Aktia - ny växel eller fortsatt stiltje?

Jo, marknaden verkar nog ha kastat in Aktia-handduken. Själv är jag (tyvärr?) lite för envis. :sweat_smile:

Aktias strategi har tung fokus på förmögenhetsförvaltningen, vilket man ju konkret också visat genom köpet av Taaleri. Isas meddelande ovan (maj 2022) sammanfattar bra Aktias strategi. I mitt tycke ganska enkel och tydlig, så inget att anmärka på där. Dock har man ju uppenbarligen inte lyckats leverera resultaten, ännu…

Jo, enligt Inderes analys är det räntenettot som kommer att ge kraftig tillväxt i år. Och även stabil tillväxt inkommande år. När det gäller förmögenhetsförvaltningens tillväxt är Inderes estimat ganska konservativa; några få procent tillväxt per år. Så summa summarum, så bedömer jag själv att Aktia borde misslyckas ganska kännbart för att inte nå Inderes estimat. Med lite makromedvind, så är det säkert möjligt att slå estimaten. Men även om Aktia “bara” når estimaten, så är börjar värderingen se väldigt låg ut, då enbart direkavkastningen börjar vara på samma nivå som den historiska avkastningen för index. Sist men inte minst en disclaimer: jag ligger orimligt tungt i Aktia, så confirmation bias är oundvikligt. :grin:

2 gillningar