Hur går börsen?

Är det här det enklaste tillfället på länge att investera? Enligt min åsikt är det det. Aktierna är billiga, och avkastningen på räntor är anständig.

:tada:

Mer om ämnet i bloggen. Dessutom skrev jag lite om färsk inflationsdata, vilket ser lovande ut.

3 gillningar

Återigen en utmärkt skrivelse från Verneri. Det är värt att läsa Verners texter, särskilt om du är intresserad av ämnen som rör makroekonomi. :slight_smile:

Stock markets have continued to rise and Nasdaq Helsinki’s general index is once again hitting the psychological 10,000-point mark. A level where, unfortunately, we have been hanging out since 2017…

In this post, I’ll talk briefly about the liquidity situation, which supports equities. Then we look at the blips in the economic locomotive of the United States. The threat of a recession has receded from investors’ minds as the S&P 500 index is a stone’s throw away from all-time highs, but it’s still something worth to keep your eyes on. It wouldn’t be the first time that recession managed to surprise careless investors.

2 gillningar

Styrkans tecken. Uppgången lovar mer uppgång. Utmärkt observation från Carson Investment Research. :stuck_out_tongue:

Det är också lovande att den svaga PMI-data inte har försämrats ytterligare på månader. Recessionen är sannolik och inte längre en överraskning alls.

2 gillningar

Här är en mycket intressant jämförelse. :thinking:

2 gillningar

Om jag skulle följa makrokommentarer från två personer i världen, skulle det vara dessa:

1. Marianne Palmu
2. Verneri Pulkkinen

__

Jag rekommenderar att läsa Marianne Palmus text. :slight_smile:

2 gillningar

Tack tack :coffee: :hugs:


Självständighetsdagen är imorgon :finland:.

För att hedra den är det glädje att påminna om att Helsingforsbörsen är en av världens bästa avkastningsmässigt. Under självständighetstiden har börsen genererat ungefär 5,8 % per år i reala termer.

Här är en intressant graf över marknaden. På en bull marknad har den smala axlar!

3 gillningar

En intressant vecka är på väg. :slight_smile:

2 gillningar

Kommer återgången till nollräntor att ske?

Enligt en färsk undersökning från BOE (Bank of England) skulle den lämpliga realräntan för världsekonomin vara -1 %. Räntorna påverkas av befolkningens åldrande och svag tillväxt i produktiviteten.

Kolla mer :stuck_out_tongue:

1 gillning

Fed vände på kappan igår. Trots tidigare uttalanden ser nu även ledningen för Fed räntan sjunka kraftigt nästa år. För börsen innebär detta en verklig uppgång. :rocket: :tada:

Kolla mer Hunting for victorious unicorns - Inderes

4 gillningar

Analysechefen och analytikern Sauli Vilén gav en översikt över Helsingforsbörsen. :slight_smile:

Det smeknamn som finländarna har gett Helsingforsbörsen är “Hesulin börde”.

2 gillningar

Jag skrev om ECB:s räntebeslut. Marknaden törstar efter räntesänkningar. Styrräntan förväntas sjunka under två procent på två år! :tada: :arrow_lower_right:

Även en notering om grundandet av den globala industriens botten finns med. Recessionen börjar kanske ge vika. Men för aktierna är det inte längre en överraskning.

3 gillningar

Årets sista bloggpost! Jag reflekterar över utvecklingen på aktiemarknaden i år. Årets huvudtema var artificiell intelligens-hype. Stora teknologiföretag ökade med över +100 %! Trots förväntningarna i början av året blev det ett utmärkt år på börsen, även om Helsingforsbörsen fortfarande är i minus från årets början…

Aktierna ser dyra ut i USA, men i Europa är det billigt. Delvis av goda skäl, men mycket ont är redan prissatt.

Trevlig läsning! :coffee: :santa:

2 gillningar

Detta kanske inte helt passar under rubriken, men här kan vi prata om stora ekonomiska frågor och andra stora händelser inom ekonomin. :slight_smile:

2 gillningar

Man funderar ofta på att det borde talas mer om Kina när det gäller världspolitik och makroekonomi.

Visst, det diskuteras mycket, men enligt min åsikt ganska lite med tanke på landets inflytande. :slight_smile:

Kinas inflytelserika centralbank har förlorat makt och har tydligare förlorat sitt inflytande till politiska organ.

“One of the biggest casualties of the new financial architecture is the diminished status of the PBoC,” said George Magnus, an associate at Oxford university’s China Centre.

He added that “the PBoC’s reformist and modernising tendencies” had been “a sort of Trojan horse that allowed the government to experiment with financial liberalisation and . . . integrate other market-oriented mechanisms [within] a state-dominated system”.

Now, however, the central bank is being pushed to the sidelines as China contends with slow post-pandemic growth and a mounting debt crisis hitting the property sector and local governments.

“The PBoC in particular has been quite cautious about going back to the old playbook of credit-financed investment as a way to boost growth,” said a foreign academic who recently met China’s top financial regulators, including Pan Gongsheng, the new central bank governor.

1 gillning

Dessa verkar vara mer underhållning än nytta. Ändå intresserar de mig. :slight_smile:

1 gillning

Här är en utmärkt artikel av ekonomen Marianne Palmu, värd att läsa. :slight_smile:

The stock market is already pricing clear policy rate cuts for next year. The famous Taylor interest rate rule is in its own interest rate reading, but like market expectations, it has also taken a turn toward falling central bank rates.

2 gillningar

Enligt Bloombergs uppskattning skulle en kinesisk attack mot Taiwan kunna krossa världsekonomin genom att minska BNP med upp till 10%! :arrow_lower_right: :cn: :warning:Det skulle vara en värre kris än finanskrisen.

Kolla mer Year of big risks - Inderes

2 gillningar

Analytiker Thomas Westerholm:

2 gillningar

The main themes of the following text include the calm start of the stock markets this year; elections in the USA and Taiwan; worrying signs in the US labor market; and the potential Chinese attack on Taiwan. :slight_smile:

2 gillningar

Megacap8 teknologiföretags resultat förväntas växa upp till 40% de kommande åren, per år!

Jag gick igenom förväntningarna inför den kommande resultatsäsongen i USA och Finland på bloggen.

I början noterade jag också inflationsdata, vilket tyder på ihållande inflation.

2 gillningar