Det är dags att skapa en tråd kring Guideline Geo. Bolaget som firade 100 år nyligen har varit noterade sedan 2005.
“Bolaget arbetar med utveckling, tillverkning och försäljning av lösningar inom olika globala marknadsområden: Kartläggning och undersökning av vattenförekomster, övervakning av miljöföroreningar, undersökning vid nyetablering och underhåll av befintlig infrastruktur samt undersökning och kartläggning vid mineralprospektering och gruvdrift. I koncernen ingår flera varumärken och försäljningen sker på en global marknad.” Så står det på deras bolagsbeskrivning och här nedan är en bild från deras webcast.
Förstod ni den beskrivningen? Jo men det är inte så svårt att förstå sig på faktiskt. Företagets kärna är sina två varumärken, MALÅ och ABEM som i sin tur agerar på olika områden.
Ta deras senaste kommunicerade stora order från Tanzania som ett exempel. Vattenministeriet i Tanzania la en order som omfattar nio geofysiska system som kommer att användas för att kartlägga nya grundvattentäkter och se till att de nyttjas på ett hållbart sätt. Det växer mer och mer att länder vill investera i sitt grundvatten och att kartlägga situationen.
Det är bara ett exempel på vad Guideline Geo erbjuder. Man arbetar som nämnt ovan på en global marknad, där orange cirkel indikerar direkt säljande och blå cirkel visar på indirekt sälj tillsammans då med olika partners.
TIPS TIPS TIPS
Vill ni lära er mer så har vi två intervjuer med bolagets VD Malin Siberg till ert förfogande. I den första intervju beskriver även Malin bolagets lite snabbt.
Efter Q1 - Intervju
Efter Q2 - Intervju
Guideline Geo arbetar på en stor global marknad där de rapporterar i tre regioner, se nedan:
I Q2 rapporten som publicerades idag 20/8 så ökar återigen orderingången efter en svagare Q1 rapport. Med stor hjälp av ordern från Tanzania såklart. Men den ordern visar Guideline Geo sin kraft och kunde dessutom leverera under samma kvartal, i Q2:an.
Men med sitt börsvärde på cirka 140 miljoner är man fortfarande ett litet bolag som har visat tillväxt under senaste året. Frågan är om man kan fortsätta vinna affärer och att behovet hos kunderna fortsätter att utvecklas, för produkterna finns där och är bevisligen gynnsamma men man kan inte kontrollera efterfrågan själva.
Jag följer bolaget härifrån och ska bli intressant att se om resan kan fortsätta uppåt för Guideline Geo!