Vaisala: högteknologiska mätinstrument för krävande ändamål

Bra idé @Isa_Hudd , tyvärr kommer jag inte på många frågor just nu…men säkert sen senare :sweat_smile:

En fråga som jag kommer att tänka på är att Vaisalas egna target är EBIT på 15%. Förra året var EBIT marginalen 12,2%. Vad är det som skall hända för att Vaisalas skall nå 15% target EBIT? Jag hörde att de förnyar ERP programmen, vilket lär skall ta flera år i en så stor organisation. Förväntas detta förbättra resultatet eller kommer det från andra saker?

En annan fråga vore att enligt raporten så kommer tillväxten främst från industrial-segmentet och den omsättningen har mycket högre lönsamhet än Weather -segmentet. Nu såg vi att under Q2 sjönk received orders QtoQ för första gången på en tid. Ledningen kommenterade att främst skedde det försämring av order intake i industriella sidan. Förväntas order intaken avta ännu mer under resten av året och hur stark försämrande inverkan har detta på EBIT margin?

tyvärr så kommer jag inte ihåg att det skulle ha varit diskussion av detta. Om man tänker på situationen så kan det ju vara i allafall jobbigt att införa prisförhöjningar om prisprässning är normalt i Weather, och i Industrial så blir det jobbigare att få beställningar. Jag skulle dock kunna tänka mig att värsta kostnadsökningarna vore bakom. Vaisala har enligt vad jag kommer ihåg, lidigt av höga Spot priser, likt Detection Technology. Enligt vad jag läst speciellt av DT så är det enklare att få komponenter och priserna sjunkit. Nu används närmast gamla komponenter som man köpt med högre pris in i lagret… kanske du kan fråga Pauli om jag förstått detta rätt? :joy:

2 gillningar