger något om det osäkra marknadsläget. Analytiker Erkki Vesola ger snabbkommentarer.

Börsmeddelandet som publicerades några minuter innan rapporten:

4 gillningar

Q4’22: innehöll lite gott och blandat. Orderingången en besvikelse, EBIT marginalen en positiv överraskning. Kina på nedgång, as we know.
Direktlänk till analysen:

3 gillningar

Ursäkta, svenska är inte mitt starkaste språk. :slight_smile:

Hur ser den kinesiska byggmarknaden ut speciellt med avseende på Kone, finns det några tecken på återhämtning?

Hur ser västmarknaderna ut för tillfället, om man tittar på det ur Kones perspektiv?

Tack för svaret på förhand! :slight_smile:

3 gillningar

Här är en direktlänk till senaste analysen. Kina är nog ett gissel… Kones analytiker Erkki Vesola lovade svänga i hop en video med mig på temat i dagarna. Ber om att få återkomma :slight_smile:

2 gillningar

Kort video om nuläget i Kone, hur orolig man bör vara över Kina + värderingen för tillfället.

1 gillning

Analyst Erkki Vesola and analysis about Kone.

@Pia_Maljanen, Erkki Vesola och Kone :slight_smile:

1 gillning

Kone är Kina ett mycket viktigt land, men jag har förstått att det inte byggs bostäder där och kommer inte att byggas på samma sätt som det ibland görs.

Finns det några större positiva drivkrafter för Kone på lång sikt? Självklart har Kone bra produkter och tjänster, men det är inte sådana faktorer jag söker med min fråga. :slight_smile:

1 gillning

Jo, det fortsätter storma om den kinesiska fastighetssektorn. Att den största bostadsutvecklaren Evergrande söker om konkursskydd i USA är def. intressanta nyheter som säger en hel del.

Sen beöver man komma ihåg att KONE är en hel del mer än “bara hissar i Kina”. Serviceavtal, resten av världen osv. Men helt klart intressant.

Tycker att videon ovan är en bra sammanfattning.
Orderingågnen = sämre än förväntat
Omsättningen = helt ok, i linje med förväntningar
Marginalerna = ok + åt bättre håll iom att priserna generellt på råvaror kommit ner

Men det som oroar: orderingången -27% i Kina! Dvs Kone tappar marknadsandeler i Kina.

1 gillning

Den som är intresserad av KONE-företaget är säkert intresserad av detta. :slight_smile:

2 gillningar

Med videon ovan syftade jag förstås på denna (som postats tidigare i flödet) :slight_smile: :

2 gillningar

Det här var en trevlig och sympatisk :point_down: :slight_smile:

1 gillning

Sparförfattaren och investeraren Heikki Keskiväli har skrivit om detta företag på Twitter. :slight_smile:

3 gillningar

Nuvarande VD lämnar!
Rubrik på dagens pressmeddelande:
KONE Oyj: Inside information: KONE’s President and CEO Henrik Ehrnrooth to step down during the first half of 2024
Läs hela meddelandet här: KONE Oyj: Inside information: KONE's President and CEO Henrik Ehrnrooth to step down during the first half of 2024

2 gillningar

Ny video om KONE där analytiker Erkki Vesola kommenterar nyheten om Ehrnrooths uppsägelse KONE: VD Ehrnrooth avgår

3 gillningar

Några observationer som jag ser positivt på för Kone:

Underhålls- och moderniseringsmarknaderna drar, och det finns tillväxtutsikter även inom modernisering av hissar.

Ägarfamiljen Herlin, som äger Kone, har köpt upp en betydande mängd aktier i bolaget.


Kone är med i en sådan “tabell”.

https://twitter.com/Quartr_App/status/1726622871043125454


image

1 gillning

Detta är en absolut icke-relevant analys, men på något sätt måste jag få kommentera detta i alla fall…
Är nyss hemkommen från New York. Har många spaningar på temat, men en som jag bara känner att jag måste få skriva ner i denna kedja:

KONE lyste med sin frånvaro på Manhattan! Den enda gången jag noterade brandet var i H&Ms rulltrappa på 5th. Då var tyvärr en del av rulltrappan stängd pga av service o man fick vandra både uppåt och neråt…

(H&M, by the way, är ett brand som däremot lyser med sin närvaro i staden… på bästa adresser, bl.a. denna, ovan nämnda, på the 5th…).

Ett annat ställe som KONE lyste med sin frånvaro var Empire State Building, där OTIS proklamerade sin överlägsenhet och fick rejält med reklam och utrymme iom sin hisskonstruktionsdemonstration för alla besökar …

OBS! En YTTERST icke-vetenskaplig spaning av ett mumintrolls utflykt till Manhattan. Lite besviken över det egna hemlandets tillkortakommanden i alla fall på synlighetsfronten…

1 gillning