FrĂ„ga en aktieanalytiker đŸ€”

HÀr Àr det fritt fram att stÀlla era frÄgor till alla analytiker hos Inderes :smiley:

Det Àr helt gratis att skapa ett konto hÀr pÄ forumet och du kan skapa ett konto genom den blÄa knappen Logga in/Registrera uppe till höger.

Detta Àr i partnerskap och Ät Daglig Utdelnings följare, det finns inga dumma frÄgor sÄ varmt vÀlkomna att bidra till diskussionen!

4 gillningar

Jag stÀller den första frÄgan. :slight_smile:

Hur förhÄller sig analytikerna sjÀlva till riktkurser och rekommendationer? Vad bör en investerare tÀnka pÄ nÀr de granskar dem?

Tack pÄ förhand för svaret! :pray: :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hur mycket av ett hot Àr Temu och Shein för H&M och nÀr kan det isf ses betydande effekter för bolaget?

3 gillningar

Hej!

Tack för din frÄga!

VĂ„ra rekommendationer beskriver hur attraktiv vi anser att aktiens riskjusterade avkastning Ă€r pĂ„ tolv mĂ„naders sikt. Vi anvĂ€nder köp, öka, minska och sĂ€lj i vĂ„ra rekommendationer. Vi anvĂ€nder aldrig en “behĂ„ll-rekommendation”, eftersom vi alltid vill att analytiker tar stĂ€llning i caset.

Jag tycker att det som en investerare bör tÀnka pÄ nÀr man kikar pÄ vÄra rekommendationer Àr dels att de baseras pÄ en tolv mÄnaders horisont, sÄ rekommendationen behöver inte nödvÀndigtvis spela lika stor roll för en lÄngsiktig investerare. Framförallt tycker jag det Àr viktigt att inte endast stirra sig blind pÄ rekommendationen, utan ocksÄ lÀsa hela analysen, förstÄ bolaget, skapa sig en egen uppfattning och förstÄ vad som ligger till grund för rekommendationen. :slight_smile:

3 gillningar

Hej, det Àr en bra frÄga!

Vi anser att ”fast fashion” industrin Ă€r bĂ„de vĂ€ldigt konkurrensutsatt och fragmenterad, sĂ„ en specifik konkurrent gör troligen inte en direkt synlig skillnad för H&M, vilket i sĂ„dant fall skulle synas i deras siffror.

Överlag Ă€r kĂ€nslan att Shein och Temu erbjuder lĂ€gre kvalitet och Ă€r kanske inte helt kompatibla med t.ex. EU:s regler, sĂ„ det kan tĂ€nkas att det kommer att införas regleringar för att begrĂ€nsa deras verksamhet i Europa Ă„tminstone. Det finns ocksĂ„ sannolikt en grĂ€ns för hur mycket mĂ€nniskor i USA och Europa (dĂ€r en stor del av H&M:s försĂ€ljning sker) vill bestĂ€lla billigare produkter frĂ„n Kina. I Kina har H&M haft det tufft i flera Ă„r, sĂ„ kanske Ă€r den lokala konkurrensen redan starkare och presterar bĂ€ttre Ă€n t.ex. H&M.

Intressant frÄga!

4 gillningar

PÄ vilket sÀtt och hur mycket skulle man kunna anta Svenska bolag blir pÄverkade av USAs tullar? Kommer de införas mot Sverige? Tack för svar.

4 gillningar

Hej! Roligt att du hittade hit och bra frÄga.

Vi fÄr se om @lucas.mattsson eller @christoffer.jennel kan ge ett mer utförligt svar pÄ frÄgan men vÄr makroexpert i Finland skrev imorse en artikel om det heta Àmnet tullar.
Det Àr inget fokus pÄ just Sverige i artikeln men kanske kan ge lite klarhet i situationen som stort.

1 gillning

Hej, jag funderade kring hur Trumps tullrÀd skulle kunna pÄverka Verve group? Jag förstÄr att man inte importerar/exporterar digitala produkter lr tjÀnster som i Verves fall, och att man sÄledes inte direkt kan drabbas av tullar, men Trump Àr ju iaf definitivt fast besluten att gynna Amerikanska företag. Ser ni nÄgon uppenbar risk för Verve, som huvudsakligen verkar pÄ den amerikanska marknaden, men med svensk hemvist?

VĂ€nligen
Peter

4 gillningar

Hej, det Àr en bra och vÀldigt relevant frÄga!

