NIBE – rejält kursras, men megatrenderna består

Nibe kursras under starten på 2022 väckt mycket uppmärksamhet. Så sent som den tredje januari i år stod kursen i 138,65 SEK, vilket även motsvarar bolagets ATH-nivåer som uppmättes i november 2021. Därifrån har kursen åkt rejäl nedförsbacke och ligger i skrivande stund (28.2.2022) på snäppet under 80 SEK.

Se bild från www.nibe.se nedan:

Även om den rådande situationen i Ukraina, det allmänt osäkra geopolitiska läget, samt makroekonomiska frågetecken angående bl.a. stigande räntor och inflation har ökat volatiliteten på börsen, kan Nibes nedförsbacke inte enbart förklaras med dessa faktorer. Bolaget uppvisar fortfarande stark efterfrågan inom samtliga affärsområden och gynnas av rådande megatrender. Inga fundamentala element har ändrat. Hur skall man i nuläget, förhålla sig till bolaget som trots allt varit en av Stockholmsbörsens framgångssagor hittills? Bolaget utkom nyligen med kvartalsrapport för Q4’21 och nedan sammanfattar vi lite tankar kring denna samt bolagets verksamhet.

VERKSAMHET: NIBE Group är en global koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Verksamheten fördelas på tre affärsområden: Climate Solutions, Element och Stoves , som utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur.

Översiktsbild från www.nibe.se

Koncernen består av över 100 självständiga bolag som producerar, säljer och marknadsför sina egna varumärken. Bolaget börsnoterades 1997 på Nasdaq Nordic, Large Cap med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011.

TILLVÄXTCASE: NIBE har en stark historia av tillväxt genom både organisk tillväxt och förvärv. Sedan starten för ca 70 år sedan har bolaget haft siktet inställt på hållbar expansion. Sedan börsintroduktionen 1997 kan bolaget närmast beskrivas som en serieförvärvare inom samtliga affärsområden. På bolagets webbplats fås specifik information om förvärvshistoriken, men en kort sammanfattning krävs för att förstå omfattningen.

FÖRVÄRV: Åren 1997-2010 genomfördes ett 30-tal förvärv på de nordiska marknaderna, inom alla tre affärsområdena. Under perioden fram till 2011 genomfördes ett 15-tal förvärv på den europeiska marknaden. Åren 2012-2016 genomfördes ytterligare sju europeiska förvärv samt sju mindre kompletteringsförvärv. Åren 2011-2016 genomfördes elva strategiskt viktiga förvärv i Nordamerika inom alla affärsområden. Under de senare åren har förvärvstaken avtagit något, men nya förvärv har gjorts årligen. År 2020 bl.a. 7 st i (Norden och Europa), år 2021 kompletterades verksamheten med två förvärv.

ESG case: Med hållbarhet i fokus kan NIBE:s kunder minska sin energikonsumtion och miljöbelastning. Bolaget kommunicerar aktivt och tydligt hur man drar sitt strå till stacken för att bekämpa klimatförändringen, både genom tjänste- och produktsortiment (läs mer om tydliga exempel här: https://www.nibe.com/sv/nibe-group/nibe-goda-exempel-pa-hallbara-energilosningar ), men även bolagsstyrning (läs mer om hur via länken: NIBE tar hållbart ansvar - NIBE Group ). Bolagets starka ESG profil appellerar till många olika typer av ägare.

Q4’21 och dagsläget :

En förklaring till varför kursen tagit stryk i och med bolagets starka inriktning på tillväxt och den sektorrotation ”from growth to value”, som skett under årets första månader. Ett annat argument är att bolaget ”pandemiboostats” och helt enkelt gynnats för mycket av den ”hemmafix”-trend som skett i kölvattnet på pandemin.
I samband med kvartalsrapporten berättade bolaget om den rådande komponentsbristen, som lett till både förseningar i leveranser, i synnerhet i Q4, men även prishöjningar från underleverantörer. Man kommunicerar att även Nibe kommer ta till prishöjningar, men viktigt att notera är att resultatpåverkan av höjningarna kommer med fördröjning. Vinsten för Q4’21 var i princip oförändrad i jämförelse med Q4’20, vilket definitivt är en av förklaringarna till att kursen står där den står.

Jag citerar Di:s analytiker Ulf Petersson i förra veckans avsnitt av Analyspodden, där han beskriver Nibes värdering som väldigt saftig . Precis som Peterson analyserar vidare, kan man även ställa sig frågan hur bolaget skall klassificeras. Om vinsten inte växer i enlighet med omsättningen, kan man då definiera det som ett tillväxtbolag? Den naturliga följdfrågan blir naturligtvis: om ja: hur höga multiplar skall godkännas? Enligt analytikerkonsensus i Factset räknar man fortfarande, efter kursras, med P/E 44 på 2022 års vinst.

Till podden (Nibe diskuteras vid ca 19 min.):

Å andra sidan, kan man även vända på argumenten. ”Den stora bilden” för bolagets del, är i linje med vad som även hittills långsiktigt kommunicerats. Vd-ordets första rader i bokslutskommunikén för 2021 var, direktcitat : ”Koncernens omsättning passerade under året 30 miljarder kronor, vilket innebär att vi på tre år kommit halvvägs mot delmålet att senast 2025 omsätta 40 miljarder.”

