Hur går börsen?

Economist Marianne Palmu from Inderes. :slight_smile: :point_down:

2 gillningar

Hej @Verneri_Pulkkinen

Varför har de nordiska börserna presterat särskilt dåligt i år jämfört med de amerikanska börserna?

Är det verkligen billigt på börsen nu eller har nedgångarna varit förtjänta? :slight_smile:

2 gillningar

Verneri Pulkkinen talar om börsen. :slight_smile:

2 gillningar

Speciellt Finland är en periferimarknad och det går inte särskilt bra för de största företagen på börsen (förutom Nordea och Sampo). Sverige lider av en nedgång på fastighetsmarknaden. I USA är ekonomin het och ovanpå det finns det en hype kring artificiell intelligens på börsen.

Här är HEX forward P/E, 13,5x:

Och här SP500 och Nasdaq… Är alla goda ting redan prissatta i aktierna? :face_with_monocle:

Jag skulle säga att nedgången är förtjänt, men den skapar samtidigt möjligheter att köpa billiga aktier.

3 gillningar

Inte särskilt överraskande ändå.

Analytikern Olli Koponen sa till något i stil med detta:

70-80% av företagen överträffar normalt sett sina prognoser, så det är ingen större förvåning att nålen inte rör sig i det stora sammanhanget. Dessutom har överträdelserna varit procentuellt sett svagare än normalt (7 % jämfört med 8 %).

2 gillningar

Jag skrev några ord i bloggen om Helsingforsbörsens höga utdelningsavkastning samt Kinas problematiska ekonomi. Kina bromsar in, men troligtvis blir det ingen kris.

"For raw material producers and luxury companies, which have benefited significantly from Chinese money over the past decade, the cooling of the Chinese economy is negative. China’s rigidity is probably part of the reason for the weak performance of raw materials in the world. Among Finnish listed companies, KONE in particular has significant exposure to the Chinese construction sector, which is in trouble. There is also no replacement in the global economy for a high-growth economy like China, so the companies that have benefited will have to look for entirely new sources of growth.

However, the overall picture for the Chinese economy is not completely bleak. As mentioned, a crisis in the communist command economy is unlikely. The party puts stability and its own dominance above all else, although it must be pointed out that one-party systems have a historically poor record of maintaining long-term stability.

In any case, China also has a political option to offset weak domestic consumption. In China, household consumption accounts for only 40% of the economy’s GDP, compared to 70% in the US and over 50% in the EU. This will require more income transfers to households, i.e., redistributing the slices of the economic pie."

3 gillningar

MR @Verneri_Pulkkinen :slight_smile:

Här är tre enligt min åsikt bästa källor för att följa aktuella makroekonomiska frågor, som alla har möjlighet att använda, utan att nämna den överprissatta Bloomberg-tjänsten. Du får inte nämna din arbetsgivare, och jag vill ha några motiveringar för dina val.

Tack på förhand för svaret! :pray:

2 gillningar

Från Kina har det speciellt på senare tid talats så mycket, så därför lägger jag detta här. :slight_smile:

1 gillning

Förlåt Verneri för att jag skickar “skräppost” i din tråd hela tiden.

Nja… här är en sådan “sensationell nyhet.”

1 gillning

Här är en intressant artikel av Inderes ekonomist Marianne Palmu. :slight_smile:

1 gillning

Bear market firar två år på Helsingforsbörsen! :bear: :tada:

Jag skrev lite om vad man kan lära sig av bear market och om det är en bra tid att köpa aktier nu.

2 gillningar

This piece of writing by Verner is definitely worth reading. :sunglasses:

2 gillningar

Tack tack! :hugs:

Här är den senaste artikeln. Jag jämförde Tysklands IFO business expectations index med Helsingfors börs. Som två ärter i en skida?

Dessutom handlar artikeln om inflation och räntor.

2 gillningar

When will we get to hear and see you on video? Even a short video would be fine… :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Haha, vi får se… :stuck_out_tongue:


Här är den senaste bloggen. Den här gången det är bearish! :bear:

Helsingforsbörsen är inte så billig om resultatestimaten inte förverkligas. Och de är förmodligen alltför optimistiska…

Samtidigt äter inflationen upp meningen med aktier. Som man kan se från den här graf, så trycker högre inflation ner värderingsnivåerna.

2 gillningar

Here is an interesting article by Marianne Palmu. :slightly_smiling_face: :point_down:

2 gillningar

Helt intressant, men inte överraskande. :slight_smile:

4 gillningar

Trots att resultaten har sjunkit nästan ett år har SP500 stigit nästan ett år. Och om vi tittar på resultaten ett år framåt, borde resultaten nå en ny rekordnivå…

3 gillningar

En intressant kolumn av ekonomen Marianne Palmu :slight_smile:


Även årets investerare, Verneri, har något att säga.

3 gillningar

Jim has raised some very interesting points in his Twitter thread. :slight_smile: :thinking:

4 gillningar