Det vi vet i nulÀget Àr att USA kommer införa tullavgifter pÄ 25% för varor frÄn Mexiko och Kanada, samt 10% pÄ alla varor frÄn Kina. Trump har ocksÄ sagt att han vill införa tullar mot EU.

Jag skulle sÀga att i vilken utstrÀckning detta pÄverkar enskilda svenska bolag beror pÄ bl.a. hur stor exponering bolaget har mot USA i termer av försÀljning, produktion samt hur situationen för konkurrenterna ser ut. Exempelvis bolag med en hel del flöden mellan USA och Mexiko kan pÄverkas mer, medan bolag med lokal produktion i USA rimligtvis kan pÄverkas i mindre utstrÀckning. VÀrt att notera i frÄgan dÀremot Àr att flera företag redan Àr positionerade med lokal produktion och vissa har Àven flaggat för att föra vidare kostnader relaterade till tullarna till konsumenten.

Skulle Trump införa tullar mot EU, som det har flaggats för, sÄ skulle det kunna pÄverka svensk export och driva upp inflationen. Jag skulle dÀremot sÀga att det Àr tidigt för att dra nÄgra större slutsatser, men viktigt att undvika Àr att det eskalerar till ett storskaligt handelskrig dÀr flera lÀnder dras in. Generellt sÀtt kan man dock sÀga att hot om tullar och handelskrig ökar osÀkerheten för den ekonomiska tillvÀxten vilket Àr negativt för börsen.

Hoppas att mina tankar svarade pÄ din frÄga. Jag diskuterar gÀrna vidare om du har nÄgra ytterligare frÄgor!

3 gillningar

Hej Peter,

och tack för din frÄga!

SjĂ€lva tullinförandet per se medför ingen uppenbar risk för Verve’s verksamhet dĂ„ det (som du sĂ€ger) avser digitala tjĂ€nster. DĂ€remot medför tullar generellt sett, och allt annat lika, ekonomiska konskvenser i form av lĂ€gre tillvĂ€xt och högre inflation. Det spĂ€r ocksĂ„ pĂ„ osĂ€kerhet i omvĂ€rlden. Hur stora dessa effekter blir beror naturligtvis pĂ„ hur lĂ€nge detta pĂ„gĂ„r, hur de involverande lĂ€nderna responderar samt om detta blir startskottet pĂ„ ett bredare handelskrig som involverar fler lĂ€nder. Om den ekonomiska tillvĂ€xten fĂ„r sig en törn och inflationen skulle fĂ„ fart igen, dĂ„ kan det resultera i minskade annonsbudgetar eftersom det brukar vara det första företagen skĂ€r ned pĂ„ i osĂ€kra tider och/eller i ekonomisk nedgĂ„ng. DĂ„ Ă€r risken stor (i min mening) att Verve’s starka tillvĂ€xt snabbt kan svĂ€nga om. Det sĂ„g vi till exempel under 2023.

PÄ temat tullar, sÄ noterar jag en del nyheter senaste timmen om att Trump pausar Mexiko-tullar (i en mÄnad frÄn och med nu enligt olika kÀllor). SÄ vi fÄr helt enkelt se hur lÄngvarigt detta blir. Hoppas detta svarade pÄ din frÄga!

4 gillningar

Tack sÄ mycket för svaret Christoffer, och ett mycket bra coverage av Verve i allmÀnhet.

Ja vi fĂ„r vĂ€l se hur det lir nĂ€r det sĂ€tter sig. Är vĂ€l lite fram och tillbaka/förhandlingsutspel i en period framgent. KĂ€nns vĂ€l kanske inte som marknadsföringsbudgetarna kommer frĂ„n en jĂ€ttehög nivĂ„ just dock? Trump anvĂ€nde vĂ€l börsen som kpi förra mandatperioden, vi fĂ„r vĂ€l se i vilken utstrĂ€ckning han hĂ„ller sin linje ifall inflationen tar fart igen (och om han accepterar sambandet mellan börs och inflation).

Jag tycker som sagt att dina analyser beskrivit Verves rÀtt komplexa affÀrsmodell pÄ ett mycket utförligt sÀtt. Jag hade ytterligare nÄgra funderingar:

• Det Ă€r lite oklart för mig hur Verve definierar marknaden. Dem skriver -“Pixalate data shows that we further strengthened our market leading position to 12% on iOS and 12% on Android devices in North America.”, i ÅR 2023. Jag antar att iOS och android mĂ„ste stĂ„ för björnparten av sales inom mobile devices. Verve hade 33266% mEuro i sales i Nordamerika 2023 (ca 400 miljarder Usd, s68-69 presentation cmd2024), vilket (med lite gorillamatte) motsvarar i runda slĂ€ngar 0,5 promille av Digital AD spend i US 2023 (332MEuro0,66/400BnUsd). Jag antar att man pĂ„ ngt sĂ€tt delar in mobile devices i undersegment?