Därtill uppvisar bolaget en fortsatt stark omsättningstillväxten inom alla tre affärsområden. Även om pandemin avtar, kan man väl anta att ESG megatrenden håller i sig, samt att mycket talar för produkter som kan göra inbesparingar i energikostnader, framför allt i rådande världsläge? Utöver detta har bolaget en stark finansiell ställning. Om man får ordning på leveranskedjorna och därtill kan flytta över prishöjningarna till slutkund, kommer även marginalerna att se annorlunda ut framöver, förutsatt att den goda efterfrågenivån bibehålls.


*
Vad tycker forumet? Hiss eller diss? Till vilken riktkurs?

13 gillningar

After an extensive research process I bought Nibe heat pump to our house two years ago. Great product got me also interested about the stock, but I did not have the energy to do research on the stock… but I can recommend the product based on my experience and ”supply chain checks” on what the resellers in Finland are recommending as the best product. Obviusly they have a lot of other business as well so I need more research :slight_smile:

7 gillningar

Härligt @mikaelrautanen :+1: :smiley:! Kan du inte ta en titt på bolaget och dela med dig :)! Erkänner i samma andetag att jag äger själv, passar utmärkt in bland mina andra case i “gubbhyllan”, som jag fått lära mig att det kallas :rofl: :rofl:.

Är nöjd aktieägare. Kan lista varför vid ett bättre tillfälle, men vill ge en särskild eloge till bolagets rapportering. Investerarvänigt: tydligt, klart och utan krusiduller.

Kvartalsrapport i morgon. Mer info här:

6 gillningar

Hej! Vi har idag initierat analysbevakning på NIBE. Vi inleder vår bevakning med en Minska rekommendation och en riktkurs på 74,1 kr. Vi anser att NIBE är välpositionerade för att kapitalisera på den globala övergången till hållbara energisystem. Historiken av lönsam tillväxt är imponerande, och företaget har varit framgångsrikt i att skapa värde till aktieägarna genom förvärv. Även om vi förväntar oss en hög tillväxt under 2023, till följd av en stark orderbok, ser vi utmaningar i att bibehålla den historiskt starka vinsttillväxten under kommande år till följd av det utmanande ekonomiska klimatet. Vill du veta mer om NIBE svarar jag gärna på frågor här i forumet.

14 gillningar

Vi fick in en väldigt bra fråga från annat håll som jag gärna vill dela med mig av och ställa här också till dig @lucas.mattsson.
“Måste fråga hur det funkar med en riktkurs som är högre än aktuellt pris men ändå en rekommendation om att minska? Hur går det ihop?”

Det är en fråga som jag själv funderar på så ställer den här. :slight_smile:

6 gillningar

Hej! Tack för en bra fråga! Till att börja med så är vår rekommendationspolicy främst driven av risk-justerad avkastning. En ”minska” rekommendation betyder därför att den 12-månaders risk-justerade avkastningen anses svag.

Ett bra mått för ”tillräckligt attraktiv” risk-justerad avkastning är en förväntad avkastning inom 12 månader som är högre än aktieägarnas avkastningskrav. Den förväntade avkastningen inkluderar både aktiens utveckling och utdelningar.

Exempelvis, om ”Cost of Equity” är 8% och 2% direktavkastning så skulle en riktkurs som är 6% över aktiepriset vara tillräckligt. Värt att notera dock är att detta är en grov tumregel och är såklart olika beroende på vad det är för företag!

7 gillningar

Jätte fint att det kommit ny analys av svenska bolag! :slight_smile: Jag skall tugga mig närmare in i rapporten under kommande dagar, men har en fråga som jag kom och tänka på direkt.

  1. Tillväxten under senaste åren har varit kraftig. Omsättningen ökade förra året närmare 30%. Hur sannolikt är det att det skulle vara efterfråga som skapats på förhand på grund av energikris? Kan vi se t.o.m en sjunkande omsättning i nästa år? Tänker i samma banor som det hände med Harvia efter koronakrisen.
6 gillningar

Hej, tack för en bra fråga!

Det stämmer precis som du säger att NIBE har haft en hög tillväxt de senaste åren till följd av bl.a. “renoveringstrenden” i samband med pandemin och därefter energikris i Europa. En stark underliggande efterfrågan i kombination med störningar i leveranskedjan har medfört att bolaget har en stor orderbok som, enligt vår mening, kommer att hålla uppe försäljningen under 2023.

Samtidigt skriver vi också i analysen, precis som du är inne på, att vi förväntar oss en avmattning i efterfrågan i samtliga affärsområden. Detta som ett resultat av en långsammare nybyggnationsmarknad i Europa, höga räntor och således en minskad efterfrågan från konsumenter, samt stabiliserade energipriser.

Vi tror inte på en negativ tillväxt för koncernen under 2024, däremot estimerar vi i analysen en lägre tillväxttakt under kommande år (2024-2026), där vi tror att Climate Solutions kommer att växa snabbast. Detta, till följd av bl.a. den globala övergången till miljövänliga uppvärmningssystem, såsom värmepumpar.

