CTT Systems AB: Aktiva fukthanteringssystem för flygplan

Jag försökte hitta kommentarer och inlägg om CTT Systems på forumet, men hittade inget. Det är definitivt ett intressant företag som förtjänar en egen tråd.

CTT Systems AB i korthet:
CTT Systems AB (CTT) är en globalt ledande tillverkare, designer och leverantör av aktiva fukthanteringsprodukter för flygplan, med målet att lösa fuktparadoxen i flygplan. CTTs produkter finns tillgängliga för både linjeinstallation och eftermontering på kommersiella flygplan, samt för utrustning av privata jetflygplan. Företaget har sitt huvudkontor i Nyköping, Sverige, och hade 80 anställda vid slutet av 2023. CTT Systems handlas för närvarande med ett marknadsvärde på 3 583 miljoner SEK (316 miljoner EUR) och har en nettokassaposition. År 2023 hade CTT en nettoomsättning på 309 miljoner SEK och uppnådde ett rörelseresultat (EBIT) på 118 miljoner SEK, vilket innebär en EBIT-marginal på 38 %.

Historisk finansiell utveckling:
CTT upplevde stark finansiell tillväxt mellan 2015 och 2019, vilket avbröts av COVID-19 pandemin. Omsättningen ökade imponerande, drivet av systemförsäljning och snabbt växande eftermarknadsförsäljning. När andelen eftermarknadsförsäljning ökade, förbättrades även CTTs lönsamhet. Nu är CTT redo att återgå till samma tillväxtbana som före pandemin.

Sammanfattning av investeringsfallet:
CTT Systems erbjuder en övertygande investeringsmöjlighet som den exklusiva leverantören av luftfuktare för stora bredkroppsprogram som Airbus A350, Boeing 787 och Boeing 777X. Med produktionsnivåer som återhämtar sig och 777X som ökar produktionen år 2025, är CTT redo för långvarig tillväxt. Dess lönsamma, återkommande eftermarknadsförsäljning följer en “rakbladmodell,” vilket säkerställer lönsamhet och stadiga kassaflöden när den installerade basen växer. Genom att verka med en tillgångslätt affärsmodell och en stark balansräkning, inklusive en nettokassaposition, erbjuder CTT också nedsideskydd genom potentiellt uppköpsintresse från aktörer inom flygindustrin eller riskkapitalbolag om dess värdering sjunker betydligt under dess inneboende värde.

Huvudattraktioner:

  • Monopolistisk karaktär av verksamheten
  • Attraktiva tillväxtutsikter för många år framöver, drivna av ökande produktionstakter för nyckelflygplansprogrammen (B787, B777x och A350), det växande antalet system per flygplan i takt med att penetrationen av olika system ökar, växande affärsverksamhet för privata jetflygplan och starkt växande eftermarknadsverksamhet
  • Mycket hög lönsamhet, driven av en attraktiv eftermarknadsverksamhet som kännetecknas av “razorblade” modellen
  • Växande andel eftermarknad med återkommande karaktär ökar förutsägbarheten för verksamheten över en längre period
  • Tillgångslätt affärsmodell - fokus på montering och forskning & utveckling
  • Verksamhet i en bransch med höga inträdesbarriärer
  • Stark balansräkning - nettokassaposition
  • Nedsideskydd - om CTTvärdering sjunker avsevärt kan det bli en mycket attraktiv uppköpskandidat, antingen av en strategisk aktör från flygindustrin eller av ett private equity-bolag
  • Kunnig och engagerad ledning och personalbas - Styrelseordföranden äger 13,4 % av företaget och VDäger cirka 0,5 %. Dessutom har CTT en vinstdelningsstiftelse som ger varje heltidsanställd en lika stor andel av företagets finansiella framgång varje år.

Jag skrev också en längre analys om CTT. Den finns här: CTT Systems AB - A Swedish monopolistic niche player with attractive growth prospects

7 gillningar

Hej och välkommen till forumet! Härligt med fler sribenter :partying_face: :partying_face:.
Du gör precis rätt! Om det ej finns en tråd, så är det bara att skapa en egen! Detta blir ett utmärkt tillfälle för oss andra att ta oss en titt på bolaget. Återkommer till detta!

2 gillningar

Kom ihåg att du kan följa CTT på inderes.se!

1 gillning

Kul att ha dig här på forumet, och helt rätt att starta en tråd! Fritt fram att starta tråd om alla bolag du bevakar/är intresserad av! :slight_smile:

Angående CTT så har jag haft turen att lyssna in på deras conf call genom åren och alltid fastnat lite mer än vanligt då jag gillar deras marknad och produkt, iaf lite enklare att förstå än majoriteten. Samt att produkternas behov inte kommer ändras drastiskt, även om det kan förekomma förändringar inom flygbranschen i stort såklart.
Jag har även gillat den lilla video de har kört i början av sina calls på sistone, rekommenderar den starkt. Tror dock den bara syns live från 10 min innan och inte nu på inspelningen.

