Vaisala: högteknologiska mätinstrument för krävande ändamål

Få bolag kan stoltsera med att ha verksamhet på flera planeter, men det kan Vaisala. Deras högteknologiska mätinstrument används till att förutspå väder och utföra olika typer av mätningar inom tillverkande industri över hela världen, ja till och med på planeten Mars. Konsekventa satsningar på forskning och utveckling är en stark del av bolagets DNA, vilket kontinuerligt öppnar upp för nya affärsmöjligheter. Analytiker Pauli Lohi sammanfattar affärsmodell, teknologi, drivkrafter, risker och värdering:

4 gillningar

Vaisalas Q3:a visade fina siffror och en orderingång på rekordnivå. Drivande faktorer är megatrender och en stark dollar. Historiskt sett brukar bolaget inte vara opåverkat av den makroekonomiska omgivningen, vilket gäller att hålla i minnet även nu. Analytiker @pauli.lohi summerar :+1:!

3 gillningar

Vaisala is a quite interesting company because, for example, it has megatrends supporting it and it has been successful in its research and development activities.

The amount of fixed costs has increased, which doesn’t sound pleasant, but on the other hand, it apparently relates to investments in product development, sales, and marketing. How well do you believe these investments will be reflected in Vaisala’s future?

Thank you in advance for your response! :slight_smile:

1 gillning

Vaisala, in my opinion, is a high-quality company that manufactures high-quality products. It seems to be superior in its field, at least in terms of technology, from what I have understood, even though I don’t have a very strong understanding of the technical aspect myself.

As far as I know, it has some growth opportunities and a good profitability, which it can improve to some extent.

In short, one could say it is a really good company, but the stock is always or at least often a bit too expensive in my opinion, or not particularly attractively priced. Currently, it’s not particularly expensive, and there might be some room for growth, but there are also risks such as increasing competition and slow growth. :slight_smile:

2 gillningar

Vaisala är ledande inom sina marknader, dessutom har företaget många möjligheter att växa inom olika områden och har tillväxtpotential.

Företaget har en imponerande historia bakom sig och har möjlighet att ta risker eftersom företagets ekonomiska läge är stabilt. Affärsverksamheten skalar och tillväxten ökar lönsamheten.

Har jag fel, eller talas det förvånansvärt lite om Vaisala? @Verneri_Pulkkinen, berätta för oss? :smiley:

Tack på förhand för svaret

2 gillningar

Jag frågade min vän varför hen har köpt Vaisala-aktier.

Hen anser att Vaisala är ett kvalitetsföretag. Hen tror att företaget fortsätter att kunna växa, vilket stöds av megatrender, och att det även har en god historisk avkastning på eget kapital. Enligt hen har Vaisala en bra ledning. Hen berättade att hen har förlitat sig ganska mycket på rapporter från Inderes.

Jag konstaterar fortfarande lite av samma sak som tidigare, att det är ett stort och intressant företag, men det talas för lite om det. :slight_smile:

1 gillning

Summerade ganska långt mina tankar. Marknaden verkar växa relativt snabbt och de har ledande ställning. Jag måste säga att har blivit mer och mer intresserad av bolaget, speciellt när den inte verkar intressera stora massan?
Men måste ännu bekanta mig närmare med bolagets siffror och kolla på historisk prestation.

2 gillningar

Gillar att fixa tabeller för det gör det enklare för mig att följa med verksamheten. Här är en del av Vaisalas siffror från 2021.

Det som jag lägger märke på är att omsättningen har vuxit stadigt med nästan double digits. Men däremot har inte resultatet utvecklats lika stadigt, utan där finns klart avvikelser i trenden.
Q3 verkar ha varit mycket starka föregående åren…varför? Vet inte ännu, måste utreda.
Orders verkar ha utvecklats bra, Q2 2023 första kvartalet i jämförelsen var orders received är ner QoQ. Gross margin hållits stabilt vilket är fint. Cash sitautionen har hållits stabil

Disclaimer, om något verkar konstigt, dubbel checka att jag inte matat in fel siffror!