Återigen, tack för en bra fråga! Jag fortsätter gärna diskussionen om du har fler frågor eller om det finns några oklarheter :blush:

5 gillningar

Börspodden diskuterar i sitt avsnitt under gårdagen (onsdag 20/9) NIBE. I deras konversation kan man höra hur de nämner hur tillväxten har varit fantastisk senaste tiden (pandemin t ex) och att efterfrågan förväntas minskas här kommande period. Intressant lyssning nu när man har vår analys färsk i huvudet. :smiley:

3 gillningar

Min första intervju (även Lucas första) är nu ute. Nervöst, men också väldigt kul och framförallt bara början. :smiley:
Vi snackar om NIBE som bolag idag och om deras förvärvsstrategi. Vi går djupare in på de tre olika affärsområdena, pratar om riskprofilen, tillväxten och slutligen även värderingen och rekommendationen. Har ni fler frågor som ni vill höra Lucas svara på? Let me know så tar jag det vidare.

4 gillningar

Efter att det har kommit en hel del frågor om att diskutera situationen i Tyskland sedan videon om NIBE publicerades så finner ni här ett kort snack om den nya tyska lagen och om hur det kan gynna NIBE.

4 gillningar

NIBE diskuterades en hel del förra veckan på olika sociala kanaler. Till exempel kan du ta på dig hörlurarna och lyssna hur det pratas om NIBE i både Börspodden & Kvalitetsaktiepodden.
Väldigt intressant lyssning!

4 gillningar

På onsdag nästa vecka, den 15 november kl. 08.00, publiceras NIBEs Q3-rapport. Nedan finner ni vår kommentar inför rapporten.

5 gillningar

Efter att rapporten släpps kommer vi spela in en ny video om NIBE, har du några frågor till @lucas.mattsson så tveka inte att höra av dig så ska jag se till att de ställs. :smiley:

2 gillningar

Rapporten är ute. Rörelseresultatet steg till 1.779 Mkr under tredje kvartalet. Nibes vd Gerteric Lindquist nämner dock att efterfrågan på värmepumpar i Europa har mattats av.

En intervju kommer spelas in med @lucas.mattsson och har du några frågor du vill få besvarade så är det bara ställa frågorna här.
:smiley:

6 gillningar

Vi har idag publicerat en uppdaterad analys på NIBE! Vi upprepar vår Minska-rekommendation med en sänkt riktkurs om 62,0 SEK (tidigare 74,1 SEK) per aktie. Med hänsyn till marknadsutvecklingen sedan vi inledde bevakningen av NIBE (20.9.), i kombination med en något svagare kvartalsrapport än väntat, har vi sänkt våra estimat och har en mer försiktig syn när det gäller de kortsiktiga utsikterna. Mot bakgrund av stigande räntor och de utmaningar som NIBE står inför när det gäller att upprätthålla historisk vinsttillväxt, anser vi att värderingen ligger i den högre delen av vårt motiverade värderingsintervall (2024e: P/E 26x). Därmed står vi på sidlinjen och inväntar en mer attraktiv risk-reward.

7 gillningar

Ny video ute nu angående just NIBEs Q3 rapport. :smiley: :+1:

4 gillningar

Intressant tråd på twitter från vår analytiker Lucas angående Aira, konkurrent till NIBE.
Bakgrund - Aira har tagit in 1,6 miljarder kronor i en övertecknad finansieringsrunda, hela 70 procent mer än den ursprungliga planen. Vad kan det betyda för framtiden inom värmepumpar?

4 gillningar

Nibe och aktiekurs :point_down:

3 gillningar

Nibes tillväxt sätter jag på den Europeiska marknaden
Men den Europeiska marknaden har tappat lite momentum där politiska bitar ligger bakom i vissa länder

Den svenska marknaden är inne i en stark utbytestrend blandad av Berg/jord värme pumpar och luft/ vatten

Den Europeiska marknaden är Luft/ vatten värmepumpen volymprodukten

Det dyker alltid upp nya spelare i en stekhet sektor varav Aira är ett och Quantum Energy ett annat och även börsnoterade
ES Energy Save

Den europeiska marknaden är enorm och räcker till många men absolut ingen enkel match att ta andelar
marknaden har redan gigantiska spelare som
Bosch / Daikin / Mitsubishi /Vailant / Viesmann mfl

Ser man bara till den tyska marknaden så rör det sig gissningsvis om ca 15-20 tillverkande aktörer som krigar om marknadsandelarna
Varav ex Bosch, viessmann, Vailant som känns mkt stora på den tyska marknaden
Tar man 10% marknadsandel på den tyska marknaden så är man nog en stor spelare.

Marknaden i Frankrike så är
Ciat och sanier duval stora .

Europa totalt så dyker även giganterna
Daikin och Mitsubishi mfl upp som är stora.

Det viktiga nu är att den europeiska marknaden måste börja ta fart igen
Politiken måste sätta bidrags bollen i rullning igen

4 gillningar