Men men, intressant nog så skrev Börsveckan här nyligen om CTT också och de lyfter en viktigt poäng som framgick i Q2 rapporten. Det är att CTT har i pipelinen leveranser till större flygplanstyper samt att de har siktat in sig på marknaden av privatjets. Det visar signaler om ytterligare marknadsandelar man kan ta.
Men de lyfter även den osäkerhet som finns kring att Boeing och Airbus kan starta göra liknande utveckling av produkter, men det är bara spekulativt i skrivande stund.
Det får mig lite att undra om konkurrenssituationen här och nu? Vilka andra utvecklar och
leverantörer finns det?

Att deras produkter spelar en viktig roll för att förbättra passagerarkomforten och skydda känslig elektronik i flygplan råder det ingen tvivel om. Samtidigt är deras marknad beroende av utvecklingen inom flygindustrin, vilket kan leda till att aktiens värde varierar kraftigt.

1 gillning

Väldigt relevanta frågor. Här är det jag har kommit fram till hittills.

Konkurrenslandskap
CTT har en mycket stark position inom sin nisch av aktiva fuktstyrningssystem för flygplan. De är den enda leverantören till både Airbus och Boeing och dominerar VIP-marknaden med en uppskattad marknadsandel på 90-95 %. Även om inträdesbarriärerna är lägre för konkurrenter inom VIP- och retrofit-segmenten, har OEM-leverantörer en särskild position när det gäller retrofit-kommersialisering av kommersiella flygplan.

Företagets huvudsakliga konkurrent på luftfuktarmarknaden är Liebherr Aviation, som fokuserar på segmentet för affärsjet, särskilt mindre jetplan. CTT specialiserar sig däremot på större jetplan. År 2023 undertecknade CTT och Liebherr ett samförståndsavtal (MOU) för att tillsammans rikta in sig på Bombardiers Global 7500/8000-serie. I detta partnerskap kommer Liebherr att tillhandahålla miljökontrollsystem, medan CTT levererar luftfuktare. Målet är att båda systemen ska vara tillgängliga som line-fit-alternativ för Global 7500/8000-serien, vilket understryker CTTs styrka inom luftfuktarsegmentet.

Hamilton Sundstrand (ett USA-baserat företag) nämndes tidigare som en konkurrent på grund av sitt äldre membranbaserade luftfuktarsystem, som fanns som alternativ för Boeing 777- och 747-cockpits. Detta system är dock föråldrat och väljs inte längre i någon större utsträckning av kunder.

När det gäller kondensationssystem är CTT den enda leverantören av aktiva system. Alla flygplan har problem med kondens och är utrustade med passiva anti-kondensationslösningar, såsom dräneringskanaler och uppsamlingstråg, men dessa minskar inte flygplanets vikt, vilket leder till högre driftskostnader och CO2-utsläpp. CTT behöver uppmuntra flygbolagen att begära aktiva fuktkontrollsystem när de beställer nya flygplan så att de inkluderas i OEM-katalogerna.

Inom eftermarknadsverksamheten möter CTT konkurrens, men de gynnas betydligt av att vara en OEM-leverantör. Deras produkter, som utvecklats i samarbete med Airbus och Boeing, uppfyller alla specifikationer som krävs för originalutrustning. Många flygbolag är begränsade till att använda originaldelar för eftermarknaden, vilket skapar en låst kundbas. CTTs strategi är att öka kundnyttan genom att lägga till nya funktioner, integrera produkter med andra system och bibehålla marknadsledande kvalitet och tillgänglighet. Denna strategi ger CTT unika konkurrensfördelar och starka incitament för kunderna att fortsätta använda deras originaldelar.

Jag gjorde också en sökning med SEC Edgar Search-funktion, men hittade ingen relevant aktör.

CTTs konkurrensfördelar / MOATs

  • Dominerande position i en nischmarknad med begränsad storlek – CTT har en dominerande position i en nischmarknad med begränsad storlek, vilket i sig begränsar marknadspotentialen för nya aktörer.
  • Höga inträdesbarriärer – Att komma in i flygindustrin är mycket utmanande på grund av strikta regulatoriska krav, vilket sätter en hög ribba för nya aktörer.
  • Starka relationer med nyckel-OEM– CTT har långvariga och starka relationer med viktiga OEMsom föredrar att begränsa antalet leverantörer samtidigt som de upprätthåller hög kvalitet. Dessa relationer är avgörande eftersom OEMsöker pålitliga, världsledande partners.
  • Stränga krav från OEM– Att vara leverantör till OEMinnebär stränga krav på leveranskapacitet och kvalitet. Att uppfylla dessa krav är oerhört svårt för nya aktörer i branschen.
  • Teknisk kompetens – Produkterna är komplexa system. Att till exempel installera ett komplett luftfuktarsystem (fem luftfuktare) kräver cirka 200–250 arbetstimmar (Cair System, 2014).
  • Skicklig och engagerad ledning och personal – CTT drar nytta av en skicklig och engagerad ledningsgrupp och personal med långvarig erfarenhet. Styrelseordföranden äger 13,4 % av företaget och VDäger cirka 0,5 %. Dessutom har CTT en vinstdelningsstiftelse som ger varje heltidsanställd en lika stor andel av företagets ekonomiska framgångar varje år. Stiftelsens mål är att attrahera, engagera och behålla medarbetare.
  • Omfattande eftermarknadsservicenätverk – CTT erbjuder ett omfattande eftermarknadsservicenätverk med stor räckvidd, vilket förstärker deras konkurrensfördel.

