Aktia - ny växel eller fortsatt stiltje?

Hi @Dividendseglaren,

About our NII forecast. Aktia has estimated that the first 100 bps increase in interest rate level would improve its NII by some 30 million euros. This estimate was based on the situation at the end of June. Because the loans are mainly linked to 12m Euribor rates, it takes roughly 12 months before Aktia’s loan book is fully repriced. Thus, the 30m NII-impact is fully effective in the mid-2023. Because of that lag, the math is not that straightforward that you could just add 30m to our 2022 NII estimate.

But it’s worth noticing that interest rates have risen even further during the autumn, and we think it’s very likely that NII impact is higher than what was announced at the end of June. Aktia publishes its third quarter results on Friday, and I wouldn’t be surprised if the management raises the NII estimate.

Negative profit warning was not that big surprise when we consider the weak capital market environment, which have had a negative impact to Aktia’s Life and Asset Management business. However, the Q3-result was still surprisingly soft, and it is interesting to receive more details about the profit development during the Q3.

Despite the weak Q3 and some other setbacks we have seen, we consider that Aktia’s profit drivers are still in place, and we see that bank has good prospects to significantly improve its earnings during the next 12 months.

4 gillningar

Hi @Matias_Arola ,

first of all, thank you so much for taking the time to reply to me, I really appreciate it! :slight_smile: I’m long in several banks besides Aktia as well, so the more I can learn about how NII estimates are made, the happier I am.

Then regarding your estimates for Aktia’s NII: I do realize that it will take time to reprice the loan book and that the upside comes with a lag. That said, with Euribor-12 currently at ~2,5%, up from a 0% level, we’re looking at ~75 MEUR impact after the loan book is repriced. Looking at your 2022E I see +8 M€, for 2023E +17 M€, and for 2024E +14 M€. Comparing 2024E to 2021, the NII increase is only 39 M€.

What is the reason for this? Are you anticipating Euribor-12 to fall back heavily? Something else?

Regarding the profit warning, hopefully it is mostly due to the reduced investment incomes of insurance business, i.e. macro-related. As long as there is no major blow to the asset management business, I definitely agree with you: in the long run the risk-reward ratio of Aktia is very favorable.

8 gillningar

Om osthyveln som drar över chefsskitet i Aktia: Hufvudstadsbladet 30e november:

3 gillningar

Aktias aktie fortsätter tuffa på och pendlar på båda sidorna om 10€. Speciellt mycket har väl inte hänt heller, men den som investerar i Aktia lär knappast söka spänning heller. ‘Boring is good’, eller hur löd de bevingade orden.

Samtidigt så fortsätter dock Euribor-12 att raketera rakt upp i skyarna. Vid tidpunkten för min senaste fråga till @Matias_Arola (still waiting for an answer btw. :wink:) låg Eur-12 på knappa 2,7%, medan dagsläget är nästan 3,3%, så en “liten” ökning på ca. 22% på mindre än två månader. :popcorn: Om detta inte slår igenom på räntenettot, så ska jag sluta investera i hela banksektorn. :see_no_evil:

I väntan på att analytikerna börjar skruva upp prognoserna - och att Aktia börjar leverera på dem - så ser förväntade dividendnivåerna redan nu ut som följer:

2022 2023 2024 2025
Inderes 4,6 % 7,0 % 8,0 % 9,1 %
Danske 4,5 % 8,1 % 9,8 % N/A

Ingen dålig riskjusterad (direkt)avkastning tycker jag, men marknaden är förstås i vanlig ordning av annan åsikt. :laughing:

3 gillningar

Direktavkastningen ser onekligen lockande ut…
Räntehöjningarnas inverkan torde ju börja slå igenom vid så småningom och ge en inverkan på resultatet… Samtidigt är det ej entydigt, iom att detta ökar risken för kreditförluster. Å andra sidan är Aktia väldigt tydliga med att de riktar in sig på “high end” segmentet iom fokuset på “wealth management”, vilket i och för sig minskar risken för kreditförluster i sig. Att förmögenhetsförvalningen är den som kärvar vid tuffare tider är väl det ironiska i helheten…

About the question: ping @Matias_Arola :slight_smile:

2 gillningar

@Matias_Arola : I dare you to reply to my question from Nov-2022 before Aktia published its 2022 result! :wink:

3 gillningar

Hi @Dividendseglaren Dividendseglaren

I’m extremely sorry that I’ve totally forgot your message.