Revenue Q1 Q2 Q3 Q4 EBIT Q1 Q2 Q3 Q4 EBIT % Q1 Q2 Q3 Q4
2021 92 109,5 111,5 125 2021 8,1 10,9 19,2 11,9 2021 8,80 % 9,95 % 17,22 % 9,52 %
2022 118,8 120,5 133,3 141,6 2022 17,5 10,3 22 12,6 2022 14,73 % 8,55 % 16,50 % 8,90 %
2023 131,8 130,8 2023 13,3 11,9 2023 10,09 % 9,10 %
Revenue Growth Q1 Q2 Q3 Q4 EBIT Growth Q1 Q2 Q3 Q4
2022 29 % 10 % 20 % 13 % 2022 116 % -6 % 15 % 6 %
2023 11 % 9 % 2023 -24 % 16 %
Orders received Q1 Q2 Q3 Q4 Order Book Q1 Q2 Q3 Q4 EPS Q1 Q2 Q3 Q4
2021 106,1 120,1 109,9 119 2021 155,4 165,3 164,8 160 2021 0,17 0,25 0,44 0,21
2022 118,8 123,4 137,2 139,6 2022 146,1 157,9 187,7 181,5 2022 0,38 0,18 0,44 0,25
2023 132 129,3 2023 163,7 167,4 2023 0,27 0,22
Gross margin Q1 Q2 Q3 Q4 Cash Q1 Q2 Q3 Q4 Cash Flow from op. Q1 Q2 Q3 Q4
2021 54,80 % 55,30 % 57,70 % 53,30 % 2021 53,9 52,3 51,9 77,9 2021 18,2 11,1 19,6 31
2022 56,20 % 55,30 % 54,70 % 53,50 % 2022 70,5 48,4 52,1 55,5 2022 9,6 -9,8 7,3 22,7
2023 56,10 % 55,10 % 2023 75,4 51,2 2023 26,9 8,8
2 gillningar

Lyfter fram vissa intressanta poäng med det samma som jag läser Inderes rapport av Vaisala.

  • Tillväxten kommer främst från industriella verksamheten. Motsvarar 44% av omsättningen, men till och med 82% av EBIT. Industriella verktygen har betydligt högre lönsamhet, än Weather segmentet, i och med att det är i främsta fall offenttliga sektorn som är kund i denna segment och dessa priserna pressas.

Vaisala Q3 2023

Orders received grew in Weather and Environment business area but decreased in Industrial
Measurements business area. Orders received grew very strongly in roads and automotive, renewable
energy, as well as in power and energy market segments.

Tydligen kan Industriella sidan vara mera cyklisk än weather segmentet. Kan hända att det blir sämre tillväxt på denna sidan?

  • Verksamheten är välutsprid runt världen. De har kunder i 150 länder och produktion i olika kontinenter.

  • 73% av omsättning från produktförsäljning. Resten projekt och service samt software.

  • Över 50% av bolaget ägs av Väisälä släkten. Bolaget leds med långsiktig fokus. Stark balans.

Målsättningar

  • Tillväxt ca. 7%

  • EBIT 15%

  • Stabil och växande dividend


  • I och med att produkterna är komplexa och har en viss standard är det svårt för Vaisalas kunder att byta leverantör.

  • Vaisalas styrka är i de kunder som kräver mycket nogranna mätningsapparater. De kan också tillämpa produkterna till kunder enligt behov, vilket ökar på mervärdet som Vaisala kan ge kunden.

  • Tillväxten förväntas sakta ner på grund av sämre marknadstrenden, bra jämförelseresultat från 2021-2022 och valuta.

2 gillningar

En sak som framkommer här är att Vaisalas affärsverksamhet är ganska mångsidigt diversifierad:

  • Som du sa har Vaisala verksamhet i 150 olika länder och även produktion på olika platser runt om i världen.
  • Omsättningen genereras från olika affärsområden och ägarbasen är också lämpligt diversifierad.

Om jag skulle lyfta fram en annan punkt så har företaget positionerat sig starkt så att dess ställning inte lätt tas bort på grund av produktens utveckling och standarder. :thinking:

1 gillning

Stämmer. Och det som jag tyckte var även intressant är att fast Vaisala har två segment har de inom dessa segment etablerats på små niche segment var de är i betydlig eller ledande ställning.

2 gillningar

Tusen tack @Lillen för din sammanfattning!!! Har ej kollat siffrorna på detaljnivå, men vi kan ju fundera tillsammans om det är ngt särskilt vi borde ombadera Pauli om … Dvs vi samlar lite tankar o försöker få svar på allt samtidigt (Vilket sällan funkar :), man brukar vanligtvis ställa en massa frågor, o sen väcks det följdfrågor på det :slight_smile: … Nå hur som haver: mina egna tankar.