Konkurrensfördelar inom eftermarknadsförsäljning

  • Preferens för originaldelar – Många flygbolag föredrar eller är tvungna att använda endast originaldelar för eftermarknaden, vilket skapar en låseffekt för kunderna (rakblad-modellen).
  • Produktspecifika fördelar – CTT har utvecklat och anpassat OEM-produkter i samarbete med Airbus och Boeing, vilket säkerställer att de uppfyller alla specifikationer för nya flygplan. Till exempel har CTT skapat ett unikt pad-material för sina luftfuktare, som har kvalificerats hos både Airbus och Boeing. Detta specialmaterial uppfyller alla krav för användning i flygplan och erbjuder överlägsen prestanda och kvalitet jämfört med tredjepartsprodukter som använder generiska pad-material som inte är anpassade för denna specifika tillämpning.
2 gillningar

Väldigt utförligt svar, tack! När man läser det så här ser det såklart bra ut för CTT för framtiden, även om det finns risker här och där.

Äger du själv CTT?

1 gillning

Jag äger en liten position i CTT (1/3 av en normal position). Detta drivs helt av värderingen. Den nuvarande värderingen innebär en EV/EBIT LTM-multipel på 56.6x och en EV/EBIT NTM-multipel på cirka 20.6x, baserat på analytikernas konsensusestimat. Den framåtblickande multipeln ligger i linje med genomsnittet på 22.2x under de senaste 10 åren. Även om det är rättvist att säga att multipeln är hög, hävdar jag att detta är motiverat av företagets affärskaraktäristik.

Den höga multipeln minskar dock den förväntade IRR-% i investeringscaset. För närvarande får vi en förväntad IRR-% (N5Y) i intervallet 11.5-12.5 % i mitt base case. Detta IRR-intervall speglar mina förväntningar på en långsammare intäktsåterhämtning jämfört med analytiker (dvs ABG, omsättning SEK 751m år 2028 vs SEK 863m), multipel contraction (exit-multipel 20x EV/EBIT NTM) och relativt hög förutsägbarhet i intäkterna (jag har modellerat DCF-kassaflödet fram till 2038) drivet av förutsägbarheten i byggtakten för nyckelprogram för widebody, den monopolistiska naturen i verksamheten och en hög andel återkommande intäkter från eftermarknaden under en lång period (den andra tillväxtdrivaren efter att tillväxten driven av ökad byggtakt avtar).

Men i CTTs fall tror jag att nedsidan är något skyddad, eftersom om CTTs
värdering sjunker avsevärt kan det bli ett mycket attraktivt uppköpskandidat, antingen av en strategisk aktör från flygindustrin eller ett private equity-bolag. Detta ger ett visst nedsideskydd och förbättrar den övergripande risk/avkastningsprofilen.

Även om den förväntade IRR är under mitt mål på +15 % ser jag fortfarande denna investering som en intressant möjlighet och har köpt en liten position. Mitt intresse är delvis inspirerat av ett nyligt avsnitt av Oaktrees podcast, Behind the Memo – The Impact of Debt, med Howard Marks och Morgan Housel. Under diskussionen pratade Howard Marks med Morgan Housel, författaren till The Psychology of Money. Morgan delade en fascinerande berättelse om Warren Buffett och hans preferens för att tjäna lägre avkastning över en längre period.

Morgan berättade: “Jag hörde den här berättelsen nyligen, och det är en andrahandsberättelse som jag parafraserar, så om jag får några av dessa detaljer fel, stäm mig inte. Jag tror att det var 2002, under dotcom-kraschen, och det fanns många obligationer som handlades med stora rabatter. Amazon hade ett par obligationer—låt oss säga en tioårig obligation som gav 12 % och en femårig obligation som gav 15 %. Den situationen borde inte existera eftersom långsiktiga obligationer vanligtvis ger mer på grund av den högre risken att företaget går i konkurs under en längre period. Men det fanns en stor investerare som köpte de längre obligationerna till en lägre ränta, och det visade sig vara Warren Buffett. När han blev tillfrågad varför sa han att tjäna 12 % i tio år är en mycket bättre möjlighet än att tjäna 15 % i två år. När du maximerar för uthållighet över tid blir många av de kortsiktiga investeringsdilemman mycket tydligare.”

Jag hävdar att detta perspektiv också kan tillämpas på CTT Systems.

2 gillningar