Inget kanonkvartal av Firefly Ab
Har tyvärr inte ännu hunnit bita in nogrannare, men resultatet försämrades ordentligt och det skulle jag vela närmare reda ut, varför. VD:n kommenterade att jämförelsekvartalet var ovanligt starkt och därför ser det nu fult ut.
Oktober - december 2023
Orderingången uppgick till 121,7 mkr (108,1 mkr, en ökning med 13 %)
Orderstocken uppgick vid periodens slut till 121,7 mkr (104,7 mkr, en ökning med 16 %)
Omsättningen uppgick till 141,7 mkr (126,8 mkr, en ökning med 12 %)
Rörelseresultatet uppgick till 15,9 mkr (21,6 mkr, en minskning med 26 %)
Resultat per aktie blev 1,73 kr (2,78 kr, en minskning med 38%)
Januari - december 2023
Orderingången uppgick till 494,3 mkr (409,5 mkr, en ökning med 21 %)
Omsättningen uppgick till 477,9 mkr (384,4 mkr, en ökning med 24 %)
Rörelseresultatet uppgick till 58,3 mkr (43,4 mkr, en ökning med 34 %)
Resultat per aktie blev 7,54 kr (5,81 kr, en ökning med 30 %)
VD har ordet
Under årets avslutande kvartal visade Firefly god tillväxt i både orderingång och omsättning. Lönsamheten försämrades något, främst som ett resultat av att jämförelsekvartalet föregående år var mycket starkt. Jämför vi i stället rörelseresultatet med fjärde kvartalet 2022 så är ökningen 50 procent.För året som helhet noterar Firefly en tillväxt betydligt över de mål som styrelsen ställt upp och en rörelsemarginal som ökar med en procentenhet till 12,2 procent. Sammantaget är vi på god väg att uppnå de finansiella mål för bolaget som ska vara uppfyllda vid utgången av år 2025.
De utmaningar vi möter relaterar främst till den geopolitiska oron vilket hämmar investeringsviljan i vissa av våra marknader. Ökande varukostnader och förseningar i leveranskedjorna fortsätter i någon utsträckning att påverka våra kunder negativt och under det fjärde kvartalet senarelades ett antal leveranser på grund av förseningar i kundernas projekt.
Systemförsäljningen har under rådande omständigheter utvecklas väl och förfrågningsvolymerna har fortsatt att öka. Tillväxten genereras både av ett ökande antal order och att det genomsnittliga ordervärdet stiger då våra kunder ser ett behov av att skydda en allt större del av sina produktionsanläggningar. Vi ser nu allt tydligare hur ett antal trender långsiktigt arbetar i vår favör. Allt fler företag och deras försäkringsbolag inser att Fireflys tidiga branddetektering, följd av en extremt snabb och högeffektiv släckning, leder till kortare produktionsavbrott än andra metoder. Detta ger lägre produktions- och inkomstbortfall och säkerställer också “just in time” flöden till företagens kunder. Beslut kring investeringar i brandskydd är inte längre bara en fråga om säkerhet utan också om ekonomi och trovärdighet mot kund.
Tillväxt kräver investeringar. I takt med att vi ser de positiva resultaten av vår långsiktiga strategi, ökar vi stadigt tempot i både rekryteringsarbete och marknadsbearbetning. Den största utmaningen just nu är att hitta tillräckligt många nya och kompetenta medarbetare som ytterligare kan förstärka organisationen. Under året har antalet anställda ökat med 17 procent till 142 vid årets utgång. Detta sätter momentant press på organisationens effektivitet och rörelsens lönsamhet men är nödvändigt om vi ska fortsätta växa och ta marknadsandelar på en i stor utsträckning obearbetad marknad.
Vi investerar också kontinuerligt i produktutveckling. Det är därför tillfredställande att se att produkter och lösningar som lanserats under de senaste åren står för en allt större del av vår försäljning och är en starkt bidragande faktor till de senaste årens goda tillväxt.
Baserat på de ovan beskrivna trenderna, vår starka produktportfölj och kompetenta medarbetare så ser jag ljust på bolagets fortsatta utvecklingspotential.
Lennart Jansson, VD