  • Äger ej
  • Har alltid ansett att det är intressant iom att de verkligen besitter kunskap som är svår att ersätta från annat håll: dvs I really dig the moat :slight_smile:
  • För er som inte känner min svärmor har detta mindre betydelse, men för mig som känner henne säger det en hel del. Hon är världens petigaste (fd ekonomichef, numera pensionär, men bokför fortf. som hobby kan säga något). Hon gillar Vaisala. Har gillat i 40 (?) år. Säger en del :rofl:, eller inget alls…
  • Har länge funnits på min egen radar. Upplever alltid värderingen som ett gissel.
  • Funderar dock på lönsamheten: hra ej koll på detta o exakt vad som krävs i produktionen osv: ytterligare kostnadsökningar att vänta? el tillfällia setbacks? @Lillen : har du koll?
  • Det andra är servicebiten o omsättningsmixen: kan man inte göra “påsälj” i större utsträckning, eller har jag missat ngt?
  • Regardless: HUR coolt är det inte att med denna teknologi? Alltså INTE många som kommer i närheten…

Vad säger ni? Vad vill vi veta om Vaisala, på riktigt? Ska vi lista frågor till Pauli?

2 gillningar

Bra idé @Isa_Hudd , tyvärr kommer jag inte på många frågor just nu…men säkert sen senare :sweat_smile:

En fråga som jag kommer att tänka på är att Vaisalas egna target är EBIT på 15%. Förra året var EBIT marginalen 12,2%. Vad är det som skall hända för att Vaisalas skall nå 15% target EBIT? Jag hörde att de förnyar ERP programmen, vilket lär skall ta flera år i en så stor organisation. Förväntas detta förbättra resultatet eller kommer det från andra saker?

En annan fråga vore att enligt raporten så kommer tillväxten främst från industrial-segmentet och den omsättningen har mycket högre lönsamhet än Weather -segmentet. Nu såg vi att under Q2 sjönk received orders QtoQ för första gången på en tid. Ledningen kommenterade att främst skedde det försämring av order intake i industriella sidan. Förväntas order intaken avta ännu mer under resten av året och hur stark försämrande inverkan har detta på EBIT margin?

tyvärr så kommer jag inte ihåg att det skulle ha varit diskussion av detta. Om man tänker på situationen så kan det ju vara i allafall jobbigt att införa prisförhöjningar om prisprässning är normalt i Weather, och i Industrial så blir det jobbigare att få beställningar. Jag skulle dock kunna tänka mig att värsta kostnadsökningarna vore bakom. Vaisala har enligt vad jag kommer ihåg, lidigt av höga Spot priser, likt Detection Technology. Enligt vad jag läst speciellt av DT så är det enklare att få komponenter och priserna sjunkit. Nu används närmast gamla komponenter som man köpt med högre pris in i lagret… kanske du kan fråga Pauli om jag förstått detta rätt? :joy:

2 gillningar

Jo! Skall fundera lite på frågor själv, så smäller vi ihop ngt sen! Tack för dina tankar - super, as always!

2 gillningar

Vaisalas aktie var enligt min åsikt länge billig. Men under de senaste månaderna har aktiekursen stigit, så aktien kan inte längre anses vara billig.

Ändå är företaget fortfarande av hög kvalitet och kan passa bra i en investeringsportfölj även på lång sikt. Vaisala dominerar med sin tekniska kompetens och är stark inom flera olika segment där det finns tillväxtpotential. Företaget har möjlighet att förbättra lönsamheten.

Företaget har naturligtvis risker, som alla företag, men jag upplever inte att det har några exceptionellt stora risker. :slight_smile:

image

1 gillning

Fourth quarter 2023 highlights

  • Orders received EUR 147.1 (129.1) million, increase 14%
  • Order book at the end of the period EUR 172.5 (154.6) million, increase 12%
  • Net sales EUR 147.4 (141.6) million, increase 4%
  • Operating result (EBIT) EUR 16.3 (12.6) million, 11.0 (8.9) % of net sales
  • Earnings per share EUR 0.36 (0.25)
  • Cash flow from operating activities EUR 29.5 (22.7) million

January–December 2023 highlights

  • Orders received EUR 528.1 (500.8) million, increase 5%
  • Net sales EUR 540.4 (514.2) million, increase 5%
  • Operating result (EBIT) EUR 66.6 (62.5) million, 12.3 (12.2) % of net sales
  • Earnings per share EUR 1.35 (1.24)
  • Cash flow from operating activities EUR 83.8 (29.8) million
  • The Board proposes a dividend of EUR 0.75 (0.72) per share

Business outlook for 2024
Vaisala estimates that its full-year 2024 net sales will be in the range of EUR 530–570 million and its operating result (EBIT) will be in the range of EUR 63–78 million.

Stark order intake, men lönsamheten kan bli ännu bättre. Gross margin förbättrades till 54,3%. Subscription sales växte kraftigt. Industriella sidan var svag medan väder och mätning växte väl. Kassaflödet var även starkt. Summa sumarum är jag nöjd, även om guidancen var inte helt så starkt som man förväntat sig.

2 gillningar