Hur tänka kring Ericssons muthärva och terroristkopplingar?

Detta har hänt i korthet:

Ericssons vd Börje Ekholm bekräftade i en intervju med Dagens Industri, den femtonde februari i år att , bolagets anställda kan ha mutat ISIS för att kunna transportera utrustning genom områden som kontrolleras av terrororganisationen. Aktiekursen har rasat sedan misstankarna offentliggjordes och bolaget har fått utstå massiv kritik från såväl myndigheter, media, som aktieägare.


Aktiegraf, Ericsson, 8.3.2022, från bolagets webbplats.

Bolaget prickas även av amerikanska justitiedepartementet, som kräver ytterligare utredningar kring skandalen och sannolikt bolagsböter. Det vore inte första gången för Ericsson, som redan tidigare, år 2019 slöt en uppgörelse med samma departement gällande andra mutskandaler i flera länder. I praktiken innebar det en betalning motsvarande tio miljarder kronor i en slags bot till amerikanska myndigheter . (Se artikellänk nedan).

Läs mer här: Ericsson får kritik av USA för Irak-utredning | SVT Nyheter

Bakgrunden späder på skandalen. Händelserna lär ha ägt rum mycket tidigare (enligt senaste uppgifter redan 2015?) och bolaget har inlett en egen intern utredning i frågan redan 2019. Detta i all tysthet, vilket nu upplevs som medveten mörkning. SVT uppger, att deras reportrar resultatlöst försökte få bolaget att uttala sig i frågan redan under slutet av 2021. Den 27. februari sände SVT TV -programmet Uppdrag Granskning, som granskade muthärvan i ett icke nådigt sken. En översikt över händelseförloppet framgår tydligt i svt:s sammanställning: Detta har hänt: Ericssons mutor till IS | SVT Nyheter

Hur skall man agera som investerare? Frågan är vad som är värst: att anställda inom Ericssonkoncernen ägnat sig åt samröre med terrorister? Att bolagsledningen varit medveten om detta – vilket den interna utredning från 2019 är ett bevis på, eller det efterspel som nu följer.

Att kursen dyker och att man får bota ytterligare är en ekonomisk fråga. Att förlora förtroende och bli anklagad för att mörka information är ett svårare träsk att ta sig ur. Om stora institutionella investerare, i värsta fall amerikanska börjar anse att bolaget är oinvesterbart kan detta få förödande följder. Att Ericsson valt en väg där man kommunicerar mycket lite höjer inte på förtroendet för ledningen.

Fundamentalt gäller business as usual. Nedan utdrag ur årsredovisningens finasiella rappport för 2021:

Som investerare blir detta en fråga om både moral och ekonomi. Kan man äga något som förknippas med terrorister? Följdfråga: hur stor andel av verksamheten och de anställda kan det facto kopplas till härvan överhuvudtaget? Till sist: hur borde bolaget kommunicera för att återvinna förtroende hos småsparare och storfinans?

11 gillningar

Ericsson är mycket mer än terrorförbindelser och korruption, jag hoppas. :slight_smile: Ämnet på den här diskussion skulle kunna vara lite mer allmänt.

Det skulle vara intressant att se aktiva svenska privatinvesterares syn på Ericsson.

Ericsson släpper resultatet för första kvartalet nästa vecka. Spännande tider efter all negativ publicitet.

6 gillningar

Jag slår vad om att Ericssons aktiekurs skulle stiga nästa vecka. Med ett bra resultat glöms korruptionen snabbt bort. Bara en liten satsning.

Har Inderes data om konsensusprognoser?

Vad händer med Vonage? (personligen tror jag att hela affären var eller är ett misstag)

5 gillningar

Sant, Ericsson är mer än en mutskandal.

Bifogar konsensusestimat för Ericsson, källa Bloomberg, 11.4.2022.

6 gillningar

Tack Isa!

Det blir en spännande torsdag. Jag hoppas att jag har rätt och att Ericsson fortsätter som tidigare kvartal.

Jag också hoppas att det är tillräckligt för att lugna investerarna och att mutskandalen och händelserna i Irak kommer att ses i rätt skala.

4 gillningar

Bättre lycka nästa gång – för mig. Jag trodde att siffrorna skulle vara lite bättre. Ny tar jag mer allvarligt vad de säger om lång 5G cykel.

Och efter lite analysering var siffrorna inte så dåligt heller…

6 gillningar

Jag har följt Nokia ganska mycket och läst analyser och kommentarer om det, men Ericsson har varit mer främmande för mig.

Om jag har förstått rätt så var företagets resultat för första kvartalet i linje med förväntningarna, men tydligen ser företagets slutet av året svagare ut. Nätverksenheten har inte gått framåt som tidigare förväntat och Nokia är i förarsätet, om man kan säga så. :smiley:

Kan någon, även kortfattat, se företagets nära framtida risker och möjligheter?

Förlåt, det kan vara svårt att svara kortfattat på min fråga. Kan @oldfeki och @Atte_Riikola?

Tack på förhand för svaren! :slight_smile:

2 gillningar

Ericsson presenterade sina Q4 siffror idag.

I skrivande stund har aktien har reagerat positivt på dagens rapport. Q4-resultat var något bättre än väntat, då nätverksenhetens lönsamhet höll sig bättre än prognoserna. Bolagets utsikter förutspår att de utmaningar som sågs 2023 kommer att fortsätta. Har ni läst rapporten? Vad tycker ni om framtiden för Ericsson? :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Ericsson rapporterar första kvartalet 2024 :slight_smile:

https://twitter.com/IsaHudd/status/1780102846777569770

1 gillning