As we are in February, the numbers mentioned above are outdated, but the question is still good.
Correct me, if I understand wrong, but I assume that you have estimated the NII-impact with the following idea: Aktia has said that the first 100bps increase in interest rate will improve its NII by some 30 MEUR. So, you have assumed that 2,5 % Euribor-12 means that the impact is 2,5x30 MEUR = 75 MEUR.

The math is not that straightforward, and the relationship is not fully linear. As you probably know, banks fund their lending by using customer deposits (represents 63 % of Aktia’s total lending) and bonds (represents 38 % of Aktia’s total lending). When interest rates rise, interest income of the loan book increases (with the 12-month lag). And on liability side, interest expenses related to bond funding increases also. After we reach some point in interest rate level, banks must start to pay interest also to customer deposits (we have already seen this in fixed maturity deposits), which of course will have a negative effect to NII.

Aktia has not published updated NII outlook after the Q2 report and the visibility to the NII-impact is somewhat low. When considering Aktia’s relatively modest NII growth in Q3 and comparing development to relevant peers, it seems that the NII impact will not be that strong in the case of Aktia. Based on the company’s communication, it seems that increasing funding costs and hedging operations will partially dilute the effect. However, it is clear that the NII will improve significantly during this year and we are expecting ~30 % boost to NII (in line with consensus).

5 gillningar

No worries, and thank you for your comprehensive reply! :slightly_smiling_face:

Indeed I have worked with the very straightforward - and apparently incorrect - assumption that as a +100 bps increase in interest rate level equals +30 MEUR NII, a +250 bps increase consequently corresponds to +75 MEUR NII.

I absolutely follow your logics that the increasing interest rates also impact Aktia’s cost side. However, I assumed that this was taken into account in the statement Aktia made that “+100 bps → +30 MEUR NII”, and that it consequently would be a roughly linear relationship between the incomes and the expenses. But bottom line is then that at some cross-over point, the bank’s cost of money will start to increaser faster (relatively seen) than its interest incomes, correct?

What is actually the main reason that e.g. Nordea’s NII came in quite a bit higher than forecasted by a small army of analysts? Is it indeed a shift in the ratio between customer deposits and bonds?

All in all, now I’m slightly more nervous about what will be presented on the 17th. ‘Ignorance is bliss’, ‘tieto lisää tuskaa’, and so on. :laughing:

PS. Euribor-12 seems unstoppable and is just about to reach 3,5%, up by 3,8% -units in 12 months. That might just be its fastest annual increase in history?

3 gillningar

Yes, If we put it simply, that was basically my point. Aktia has stated that the first 100 bps would increase it net interest income by some 30m. But you can’t make assumption that every 100bps increase in interest rate would linearly boost NII by 30m. It’s also good to remember that there are differences in NII impacts (both timing and magnitude) between banks. This is mainly due to different funding structures (deposits vs. bond funding) and hedging policies.

Our coverage doesn’t include Nordea, so unfortunately, I don’t know.

3 gillningar

Ny VD, nya tider? Ayub “får gå” under kanske lite märkliga omständigheter, såtillvida att styrelseordförande Svens inte på något vis kommenterar vad orsaken är och framförallt inte vad ambitionen & målsättningarna med VD-bytet är. Nåväl, jag håller tummarna.

Aktias verkställande direktör Mikko Ayub lämnar sin befattning (Aktia)
Ayub får gå från Aktia (HBL)

3 gillningar

Rörigt på Akita, ja. Hoppas de får ordning på allt. Börsmeddelande nedan:

2 gillningar

Vågar vi spekulera om vem som tar över rodret?