• Du har gjort mycket hjĂ€lpfulla relativvĂ€rderingar mot peers i dena analyser. Man kan konstatera att Verve Ă€ndĂ„ ser relativt lĂ„gt vĂ€rderat ut mot peers, vad gĂ€ller i princip samtliga nyckeltal. Vad tror du det huvudsakligen beror pĂ„ (sĂ„g du anger belĂ„ningsgraden som en anledning)? Man kan vĂ€l ocksĂ„ konstatera att dem Ă€r ett av dem minsta bolagen i jĂ€mförelsen. Vilket bolag tycker du Ă€r Ă€r mest likt Verve?

• Jag tycker det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ grepp om hur vasst erbjudande Verve har vs peers, mer Ă€n att konstatera att tillvĂ€xten varit vĂ€ldigt stark 2024. Finns det nĂ„gra andra bra kpi:er för att tracka hur dem stĂ„r sig i konkurrensen. Tex Verves churn vs peers lr likn?

• Finns det nĂ„gra bra branchorganisationer dĂ€r man kan tracka marknadsutvecklingen för digital marknadsföring?

• Jag noterade att Oaktree Ă€r en av huvudĂ€garna i Verve, vilket sticker ut lite för mig eftersom Marks mer kĂ€nns som en utprĂ€glad vĂ€rdeinvesterare. Finns det nĂ„gon speciell anledning till att dem letat sig in i Verve? Dem Ă€r förstĂ„s stora och investerar vĂ€l rĂ€tt brett antar jag. KĂ€nns vĂ€l som en bra Ă€gare iaf, sĂ„g att dem tagit mer Ă€n pro rata, vid kapitalrundorna för att finansiera uppköpen.

Det blev visst en kort uppsats hÀr. Jag förstÄr att det kan vara svÄrt att besvara allt, men Àr tacksam för allt jag fÄr.

VĂ€nigen
Peter

4 gillningar

Hej igen Peter,
Kul att du Àr engagerad!
AngÄende att det verkar bli en period av lite fram och tillbaka/förhandlingspel framöver; ja det ser onekligen ut som det. Sen ska man ju ta Trumps uttalanden (i allafall merparten) med en nypa salt, men det Àr klart att det skapar en viss osÀkerhet pÄ marknaden. AngÄende marknadsföringsbudgetarna; min uppfattning Àr att det framförallt rör sig om att CPM:s Àr pÄ lÀgre nivÄer snarare Àn volymen, och under 2024 har vi sett en viss ÄterhÀmtning pÄ den fronten som har bidragit till ökade marknadsföringsbudgetar överlag.
Ja han verkar en aningen naiv pÄ den biten, dÄ han bÄde vill ha lÀgre rÀntor och skatt, men att inflationen samtidigt ska komma ned. Brukar ju vara rÀtt svÄrt nÀr ekonomin överlag vÀxer.

‱ Kul att höra att du uppskattar analysen! NĂ€r man t.ex. dĂ„ hĂ€nvisar till en 12% market share (baserat pĂ„ Pixalate’s analys) pĂ„ iOS och Android-enheter sĂ„ menar man inte av marknaden mĂ€tt i kronor och ören utan i antalet sĂ„lda impressions. SĂ„ för att ta ett enkelt exempel, om totalt 100 impressions leverades i USA under Q1 pĂ„ en given plattform och 12 av dessa leverades av Verve, dĂ„ har Verve (enligt Pixalates definition) en 12% marknadsandel i USA pĂ„ den plattformen.

‱ Svar: Ja precis, den höga belĂ„ningsgraden Ă€r en stor faktor i detta, en annan Ă€r att tillvĂ€xten föll snabbt frĂ„n höga nivĂ„er i och med den försvagade annonsmarknaden. Sen tror jag ocksĂ„, givet att gamingbolag gick frĂ„n Ă€lskat till hatat för nĂ„gra Ă„r sen, att Verve (som tidigare hette Media and Games) föll lite under denna kategorisering (numera utgör gaming mindre Ă€n 20%). En annan sak skulle jag sĂ€ga Ă€r att peers generellt sĂ€tt har varit bĂ€ttre pĂ„ att konvertera sina vinster till kassaflöde Ă€n vad Verve har varit, vilket gör att man vĂ€rderar deras vinster högre Ă€n Verve’s. Nu har Verve visat pĂ„ förbĂ€ttring pĂ„ denna punkten pĂ„ sistone och med Jun Group i koncernen sĂ„ har Verve bĂ€ttre förutsĂ€ttningar att generera mer ”högkvalititiva vinster” om vi uttrycker det sĂ„. I takt med att man visar dessa förbĂ€ttringar till marknaden kommande kvartal sĂ„ tycker jag, allt annat lika, att Verve borde handlas till högre multiplar.

