I mästarnas fotsteg - vad håller legenderna på med?

Jag har alltid varit fascinerad av hur de riktiga legenderna placerar. Det är liksom nästan mytiskt hur de agerar i olika situationen, och klarheten gällande hur de agerar, det är något helt annat än hur man själv funkar. Den goda sidan i detta är att man kan försöka lära sig, att både tänka och agera som legenderna, även om det är ju nog grymt svårt. Men även legenderna är bara av kött och blod, de gör också misstag, men på något sätt lär de sig av misstagen på en helt annan nivå en vad man själv klarar av.

Just därför vill jag gärna försöka dra till mig info av alla informationskällor det finns av dessa legender. Det är bara liksom tufft att lyssna och lära sig hur de andra gör, medan det också är mycket skoj och utbildande.
Därför startade jag denna kedjan, för att vi kan dela med oss podcasts, artiklar, videor och annan material vi konsumerar som behandlar legender inom placerande. Alla får själv tänka vem de anser som legender, men håll kraven helst lite högre, än lägre! En lång track-record och mera livserfarenhet kan vara en god start.

Vi börjar med en podcast som publicerats för en stund sedan.
Tom Gayner har fascinerat mig länge. Han drar Markel som kallas även till Baby Berkshire. Markel är ett försäkringsbolag, men de har tung fokus på placeringar.

Markel 2022 Letter to shareholders

Jag har alltid gillat lyssna på Tom Gayner. Man kan märka att han brinner för placerande och han är alltid jätte down to earth. Han förklarar saker också på ett sätt som är enkelt att förstå.

På tal om portföljen, så finns där ju en stor mängd med just Berkshire. En intressant detalj som jag sett är att Brookfields är något som många stora placerare håller på att köpa in sig i. Vet någon mera av detta bolag?

4 gillningar

För att fortsätta med Tom Gayner, en av mina favorit podcast episoder från år 2021.

I denna podcasten talas om Tom Gayners/Markels placeringsstrategi och långsiktighet. Jag gillar hans sätt att se på bolag som har goda möjligheter att placera mera pengar i verksamheten, med hög avkastning på kapitalet.

En annan sak som blev i min tanke är att försöka att inte göra business med människor som inte är ärliga.

I podcasten talas om:

  • Why investing is sometimes more “art” than science
  • How a practical approach can lead to unprecedented returns
  • How a frugal life leads to fulfillment
  • Tom’s thoughts on index funds
2 gillningar

Lite innan Berkshire Hathaways AGM publicerades en podcast med Todd Combs.

Podcasten var mycket intressant och jag iallafall stöter sällan på intervjuer med varken Ted eller Todd.

Todd Combs är en av Berkshire Hathaways placeringschefer. Han är även CEO av GEICO. I podcasten behandlas Combs bakgrund, hur han kom med i Berkshire Hathaway kretsen och hur han förhåller sig till att läsa. En mycket intressant avsnitt.

2 gillningar

Jag besökte Berkshire AGM i maj. Här är en intervju om resan på finska, men jag översätter den till svenska med hjälp av ChatGPT. :stuck_out_tongue:

1. Hur var stämningen på årets BRK-årsstämma? Vad tyckte du var det bästa med mötet?

Energiskt och varmt. Berkshire har en unik ägar gemenskap och hela Omaha blev en festivalplats för tiotusentals investerare: nästan alla bar “Berkshire shareholder” flaggor runt halsen.

Jag skulle säga att det bästa var att få uppleva helheten och samtalen med investerarna under resan. Jag har läst tillräckligt med Buffetts berättelser, så det kom inte så mycket nytt på årsstämman. Det var överraskande att Buffett visade intresse för banker på 60-talet men att regleringsändringen slutligen hindrade dem från att hållas. Om denna förändring inte hade inträffat, skulle Berkshire idag kanske ha varit en samling av banker istället för försäkringsbolag? En intressant, men troligtvis sämre, utvecklingsbana.

2. Kommenterade Buffett eller Munger på något sätt utvecklingen av artificiell intelligens? Vad är deras syn på den förändring som artificiell intelligens medför?

Artificiell intelligens förändrar världen, men inte människan. Investerare tenderar att överskatta teknologins affärsmöjligheter. Investerares dumma investeringsbeteende ökar alltså under teknologiska omvälvningar.

