Hej igen Peter,
Kul att du Àr engagerad!
AngÄende att det verkar bli en period av lite fram och tillbaka/förhandlingspel framöver; ja det ser onekligen ut som det. Sen ska man ju ta Trumps uttalanden (i allafall merparten) med en nypa salt, men det Àr klart att det skapar en viss osÀkerhet pÄ marknaden. AngÄende marknadsföringsbudgetarna; min uppfattning Àr att det framförallt rör sig om att CPM:s Àr pÄ lÀgre nivÄer snarare Àn volymen, och under 2024 har vi sett en viss ÄterhÀmtning pÄ den fronten som har bidragit till ökade marknadsföringsbudgetar överlag.
Ja han verkar en aningen naiv pÄ den biten, dÄ han bÄde vill ha lÀgre rÀntor och skatt, men att inflationen samtidigt ska komma ned. Brukar ju vara rÀtt svÄrt nÀr ekonomin överlag vÀxer.
âą Kul att höra att du uppskattar analysen! NĂ€r man t.ex. dĂ„ hĂ€nvisar till en 12% market share (baserat pĂ„ Pixalateâs analys) pĂ„ iOS och Android-enheter sĂ„ menar man inte av marknaden mĂ€tt i kronor och ören utan i antalet sĂ„lda impressions. SĂ„ för att ta ett enkelt exempel, om totalt 100 impressions leverades i USA under Q1 pĂ„ en given plattform och 12 av dessa leverades av Verve, dĂ„ har Verve (enligt Pixalates definition) en 12% marknadsandel i USA pĂ„ den plattformen.
âą Svar: Ja precis, den höga belĂ„ningsgraden Ă€r en stor faktor i detta, en annan Ă€r att tillvĂ€xten föll snabbt frĂ„n höga nivĂ„er i och med den försvagade annonsmarknaden. Sen tror jag ocksĂ„, givet att gamingbolag gick frĂ„n Ă€lskat till hatat för nĂ„gra Ă„r sen, att Verve (som tidigare hette Media and Games) föll lite under denna kategorisering (numera utgör gaming mindre Ă€n 20%). En annan sak skulle jag sĂ€ga Ă€r att peers generellt sĂ€tt har varit bĂ€ttre pĂ„ att konvertera sina vinster till kassaflöde Ă€n vad Verve har varit, vilket gör att man vĂ€rderar deras vinster högre Ă€n Verveâs. Nu har Verve visat pĂ„ förbĂ€ttring pĂ„ denna punkten pĂ„ sistone och med Jun Group i koncernen sĂ„ har Verve bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att generera mer âhögkvalititiva vinsterâ om vi uttrycker det sĂ„. I takt med att man visar dessa förbĂ€ttringar till marknaden kommande kvartal sĂ„ tycker jag, allt annat lika, att Verve borde handlas till högre multiplar.
Applovin skulle jag sÀga Àr mest lik, Àven om dom Àr vÀsentligt större Àn Verve, eftersom de ocksÄ har förstapartsdata genom deras portfölj av egna appar samt Àr vertikalt integrerade. Enligt Verve sjÀlva har man dock en annan strategi Àn Applovin, dÄ de samarbetar med andra programmatiska aktörer, vilket gör att Verve kan nÄ en större total adresserbar marknad (TAM). Verve har dessutom alla sina SDK:er som öppen kÀllkod, medan Applovin endast har vissa av sina SDK:er som öppen kÀllkod, vilket ger en högre grad av transparens, vilket Àr en viktig faktor i AdTech-vÀrdekedjan.
⹠Ja det Àr ju en vÀldigt fragmenterad marknad sÄ dom aktörer som har störst annonsutrymme och/eller reach tenderar att premieras generellt. Jag tycker dock att vi har fÄtt mÄnga tecken pÄ att Verve ID-lösa annonslösningar (sÄsom kontextuella annonslösningar) har en hög efterfrÄgan (baserat pÄ den höga tillvÀxten vs marknaden) och i synnerhet pÄ iOS-enheter dÀr identifierare och cookies inte lÀgre finns att tillgÄ, vilket jag tycker visar vidimerar styrkan i deras erbjudande. Allt fler börjar stÀlla om integritetscentrerade annonslösningar, vilket bör gynna bolag som Verve.
Jag tycker att retention rate Ă€r ett bra mĂ„tt för att tracka hur Verve stĂ„r sig mot konkurrensen/utvĂ€rdera deras âcompetitive edgeâ. Dom senaste 2-3 Ă„ren har bolaget i snitt haft en retention rate om 96%, vilket jag skulle sĂ€ga Ă€r en bra siffra inom B2B. Skulle denna siffra börja komma ned, mot 90% eller sĂ„, dĂ„ skulle jag bli mer fundersam kring deras edge pĂ„ marknaden.
⹠Jag brukar mest följa diverse rapporter/nyheter frÄn Adexchanger, Adroll, Magna, Emarketer, Pixalate och peers bolagsrapporter för att hÄlla mig uppdaterad.
⹠Svar: SvÄrt att svara pÄ, men hÄller med om att det Àr ett vÀlrenommerad namn pÄ Àgarlistan. Dom köpte in sig under 2021 nÀr bolaget var mer inriktat pÄ M&A inom gaming (nÀr annonsbenet var betydligt mindre Àn idag). Hittade detta gamla citat frÄn Oaktree i samband med att dom köpte aktier i bolaget:
âWe are excited to partner with MGI. MGIÂŽs diversified model reduces the dependence on individual games. Its ability to acquire successful games, integrate and upgrade them over time will lead to attractive, more stable long-term income. MGIÂŽs track record and growing scale will allow it to focus on more midsized companies which should accelerate growth. The recent investment in the various media assets has begun to show attractive margin and revenue expansions, which we believe should continue over time. Having the media competence in-house has become a decisive asset to grow revenue at comparably lower cost.â
Hoppas detta ger svar pĂ„ dina frĂ„gor! Ă
terkom om du vill att jag ska förtydliga nÄgot.