Applovin skulle jag sÀga Àr mest lik, Àven om dom Àr vÀsentligt större Àn Verve, eftersom de ocksÄ har förstapartsdata genom deras portfölj av egna appar samt Àr vertikalt integrerade. Enligt Verve sjÀlva har man dock en annan strategi Àn Applovin, dÄ de samarbetar med andra programmatiska aktörer, vilket gör att Verve kan nÄ en större total adresserbar marknad (TAM). Verve har dessutom alla sina SDK:er som öppen kÀllkod, medan Applovin endast har vissa av sina SDK:er som öppen kÀllkod, vilket ger en högre grad av transparens, vilket Àr en viktig faktor i AdTech-vÀrdekedjan.

‱ Ja det Ă€r ju en vĂ€ldigt fragmenterad marknad sĂ„ dom aktörer som har störst annonsutrymme och/eller reach tenderar att premieras generellt. Jag tycker dock att vi har fĂ„tt mĂ„nga tecken pĂ„ att Verve ID-lösa annonslösningar (sĂ„som kontextuella annonslösningar) har en hög efterfrĂ„gan (baserat pĂ„ den höga tillvĂ€xten vs marknaden) och i synnerhet pĂ„ iOS-enheter dĂ€r identifierare och cookies inte lĂ€gre finns att tillgĂ„, vilket jag tycker visar vidimerar styrkan i deras erbjudande. Allt fler börjar stĂ€lla om integritetscentrerade annonslösningar, vilket bör gynna bolag som Verve.

Jag tycker att retention rate Ă€r ett bra mĂ„tt för att tracka hur Verve stĂ„r sig mot konkurrensen/utvĂ€rdera deras ”competitive edge”. Dom senaste 2-3 Ă„ren har bolaget i snitt haft en retention rate om 96%, vilket jag skulle sĂ€ga Ă€r en bra siffra inom B2B. Skulle denna siffra börja komma ned, mot 90% eller sĂ„, dĂ„ skulle jag bli mer fundersam kring deras edge pĂ„ marknaden.

‱ Jag brukar mest följa diverse rapporter/nyheter frĂ„n Adexchanger, Adroll, Magna, Emarketer, Pixalate och peers bolagsrapporter för att hĂ„lla mig uppdaterad.

‱ Svar: SvĂ„rt att svara pĂ„, men hĂ„ller med om att det Ă€r ett vĂ€lrenommerad namn pĂ„ Ă€garlistan. Dom köpte in sig under 2021 nĂ€r bolaget var mer inriktat pĂ„ M&A inom gaming (nĂ€r annonsbenet var betydligt mindre Ă€n idag). Hittade detta gamla citat frĂ„n Oaktree i samband med att dom köpte aktier i bolaget:

“We are excited to partner with MGI. MGI®s diversified model reduces the dependence on individual games. Its ability to acquire successful games, integrate and upgrade them over time will lead to attractive, more stable long-term income. MGI®s track record and growing scale will allow it to focus on more midsized companies which should accelerate growth. The recent investment in the various media assets has begun to show attractive margin and revenue expansions, which we believe should continue over time. Having the media competence in-house has become a decisive asset to grow revenue at comparably lower cost.”

Hoppas detta ger svar pĂ„ dina frĂ„gor! Återkom om du vill att jag ska förtydliga nĂ„got.

3 gillningar

Tack för vÀldigt bra svar Christoffer! Mycket upplysande.

• Jag Ă€r med pĂ„ att pixalate pratar om impressions och inte dollar nu, dock kĂ€nns konverteringen till dollar skev. 12% impressions, men bara en halv promille av sales. Beror det pĂ„ att walled gardens fĂ„r vĂ„ldsamt mycket mer betalt, lr har jag bara rĂ€knat fel?

• Mycket intressanta synpunkter angĂ„ende relativvĂ€rderingen. Beror den svaga cashconversion-ration, huvudsakligen pĂ„ att man bygger upp mycket rörelsekapital, eller finns det andra bakomliggande orsaker? T ex earn outs lr likn skulle jag kunna tĂ€nka mig? Rörelsekapitaluppbyggnaden beror vĂ€l pĂ„ att betalningsvillkoren mot leverantör Ă€r kortare Ă€n dem mot kund. Eftersom peers inte har det problemet antar jag att det Ă€r en förhandlingsfrĂ„ga, som man kanske kan komma ifrĂ„n ju större aktör man blir?