2 gillningar

Vi är åtminstone två stycken som ännu inte gett upp hoppet: undertecknad samt Antti Saari på OP. Den senare klart mera bullish, och talar nu t.o.m. om turnaround bolag. Min egen syn är väl mera neutral, och lakoniskt kan jag konstatera att så mycket sämre kan det knappast gå för Aktia framöver, efter att alla tre segmenten har ett kämpigt år bakom sig: förmögenhetsförvaltningen kämpar med Taaleri-integreringen i ett dessutom ofördelaktigt makroklimat; banksidan har det jobbigt med upplåningskostnaderna; och försäkringssidan arbetar i motvind då räntorna stiger. Mera uppsida än nedsida alltså, IMHO.

3 gillningar

Aktia är Finlands bästa räntefondförvaltare enligt Morningstar Awards 2023-jämförelsen.

I samma jämförelse valdes Aktia Förvaltningsportfölj+ Måttlig B till Finlands bästa blandfond.

Trevligt med lite positiva nyheter som omväxling. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

@Matias_Arola : any new thoughts on Aktia’s position?

The last 3 months have been quite brutal when it comes to the share price: Aktia -14,3% vs. -1,8% OMXH25GI vs. -1,8% Nordea vs. -1,4% Ålandsbanken vs. +5,0% OmaS. Does Aktia truly deserve this beating? Does the market know something we don’t?

Looking at your estimates, Aktia looks like a screaming buy! 2023E: P/B <1,0x, ROE close to 12%, P/E 8,5x and DPS 7,1%. And 2023-2025 growing EPS, growing DPS, improved ROE… What’s not to love? :heart:

Do you see any reason to adjust your estimates atm? :face_with_monocle:

2 gillningar

Good question! @Matias_Arola what are your thoughts?

2 gillningar

OP sänker sitt riktpris till 10,50€ (från 11,40€) och behåller rekommendationen ”Öka”.

2 gillningar

Säkerhetsmarginalerna börjar bli så breda att jag återigen ökar min position. En spännande reflektion är att kursen just nu ligger på samma nivå som i april 2014, även om till exempel EPS-prognosen för i år är nästan +40% högre, och ROE-prognosen är nästan 50% (4% enheter) högre. Antingen har marknaden fel eller så är detta på väg att bli en rejäl värdefälla. :sweat_smile:

image

2 gillningar

Det här måste jag studera närmare. Värderingen, som du säger, verkar ju jätte låg. Men men, varför jag tidigare sålt bort Aktia från min portfölj är bristen på klar strategi. Jag har en känsla att banken inte riktigt själv vet vem de försöker nå och med vilka medel. Det är farligt. Kollade dessutom att Inderes förväntar sig en rejäl förbättring av resultat för detta år. Kommer det enbart genom ränteintäkter eller?

3 gillningar

Jo, marknaden verkar nog ha kastat in Aktia-handduken. Själv är jag (tyvärr?) lite för envis. :sweat_smile:

Aktias strategi har tung fokus på förmögenhetsförvaltningen, vilket man ju konkret också visat genom köpet av Taaleri. Isas meddelande ovan (maj 2022) sammanfattar bra Aktias strategi. I mitt tycke ganska enkel och tydlig, så inget att anmärka på där. Dock har man ju uppenbarligen inte lyckats leverera resultaten, ännu…

Jo, enligt Inderes analys är det räntenettot som kommer att ge kraftig tillväxt i år. Och även stabil tillväxt inkommande år. När det gäller förmögenhetsförvaltningens tillväxt är Inderes estimat ganska konservativa; några få procent tillväxt per år. Så summa summarum, så bedömer jag själv att Aktia borde misslyckas ganska kännbart för att inte nå Inderes estimat. Med lite makromedvind, så är det säkert möjligt att slå estimaten. Men även om Aktia “bara” når estimaten, så är börjar värderingen se väldigt låg ut, då enbart direkavkastningen börjar vara på samma nivå som den historiska avkastningen för index. Sist men inte minst en disclaimer: jag ligger orimligt tungt i Aktia, så confirmation bias är oundvikligt. :grin:

2 gillningar