CapMan - dividendmaskin med tillväxt!

Otroligt Q3/2022-resultat och alla mätare pekar i rätt riktning: rekord för AUM, rekordomsättning, rörelseresultatsrekord… Kostnadsutvecklingen i förhållande till omsättningen går också åt rätt håll. Jag ökade ännu en gång genast vid öppningen, till ett i mitt tycke mycket rimligt pris på 2,75€.

CapMan Oyj Q3/2022: CapMan Oyj:n osavuosikatsaus kaudelta 1-9 2022 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

Inderes kommentar: CapMan Q3-aamutulos: Sijoitustuotot johtivat jälleen reippaaseen tulosylitykseen.

4 gillningar

Greetings forum members!

CapMan released its Q3-report last Thursday. Operational development was quite well in line with our expectations but investment income exceeded our estimates by a wide margin. Adjusted for these, EBIT was slightly below our estimates. Management comments were quite positive but for the first time the company indicated that the fund raising markets show some signs of slowing down. Although weak market sentiment increases short-term risks, we believe that demand outlook for CapMan’s most significant products (RE, PE and Infra funds) has stayed solid in the long run. You can find our latest company report here (in English): CapMan: So far, the difficult market has been successfully navigated

By the way, CapMan recently held a very informative Capital Markets Day where the management presented the company’s updated strategy and provided updates of its business segments. CMD presentation can be found here: CapMan CMD 2022 – Wednesday, Sep. 7 at 1:00 pm EEST

7 gillningar

Ganska rejält kan CapMans verksamhet ta stryk innan den är tillbaka på 2019 års nivå. Aktiekursen däremot, den har nästan backat tillbaka till 2019 redan. Intressant att EBIT-estimaten för 2022-2024 ligger på ungefär samma nivå som omsättningen 2019, medan kursen ligger på samma nivå. Screaming buy säger jag, med disclaimern att jag har haft fel förut. :popcorn:

6 gillningar

Måste bara kommentera på din inlägg “screaming buy!” :)! Liking your attitude ! Man måste våga ta ställning. (På börsen har alla rätt - och fel, i ngt skede ändå. Förloraren blir ju den som inte vågar agera alls).

Gillar själv Capman- och att de även investerar ur egen balans. Rekommendationerna lämnar jag åt analytikerna: men såsom @Kasper_Mellas hänvisar till analysen ovan så är ni på samma linje:

Helt fel kan det inte gå :slight_smile: - dividenderna tickar på :). Disclaimer även här: äger själv, minimalt dock.

2 gillningar

Här ännu en länk till direktlänk till dagens pinfärska analys.

4 gillningar

Tack! :slight_smile: Och så är det ju, om man inte avviker från index kan man ju inte förvänta sig något annat resultat heller. CapMan har jag ägt i många år, och mitt förtroende för företaget och dess ledning har växt i takt med resultaten. VD Joakim Frimodig ger ett mycket bra intryck i alla intervjuer och känns som en trygg kapten. De senaste 3 mån har jag gjort ytterligare 3x köp, och positionen har nu faktiskt blivit den 5:e största i min portfölj. Även om makroläget kan ge en tuff motvind för en tid framöver, så tror jag CapMan kommer att komma igenom som en av vinnarna.

6 gillningar

Pinfärsk analys ute nu:

3 gillningar

Not a very important question perhaps, but I’ll still ask. Sorry.

Does CapMan have any major ways to cut costs in the company? I understood that personnel costs were surprisingly high, do you have any idea where this could come from?

Maybe difficult and not important questions…

Thanks in advance for the answer! :slight_smile:

1 gillning

Hej ni! Vågar ej lova 100%, men som det ser ut nu får jag möjlighet till en intervju med CapMans vd Pia Kåll, på svenska i morgon. Om ni fick fråga vad ni vill: vad skulle det vara :slight_smile: ? @Dividendseglaren : any thoughts? @börsen84 : skall def kolla dina tankar om cost-cutting ;)!

På CMDn i fjol höstas lyftes skalbarheten fram ett antal gånger, i synnerhet på personalkostnadsfronten (dvs: ja, man kan växa utan att personalkostnaderna drar i väg…).

Annat vi vill veta :slight_smile: ?

3 gillningar

Hej hej och tack! :slight_smile:

Det är också intressant att veta hur utsikterna för försäljningar i fastighetsfonder ser ut? Generellt sett är jag intresserad av hur kapitalanskaffningsprojekten har fortskridit.

Jag kan inte själv bedöma något av dessa frågor på någon nivå. :slight_smile:

2 gillningar

Har varit med i Capman sedan 2020, men på senaste tiden har jag tyvärr inte vågat köpa till på grund av fastighetssektorn.

Det jag skulle vela höra av Pia är vad hon anser att bör utvecklas i Capman, t.ex på kort och långsikt. Vad tänker hon alltså fokusera på som VD :slight_smile:

3 gillningar

Jag är väl antagligen för sent ute, men det skulle vara intressant att höra vad Joakim Frimodig har på gång, och om det ev. finns något nytt på företagsköpsfronten. :slight_smile:

Edit: jag såg nu att intervjun redan är publicerad. :sweat_smile: Tack för det; ska kolla in den ikväll! :+1:

2 gillningar

Direktlänk till intervjun här :slight_smile: !
Intervjun blev rätt lång, men är full med intressant info. Jo, frågade om M&A’s: kolla in får du se. Nu måste jag packa i hop o rusa till bussen :). Uppdaterad eng analys också på väg!

CapMan Q2’23: Hur sover Pia Kåll? (inderes.se)

3 gillningar

Nu finns även analysen tillgänglig :slight_smile:

CapMan: No need to throw in the towel (inderes.se)

2 gillningar

Det lönar sig att lyssna om företaget intresserar som en investeringsmöjlighet. :slight_smile:

Pia Kåll, CEO, talks about private assets management and investment company CapMan as an investment

2 gillningar

Här är en mycket intressant analys av Capman. Det är värt att bekanta sig med bolaget. :slight_smile:

We have updated our CapMan forecast with the acquisition of Dasos Capital. As the transaction was executed at approximately CapMan’s multiples, it has no material impact on our EPS forecasts. We think the stock is cheap relative to the normal earnings level we have set for CapMan, but to get there will require a pick-up in new sales in particular.

1 gillning