• Intressant argument kring Applovin. Inte minst vĂ€rderingsklyftan sinsemellan

• Intressant Ă€ndĂ„ att Oaktree köpte in sig i Verve, nĂ€r dem hade en annorlunda affĂ€rsmodell, och ökar sin Ă€garandel nu nĂ€r man vertikal integrerat sig, med fokus ett steg lĂ€ngre fram i vĂ€rdekedjan.

Allt vÀl
Peter

2 gillningar

Hej igen Peter,

• Du har nödvĂ€ndigtvis inte rĂ€knat fel, men det finns nĂ„gra viktiga aspekter att ta hĂ€nsyn till nĂ€r vi översĂ€tter en marknadsandel i impressions till en andel av den totala annonsomsĂ€ttningen i dollar.

Först och frĂ€mst hade vi kunnat ”smalna av” nĂ€mnaren i berĂ€kningen (total Ad spend i USA) genom att stegvis filtrera ner den – först till den digitala andelen, sedan till den programmatiska andelen och dĂ€refter till mobil. Om vi bara tittar pĂ„ programmatiska mobilannonser blir den totala “pajen” betydligt mindre Ă€n hela den amerikanska annonsmarknaden, vilket gör att Verves andel i dollar skulle se nĂ„got större ut Ă€n om vi jĂ€mför med hela den digitala annonskakan.

Men ja, Àven med en mer avgrÀnsad jÀmförelse blir omvandlingen frÄn 12 % av impressions till en vÀldigt liten andel av den faktiska omsÀttningen ganska anmÀrkningsvÀrd. Men det finns ett par förklaringar till detta och du Àr inne pÄ rÀtt spÄr: 1) Dels fÄr Walled Gardens betydligt högre CPMs jÀmfört med open internet aktörer som Verve, eftersom de har en gigantisk mÀngds förstapartsdata vilket skapar höga optimeringsmöjligheter och en stark efterfrÄgan frÄn annonser, vilket driver upp priserna. Detta innebÀr att Àven om Verve hanterar en stor andel impressions, sÄ Àr dessa generellt vÀrda mindre Àn impressions inom Walled Gardens. 2) SSP-marknaden Àr en del av ett större ekosystem, dÀr Verve Àr störst inom (förvÀrvet av Jun Group gör dÀremot Verve större pÄ DSP-sidan, men majoritet av intÀkterna kommer fortsatt frÄn SSP sidan), 3) Den 12 % marknadsandelen som vi pratat om gÀller impressions inom mobile SSP pÄ Google Play/iOS i USA och Àr baserad pÄ Pixalates egen analys av deras kundbas. Givetvis Àr den en stark siffra, men eftersom det Àr en uppskattning baserad pÄ deras data, bör den tolkas med viss försiktighet nÀr vi sÀtter den i relation till hela den digitala annonsmarknaden.

• Det stĂ€mmer bra, generellt sett betalar Verve sina leverantörer inom 30-45 dagar och fĂ„r betalt frĂ„n sina kunder inom 60-90 dagar, vilket innebĂ€r att bolaget, som ett resultat av tillvĂ€xt, bygger upp en del rörelsekapital. Och ja, det Ă€r absolut rimligt att förhandlingskraften avseende betalningsvillkoren blir starkare ju större man blir. Sen Ă€r ju Verve, som nĂ€mnt ovan, störst inom SSP-segmentet vilket pĂ„ ett sĂ€tt innebĂ€r att man Ă€r ”lĂ€ngst ifrĂ„n” köparen av annons, vilket dĂ€rmed resulterar i denna dynamik avseende betalningarna. Genom förvĂ€rvet av Jun Group, som Ă€r verksamma inom DSP-segmentet, sĂ„ kommer Verve nĂ€rmare köparen, vilket stĂ€rker deras cash conversion. PĂ„ detta tema sĂ„ kan det vara bra att veta att Verve ingick ett sĂ„ kallat securitization program under 2022 som möjliggör för dem att sĂ€lja sina kundfordringar tidigare, vilket innebĂ€r att man kan minska rörelsekapitalsuppbyggandet.

Allt gott,
Christoffer

2 gillningar

Stort tack för mycket upplysande svar!
:pray: :pray: :pray:
/Peter

1 gillning