3. Hur mycket pengar bör man reservera för en resa till BRK-årsstämman om man inte planerar att stanna längre för att utforska staden?

Flygkostnaderna ligger nog på över 600 euro beroende på Finnairs prissättning. Boendet var ganska billigt för vår stora grupp, men ändå mindre än hundra euro per natt. Priserna är ganska liknande jämfört med Finland, men matportionerna är flera gånger större, faktiskt enorma. Jag skulle säga att runt 1200-1500 dollar så behöver du inte snåla, det går också åt pengar på mässan under årsstämman när man köper böcker, kläder och annat prylar.

4. Bland Buffetts investeringar är Apple och Coca-Cola kanske de mest kända och framgångsrika. Kommer du ihåg några misslyckanden från Buffetts karriär? Vad har man kunnat lära sig av dem?

Det har funnits flera, som han själv öppet erkänner. Till exempel Berkshire Hathaway självt, som var en nedgående textilfirma när Buffett tog över företaget 1965, praktiskt taget krympte. Men innan det genererade företaget tillräckligt med kontantflöde för andra framgångsrika inköp. Samma sak hände senare med Blue Chip Stamps, men under det företaget köptes Sees Candies som blev en framgångssaga. En av de största missarna i närtid är förmodligen köpet av Precision Castparts för ett för högt pris, där företaget köptes för över 30 miljarder dollar. Värdet skrevs ner med nästan 10 miljarder dollar 2020.

5. Buffett och Munger lämnar stora skor att fylla för sina efterträdare. Hur ser du på Berkshirens framtid och vet vi något om Buffetts och Mungers efterträdare?

Buffetts efterträdare är Greg Abel, som växte upp energiverksamheten till flera gånger sin storlek under 2000-talet. När Berkshire köpte 90% av MidAmerican Energy var företagsvärdet cirka 7 miljarder, om jag minns rätt. Nu rör det sig omkring 90-talet, vilket kan utläsas från att Greg sålde sin 1% andel i energibolaget till Berkshire för nästan 900 miljoner dollar.

Försäkringsverksamheten drivs av Ajit Jain.

Berkshires styrelse består av personer som delar Buffetts och Mungers åsikter och försvarar Berkshirens kultur.

Jag tror att det kommer att finnas starkt tryck från investerarna, eftersom Greg inte har samma kultstatus och rykte som Warren, men Berkshirens kärna är byggd för att överleva tiden. På grund av sin storlek lär avkastningen inte avvika betydligt från index. Berkshire börjar likna SP500 men med en betydande tyngd i Apple, industri-, energi- och försäkringsbranscherna.

6. Tror du att en framgångshistoria som Buffetts skulle vara möjlig på dagens relativt effektiva marknader eller fick Buffett hjälp av att han började investera strax efter andra världskriget, när informationsflödet inte var lika effektivt och börskurserna kontrollerades genom dagstidningarna?

Munger anser att investeringar är mycket svårare idag, medan Buffett verkar vara mer optimistisk. Jag tvivlar inte på att han skulle kunna åstadkomma imponerande avkastning igen med en mindre portfölj på några tiotals eller hundratals miljoner dollar tills storleken ökar.

7. Varför har See’s Candies varit en så speciell investering för Buffett och Munger? Vad gör det till ett bra företag och en bra investering?

Den starka varumärkeskraften och företagets kapitaleffektivitet. See’s kan växa utan betydande ytterligare investeringar och kan därför generera kassaflöde som Buffett och Munger kan investera.

8. Vad sa Buffett när han blev tillfrågad om dollarns roll som reservvaluta? Vilka konsekvenser skulle det få för USA att förlora sin status som reservvaluta?

Buffett har en god översikt över makrobilden och han frågade, helt riktigt, vad som skulle ersätta dollarn? Vem är villig att ta på sig ansvaret för att vara världens främsta låntagare? Precis. Andra länder saknar en tillräckligt djup och öppen kapitalmarknad. Därför verkar förlusten av reservvalutastatus inte vara akut.

Jag skulle vilja tillägga en kommentar från ekonomen Michael Pettis, som säger att det kan vara USA självt som till sist avskaffar sin reservvalutastatus när det blir för dyrt. Om/när USA förlorar sin ställning som reservvaluta behöver det inte fungera som dumpningsplats för andras besparingar. Det kan till och med vara positivt för ekonomin.

4 gillningar