AVTECH är ett litet SaaS-bolag som omsätter några miljoner euro och utvecklar software för flygbolag. Syftet är att minska bränsleutsläpp genom att optimera flygrutter och undvika turbulens. Företaget noterades redan 2011 och har haft en något spretig inriktning genom åren. Den nuvarande VD började 2020 och företagets fokus har klarnat. Huvudsakliga inkomstkällan är nu Aventus, men man har utvecklat andra produkter i flera år. Företaget har 11 anställda och rekryterar fler för att stödja tillväxten. Företaget är mycket lönsamt med en EBIT-marginal på över 30 %.
En produkt är klar och frågan är hur stort den kan kommersialiseras samt hur nya produkter kommer att sälja.
Några höjdpunkter från de senaste åren:
2017 Omsättningen 10,4 MSEK: Met-samarbete, SIGMA (turbulensvarningssystem), Nowcast.
2018 12,5 MSEK: SIGMA, TTAM, proFLIGHT app.
2019 15,5 MSEK: Förseningar med Proflight, av någon anledning korrigerades föregående år. 2020 12,2 MSEK: Ett svårt pandemiår, nu talas det om Clearpath och VD David Rytter har tillträtt (i bolaget sedan 2012), ProFLIGHT kommersialiserad, Rytter köpte aktier då en av grundaraktieägarna lämnade.
2021 11,8 MSEK: Clearpath gör framsteg, samarbete bland annat med Volotea.
2022 21,4 MSEK: 1300 flygplan använder tjänsten kommersiellt, 300 flygplan i kö i början av 2023, AVENTUS, SIGMA, proFlight och ClearPath som produkter, 2,5 % bränslebesparing med dessa produkter.
2023 27,5 MSEK: 1600 flygplan använder tjänsten kommersiellt. 2024: Över 1600 flygplan använder tjänsten kommersiellt, nya flygbolag testar produkten. Intäkterna kommer främst från produkterna AVENTUS och Clearpath.
Marknadsvärdet är ungefär 300 MSEK, vilket motsvarar cirka 27 MEUR. TTM EV/SALES är 9x, men värderingar för ett så här litet bolag är osäkra, beroende på om företaget lyckas kommersialisera produkten i större skala. Om rätt personer finns på plats och om produkten är tillräckligt bra i kundernas ögon, kan jag inte säga. Jag äger själv några aktier.
Här är historiska siffror från sista kvartalrapport: